Expats: Basis-verzekering issue.

• Eric S'pore

Zoek het lekker zlef uit Jan.

Geen dank.

• Eric S'pore

Keer gewoon eens terug naar de basis Jan.

Je spant het paard achter de wagen.

Je vraag moet niet zijn, wat doe ik met mijn basisverzekering in NL, want je beginsituatie is in het buitenland. Dus is de vraag die je je moet stellen:

Hoe verzeker ik mijzelf in het land van bestemming (blijkbaar wil je het land niet noemen)?

Keuze is:

lokale verzekering of een nederlandse verzekering voor het land van bestemming / expat verzekering.

Indien lokaal: zie aldaar.

Indien expatverzekering: bekijk de verschillende verzekeringen.

Dus nogmaals: Wat is je probleem nu eigenlijk, Jan?

Spijkers op laag water?

• Sophia

Bedankt Saska, dit jaar gaan we zeker naar Nederland en dan heb ik (als het goed is) mijn PR card. Dus dan kan ik me gelijk “voorgoed” uitschrijven… daar zie ik al naar uit.

Hoprlijk krijg ik dan geen rekening voor 3 jaar achterstallige basisverzekering, maar goed, dat zien we dan wel weer :D

• Jan77

Sophia volg de link in mijn eerste post. Het kan je dus idd gebeuren dat je achterstallige basis-verzekering moet gaan betalen :(

• anne

Beste Jan77,

In mijn eerste post heb ik al aangegeven hoe het zit: Je schrijft je uit uit NL en als je niet meer werkt, of loonbelasting afdraagt in NL hoef je je ook niet meer voor de basisverzekering te verzekeren.

Alternatief: Expat verzekering van bv OOM. Even googelen en je bent er.

• Jan77

Dit omdat je nog ingeschreven hier bent.

• anne

Ja inderdaad: Wanneer je ingeschreven staat in Nl zal je gewoon je zorgverzekering moeten blijven betalen. Boete is 30% van de premie, PLUS de premie die je had moeten betalen, dus 130% van de premie.

• Hank

Eric, volgens mij s'pore jij zelf niet helemaal.

Waarom loop jij elke keer vraagstellers te schofferen? Is dat de respectvolle omgang waarop jij doelt?

• anne

En juist daarom moet je een expat verzekering afsluiten. Die kun je vanuit NL al regelen en ben je niet afhankelijk van het feit of je de taal machtig bent.

• Jan77

Middels een toetsings-formulier heeft VGZ mijn situatie bestudeert.

En kwam met het volgende antwoord:

omdat ik terugkeer naar NL (ik had als tijdsbestek +1jr aangegeven) blijf ik ingezetene van Nederland en heb ik me aan de zorgverzekeringswet te houden.

Wie weet of dit helemaal juist is en ik de basisverzekering dien aan te houden ?