Expats: Basis-verzekering issue.

• Jan77

Daisy > Op de site waarmee ik begon lees toch ook het volgende standpunt van de belastingsdient : “De algemene vuistregel is dat het ingezetenschap gewoon in stand blijft als het verblijf in het buitenland als tijdelijk is/was bedoeld.”

En dat heb ik bij VGZ ook aangegeven dat ik weet dat ik terugkeer in NL. Vandaar dat in hun schrijve zij mij als ingezetene blijven beschouwen en mij niet uitschrijven voor de basisverzekering.

Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd geworden wat de financiele voordelen zijn van uitschrijven.

• Daisy

Financiële voordelen.. tja, in mijn geval heb ik me daar niet heel erg in verdiept omdat ik de intentie heb definitief uit Nederland te vertrekken, en daar hoort uitschrijven natuurlijk bij, zodat ik me in Spanje kan inschrijven en daar verder alles kan regelen. Wel wilde ik in ieder geval van de basisverzekering af omdat ik als ik in Spanje ga werken gebruik kan maken van de Spaanse sociale voorzieningen.

Maar goed,blijkbaar is dat dus anders als je in principe niet definitief uit Nederland vertrekt.

Wat geeft VGZ als antwoord op de vraag waar je dan voor betaalt als je maar zes maanden aaneengesloten in het buitenland verzekerd bent? Het kan toch niet kloppen dat je verplicht moet betalen voor een verzekering waar je geen gebruik van kan maken? Of is dat iets waar men nog niet over nagedacht heeft?

• anne

Er is wel een norm voor tijdelijk verblijf. Heb ik zo even niet meer op mijn netvlies, maar je kunt niet zeggen dat je de intentie hebt tijdelijk te verblijven in het buitenland en dat het tijdelijk verblijf dan 5 jaar is.

Daisy, doel je in je laatste opmerking op de baisierzekering?

Je verzekert je tegen iets wat zou kunnen gaan gebeuren, dus de kans is er altijd dat je geen gebruik maakt van de voorzieningen. Of bedoelde je iets anders?

• Eric S'pore

En dat maak jij uit?