Expats: Basis-verzekering issue.

• Eric S'pore

Heb je reeds een baan in het buitenland?

Je vraagt de mening van expats, mijn aanname is dan dat ook jij als expat gaat, dus wordt uitgezonden door je werkgever. In dat geval weet je werkgever wat je moet doen met je verzekering, sterker nog, dat is het de werkgever zijn pakkie an.

Indien je niet wordt uitgezonden door je werkgever in NL en je hebt nog geen baan in het land waar je heen gaat, wat is je zekerheid dat je daar dan langer dan een jaar naar toe gaat en ga je daar werken of niet?

Zodra je gaat werken in het buitenland (waar ga je overigens heen, dat kan het advies vergemakkelijken), dan kun je kiezen om je aldaar te verzekeren op lokale termen bij een lokale maatschappij, of je kiest een expat verzekering van bv. Achmea (in mijn geval gedurende de eerste twee jaren, daarna verzekerd via een lokale werkgever in Singapore, maar elke grote verzekeraar in NL heeft deze expat verzekering).

Wat is je probleem nu eigenlijk?

• Sophia

Ja, klopt, ik sta nog ingeschreven op het adres van mijn ouders.

• Sophia

Oh en “for the record” :) Ik heb niet gefraudeerd hoor, ik was particulier verzekerd en die heb ik gewoon opgezegd. Eerlijk gezegd ben ik helemaal niet zo op de hoogte van dit alles en ik weet dat ik niet basis verzekerd ben, ook weet ik zeker dat niemand belasting betaalt voor mij :D Want ik ontvang geen cent uit Nederland :D

Hopelijk kan ik me deze zomer nog uitschrijven. Trouwens, één voordeel van niet te snel uitschrijven is het verlengen van je paspoort, dat kon ik gewoon nog in mijn oude gemeente doen in plaats van de ambassade o.i.d.

Maar goed, die beslissing moet iedereen natuurlijk persoonlijk nemen, mijn gedachte was meer STEL dat mijn medical wordt afgewezen, of mijn vingerafdrukken verwisseld, of bedenk het maar en ik word niet in Canada toegelaten, dan was ik toch maar mooi voorbarig met uitschrijven.

Hier in Canada staat nog alles (huis enz) op naam van mijn man, want belastingtechnisch kan ik hier nog geen "bezit' hebben. Dus nee, in ons geval denk ik beslist niet dat we iets hebben ontdoken of illegaal bezig zijn.

• Saska

Sophia jij bent al een tijdje weg en in die tijd zijn de regels wel veranderd vwb basisverzekering ed, misschien zou het het geen kwaad kunnen om er eens in te duiken.

Maar over dat uitschrijven, daarmee geef je alleen maar aan dat je niet meer in Nederland woont, terug inschrijven kan altijd weer.

Stel dat wij besluiten om terug te keren naar Nederland, ondanks dat wij al ruim 6 jaar weg zijn, zijn wij allen nog steeds in het bezit van een Nederlands paspoort, hebben andere nationaliteit aangenomen en kunnen dus altijd terug.

Wat ons dan wel “overkomt” is dat we een 6.5 jaar gat hebben in de AOW ed.

Maar terug kunnen we altijd.

• Jan77

Graag enkel reacties van mensen die op de hoogte zijn van de kwestie.

Liever geen reacties meer als je niet eens weet dat je verplicht bent een basis-verzekering te hebben als ingezetene van Nederland.

Nogmaals lees het volgende, het is echt vrij complex om eronder te komen:

www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/voorbereidingen/35/11/

En wat wil ik nou ? Ik wil niet enkele tientjes in de maand betalen aan een verzekering die mij niet dekt na een halfjaar buitenland.

• Jan77

Hmz. kan niet mijn antwoord niet verbeteren. Maar voor de goede orde :

Ik wil dus onder de zorgverzekerings-wet uitkomen omdat je niet langer dan een halfjaar gedekt bent in het buitenland met een basis-verzekering (ook niet met internationale dekking etc).

• Daisy

Dit zijn de vragen die mijn verzekeringsmaatschappij aan mij stelde toen ik met mijn vragen over de voortzetting danwel stopzetting van mijn basisverzekering bij hen aanklopte. Mijn verzekeringsmaatschappij is Zilveren Kruis Achmea:

Basisverzekering

Uw recht op de Basisverzekering vervalt mogelijk. De reden hiervan is dat u

in het buitenland woont/gaat wonen. In een aantal situaties blijft het recht

op de basisverzekering bestaan. Om dit te kunnen bepalen heb ik aanvullende

informatie nodig. Als er geen verzekeringsplicht meer is beëindigen wij de

verzekering.

Bij deze wil ik u vragen om alle onderstaande vragen te beantwoorden zodat

alle benodigde informatie bij elkaar in 1 e-mail staan:

Hartelijk bedankt voor uw medewerking.

- Blijft u ingeschreven in Nederland of wordt u uitgeschreven bij de

gemeentelijke basisadministratie?

- Per welke datum bent u uitgeschreven uit de gemeentelijke basisadministratie?

- Per welke datum vertrekt u uit Nederland?

- Blijft u werkzaam bij een Nederlandse werkgever en draagt u in Nederland

loonbelasting af?

- Bent u gedetacheerd voor een Nederlandse werkgever?Zo ja, begin- en

einddatum detachering.

- Is er sprake van stage of studie?

- Werkt u in het internationaal transport? Binnenvaart of anders namelijk:

- Werkt u op een boorplatform in het Nederlands continent plat?

- Is er een andere reden voor uw verblijf in het buitenland?

Zo ja, welke?

Omdat ik me uitschrijf uit de gemeentelijke basisadministratie (dus officieel ga emigreren), ik dan niet meer voor een Nederlandse werkgever werk en geen loonbelasting in Nederland afdraag, ik niet voor een Nederlandse werkgever gedetacheerd ben, alle andere genoemde zaken ook niet op mij van toepassing zijn, heeft Zilveren Kruis mijn basisverzekering stopgezet per de datum dat ik me uitschrijf uit Nederland. Of ik al dan niet na een paar jaar weer terugkom in Nederland was niet relevant, omdat ik niet in Nederland ingeschreven blijf en niet voor een Nederlandse werkgever werk.

Dit is slechts mijn eigen situatie natuurlijk, ik heb ook op internet gezocht van tevoren en kwam toen bij www.vertreknaarhetbuitenland.overheid.nl waar ik allerlei informatie gevonden heb. Wil je het echt zeker weten, dan zou ik professionals inschakelen aangezien de mensen op dit forum in het algemeen alleen van hun eigen ervaringen kunnen vertellen.

• Dave

Er is net een hele gehaketak geweest over wat hier wel en niet thuishoort. Je stelt een goede vraag Jan. Er ontstaat een levendige discusse. Mijn advies: ga niet drie keer lopen verkondigen dat je geen reacties wilt. Elke post die ik zie heeft te maken met verzekeringen. Laat mensen antwoorden en van elkaar leren.

Dat was het weer voor vandaag mensen.

• Jan77

Terechte opmerking Dave.

Daisy > bedankt voor je reactie, mijn verzekeraar VGZ had toch wel wat meer vragen. Als er iemand in geintresseerd is kan ik hun ‘toetsings-formulier’ hier plaatsen.

• Saska

oops dat moet zijn…wij hebben GEEN andere nationaliteit aangenomen..typefoutje ;-)