Hallo allemaal,
Mijn naam is Dennis en ik ben nu ik dit schrijf 31 jaar. Ik woon heel mijn leven in Tilburg en ik zit eraan te denken om over een jaar of twee te gaan emigreren. Dat hoeft trouwens niet permanent te zijn, het mag ook voor een groot gedeelte van het jaar in het buitenland wonen/werken en een paar maandjes in Nederland.
De reden dat ik weg wil is dat ik niet zo goed kan aarden in Nederland. Eigenlijk loop ik al sinds 1997 te roepen dat ik weg wil, maar blijkbaar is de tijd er nooit rijp voor geweest. Dat blijkt misschien door mijn turbulente leven wat ik achter de rug heb. Vele pieken, maar ook vele dalen. Daarnaast heb ik ook wat trekjes van ADHD, maar ik ben nu in een fase terecht gekomen dat ik wat meer rust heb kunnen vinden, al is het nog niet ideaal te noemen.
Een paar jaar geleden heb ik mijn leven compleet omgegooid door opnieuw te beginnen. Ik had enorme schulden en die heb ik in november 2010 afgelost. Daarmee valt voor mij een enorme remming weg en ik heb jarenlang als een wilde hond vast moeten zitten in mijn eigen kooi (huis) vanwege de beperkingen die dit met zich mee brengt. Vorig jaar heb ik mijn opleiding afgerond als geluidstechnicus bij een school die internationaal bekend staat. De functie als geluidstechnicus kan ik in principe overal in de wereld gaan toepassen. Op dit moment ben ik nog bezig om te kijken wat ik er precies mee wil gaan doen. Om puur het geluid te gaan doen voor concerten (wat ik nu doe) is niet iets wat ik mijn hele leven wil gaan doen, maar het moet een onderdeel zijn van iets groters. Mijn wens is om iets te betekenen voor mensen, om mensen een lach op hun gezicht te toveren met de kwaliteiten die ik in me heb. Ik merk namelijk dat we in een cultuur leven, een graaicultuur, waarin Geluk niet meer zo belangrijk is, maar wel op een zo snel mogelijke manier, zo goedkoop mogelijk, een zo hoog mogelijke winst te behalen. Desnoods zonder rekening te houden met de gevolgen voor anderen mensen. In mijn ogen een zeer individualistische manier van werken waar ik moeilijk mijn plek in kan vinden.
Dit is dan ook de reden waarom ik soms wil wegvluchten uit Nederland. Ik vind het hier vervelend, zo kil. Het draait hier om geld, macht, status en succes. Niet zozeer om welzijn, geluk en plezier. Daarom denk ik dat ik niet zo goed thuishoor binnen deze cultuur. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik geld niet belangrijk vind, integendeel, het geeft je mogelijkheden om dingen te kunnen doen die je graag zou willen doen. Maar ik wil dat wel graag verdienen op een nuttige manier, waarmee ik als resultaat zie dat ik mensen iets positiefs kan geven. Daarmee voed ik namelijk mijn eigen geluk. En op de een of andere manier loop ik hier vast in Nederland.
Ik heb eigenlijk nog geen idee waar ik heen wil gaan, maar dat het om een land moet gaan waar gevoel, temperament, warmte, geluk een grote rol speelt, dat staat vast. Ook vind ik het klimaat erg belangrijk en de omgeving qua natuur. Ik hou erg van bergen, die geven me de rust en inspiratie. Daarnaast wil ik graag ergens wonen waar de zon vaak schijnt.
Zoals ik al zei ben ik nu nog aan het uitwerken wat ik straks wil gaan doen met mijn kwaliteiten en mijn opleiding. Dat komt wel goed, maar intussen wil ik toch graag eens in contact komen met mensen die om soortgelijke redenen weg zijn gegaan uit Nederland, of dat nog steeds willen doen.
Ik weet nu even niet zoveel meer te schrijven, maar jullie reacties kunnen me inspireren om hier dieper op in te gaan. En dat laatste is wat ik zoek: inspiratie…. en natuurlijk ‘lotgenoten’.
Groetjes,
Dennis