Expats: Basis-verzekering issue.

• Jan77

Ik vertrek in augustus naar het buitenland (buiten EU). De intentie is er om er enkele jaren te verblijven. Wat te doen met de basis-verzekering ?

Over de basis-verzekering het volgende:

http://www.aroundtheglobe.nl/allesover/informatie/voorbereidingen/35/11/

Hier lees dat als ik langer als een jaar buiten Nederland verblijf dat ik niet als ingezetene van Nederland hoef aangemerkt te worden en dat ik onder Zorgverzekeringswet uitkom.

Nu geef ik aan bij mijn zorgverzekering dat ik +1jr. minimaal in het buitenland zal verblijven. En hierop krijg geantwoord dat ik tijdelijk in het buitenland verblijf dus dat ik ingezetene van Nederland blijf.

Nu weet ik niet wat ik zal doen hiermee. Ook weet ik niet wat ik aan zorgtoeslag zal ik krijgen als ik de basisverzekering aanhoud en geen inkomen uit Nederland krijg ?

Wie zit in het buitenland en heeft een bewuste keuze hierin gemaakt?

• paulus

Je zult toch een ziektekostenverzekeirng nodig hebebn in het buitenland. Zet je Nl zorgverzekering bij de verzekeraar om in een internationale polis.

• Daisy

De vraag is of je ingeschreven blijft bij de gemeente waar je woont. Als je ingeschreven blijft, blijf je verplicht verzekerd (en blijf je op papier inwoner van Nederland), als je je uitschrijft bij de gemeente ben je niet verplicht verzekerd.

• Jan77

Dan ben je een half jaar verzekerd.

Zoals ik aangaf wil ik graag in contact komen met mensen die al in het buitenland zijn en over deze kwestie iets hebben besloten.

• Jan77

Dit is volgens mij onvoldoende om onder de titel ‘inzetende’ uit te komen.

Zoals ik aangaf wil ik graag in contact komen met mensen die pas geemigreerd zijn, en hierover een beslissing hebben genomen.

• anne

Dag Jan77,

Er is geen keuze, tenminste, als je de wet wilt volgen. Je bent je verplicht uit te schrijven uit je gemeente. Het volgende heb ik al eerder voor iemand anders opgezocht:

- Indien je langer dan 2/3 van een jaar (acht maanden) in het buitenland verblijft, hoor je je officieel uit te schrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA, voorheen bevolkingsregister);

- Dit kan gewoonlijk uiterlijk 5 dagen voor vertrek naar het buitenland, maar vraag het voor de zekerheid even na bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Gemeentes hebben namelijk de gewoonte er soms een “eigen” beleid op na te houden. Je kunt je afmelden bij de afdeling burgerzaken van de gemeente. Daar staan de persoonsgegevens van alle Nederlandse staatsburgers in de Gemeentelijke Basisadministratie;

- Afmelden kan schriftelijk of persoonlijk. Een formulier invullen met een kopie van je paspoort is voldoende. Let op: niet alle afdelingen van de verschillende gemeentes zijn even up to date!

- De controle op de verplichte uitschrijving is minimaal. In praktijk zijn vele mensen voor lange periodes in het buitenland, terwijl ze in Nederland staan ingeschreven. Wel kan het voorkomen dat een gemeente, via bijvoorbeeld de belastingdienst, wordt getipt dat je lang in het buitenland verblijft. In een dergelijk geval zal je worden verzocht je te melden. Mocht je nog belang hebben bij je inschrijving (bijv. je staat op een wachtlijst voor een huurwoning) dan dien je dus ‘even’ over te vliegen

- De gemeente stelt ook de belastingdienst op de hoogte van je nieuwe adres in het buitenland. De belastingdienst stuurt je dan een formulier ‘Opgaaf informatie over verhuizing naar het buitenland’. Hierin kan je ook het adres van je zaakwaarnemer opgeven en machtiging voor belastingdienst regelen. Je kan dit formulier ook bij de belastingdienst opvragen en opsturen zodra je vertrekt. Als je je bij de gemeente uitschrijft, wordt het vaak nogmaals opgestuurd

Om onder de zorgverzekeringswet te vallen moet je in Nl wonen, of in NL werken en loonbelasting betalen. Bij verlaten van NL en uitschrijving heb je dus geen recht meer op de zorgverzekering zoals hij in NL loopt.

Succes met alles,

Anne

• Geertje

Op de eerste plaats is de beslissing die je neemt afhankelijk van het land waarin je gaat wonen. Als je, zoals ik, verhuisd naar Ghana wil je, gezien de kwaliteit van de medische zorg hier, toch graag in Nederland verzekerd zijn, zodat je bij ernstige gezondheidsproblemen daar behandeld kunt worden.

Verder is het ook afhankelijk van je leeftijd. In mijn geval heb ik jarenlang dik geld betaald voor een verzekering waarvan ik nauwelijks gebruik heb hoeven maken. Mocht ik nu klachten krijgen dan vind ik het toch wel erg prettig als deze organisatie ervoor opdraait.

Kortom, ik heb nog steeds een Nederlands adres en ben in Nederland verzekerd. Ik heb een verzekering met werelddekking, waardoor ook de ziektekosten die ik in Ghana heb worden vergoed.

• Sophia

Ik woon al drie jaar in Canada, maar door omstandigheden zijn we pas dit jaar begonnen met de aanvraag mijn verblijfsvergunning. Ik moet dus nog steeds ieder half jaar Canada “eventjes” verlaten… gelukkig hopelijk nu niet lang meer.

In het begin had ik een internationale verzekering in Nederland, maar al snel vonden we het handiger om hier een lokale verzekering te kiezen. Die is behoorlijk prijzig en nog nooit gebruik van hoeven te maken, maar ja, je weet maar nooit natuurlijk. Toch was de Ned verzekerning nog duurder, dus de keuze was snel gemaakt.

Zodra ik mijn verblijfsvergunning heb kan ik gewoon op de verzekering van mijn man worden bijgeschreven en dat scheelt dan nog meer in de kosten.

Hoop dat die informatie helpt.

• Sophia

Oh daar wilde ik nog even aan toevoegen dat ik me dus nog niet uit Nederland heb laten uitschrijven… ik wil niet tussen wal en schip hangen. Zodra ik hier een vaste verblijfplaats heb, schrijf ik me pas uit.

• Verward

Dus je hebt lieve familieleden/vrienden bij wie je ingeschreven bent?

(Hoe kun je anders een adres in NL behouden?)