Expats: Basis-verzekering issue.

• Eric S'pore

Nee Hank,

ik schoffeer niet, ik houd de spiegel voor. Jan zoekt aandacht en is niet geinteresseerd in een oplossing. Jan blijft maar zeuren over de situatie in NL, terwijl hij niet in NL woont tzt. Gewoon een zeurkous met een plaat voor zijn hoofd.

Noem dat schofferen, wat jij wilt.

• Eric S'pore

Schrijf je dan dus uit.

Simpel.

• Hank

Misschien is het dan gepaster om hieraan voorbij te gaan in plaats van zo opdringerig je aannames en je waarde-oordeel te geven.

• Verward

Jan: blijf je een uitkering of pensioen houden vanuit NL? Dan snap ik het, anders is het wat Anne al een paar keer heeft gezegd. Uitschrijven uit NL en geen basisverzekering moeten betalen.

• Daisy

Echt heel vreemd, volgens mij snappen ze het zelf niet bij VGZ. Want het moment van terugkeren is helemaal niet relevant volgens mij. Er zijn immers ook zat emigranten die bijvoorbeeld na een jaar of zelfs een paar maanden alweer terugkeren. Je betaalt pas weer in Nederland zorgpremie als je je bij terugkeer weer in Nederland inschrijft.

Wat staat er in de voorwaarden van VGZ? Ik heb de voorwaarden van mijn verzekeringen gelezen en bijna al mijn verzekeringen zijn alleen geldig als ik officieel in Nederland woon, dus ingeschreven ben.

Je zou eigenlijk de vraag nog een keer moeten stellen zonder die terugkeer te noemen, maar ja.. daar trappen ze waarschijnlijk niet in.

• Sophia

Eek bah, nou ja, dat zien we dan wel weer en ik heb die informatie gelezen, zeer verwarrend allemaal. Mmmm als we in Nederland op bezoek zijn zal ik het allemaal wel eens uitzoeken…

Vraagje: wie bepaalt waar je verzekerd moet zijn?

• anne

Hoe bedoel je waar je verzekerd moet zijn? Voor de basisverzekering?

Jij kan je verzekeren waar je wilt voor de basisverzekering, er geldt nl een acceptatieplicht. Er geldt geen acceptatieplicht voor de aanvullende verzekeringen, daa mag medische selectie op gedaan worden. Let wel op dat veel maatschappijen je niet alleen voor de aanvulling zullen verzekeren en ook gelijk de basis willen sluiten.

En wanneer je in NL gaat werken zou je via de werkgever in een werkgeverscollectiviteit kunnen stappen, maar is zeker niet een verplichting.

Ga je niet werken kun je je alsnog bij een collectiviteit aansluiten van bv de sportschool, diabetesvereniging (mocht je daar lid van zijn) etc.

• Sophia

Dank je wel Anne :)

• anne

Graag gedaan!

• anne

Jan, ik heb waarschijnlijk nuttige info voor je gevonden. Kijk hier eens: http://www.kiesbeter.nl/Cms/object_binary/o84_cvz_verhuizen-buitenland.pdf