Expats: Basis-verzekering issue.

• Geertje

Als je gewoon een eigen huis hebt in Nederland is dat niet zo moeilijk. En verder moet je niet Roomser willen zijn dan de paus.

• Verward

Het gaat me niet om ‘roomser’ te zijn. Zeker zoals Sophia aangeeft ‘niet tussen wal en schip willen raken’ is meer van toepassing. Of ‘geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt’?

Ik hoop het natuurlijk niet mee te maken dat er iets gebeurt en zoals al gezegd je hebt al zoveel verzekeringsgeld betaald, dus als het nodig is wil je ook dat de verzekering nakomt wat men belooft.

Wanneer je alleen gaat of bij je geliefde gaat wonen zal het ongetwijfeld een ander verhaal zijn (zoals Sophia al aangeeft). Als je als echtpaar vertrekt zul je je in het nieuwe land moeten inschrijven bij de gemeente. (Al is het voor belastingnummer, woonvergunning, of wat voor reden dan ook.)

Om in te kunnen schrijven heb je een uitschrijvingsbewijs nodig.

Nu kun je stellen dat de verzekering ‘een ander verhaal’ is, maar we kennen toch allemaal de verhalen wel dat de verzekeringsmaatschappij er altijd ‘onderuit’ probeert te komen?

• Jan77

Je bent ingeschreven in NL en betaalt geen basis-verzekering ?

• anne

Verward schreef:

>

> Ik hoop het natuurlijk niet mee te maken dat er iets gebeurt

> en zoals al gezegd je hebt al zoveel verzekeringsgeld

> betaald, dus als het nodig is wil je ook dat de verzekering

> nakomt wat men belooft.

Maar dan wel binnen de kaders van de wet. Laat het duidelijk zijn dat je volgens de wet geen recht hebt op de basisverzekering wanneer je niet werkt, woont, of belastingplichtig in NL bent.

> Nu kun je stellen dat de verzekering ‘een ander verhaal’ is,

> maar we kennen toch allemaal de verhalen wel dat de

> verzekeringsmaatschappij er altijd ‘onderuit’ probeert te

> komen?

Praat wat mij betreft niet goed dat er advies wordt gegeven je niet aan de wet in NL te houden. Overigens is dit een verhaal dat men graag aankaart om goed te praten dat men zich niet aan de wet houdt. Zonnenbrillen op reisverzekeringen claimen en die dan ‘toevallig’ terugvinden en dan zeggen: Ik heb jaaaaren lang premie betaald en nooit wat geclaimd. En achteraf klagen dat de premie omhoog moet…

• Jan77

> Maar dan wel binnen de kaders van de wet. Laat het duidelijk zijn dat je volgens > de wet geen recht hebt op de basisverzekering wanneer je niet werkt, woont, of > belastingplichtig in NL bent.

Een recht, meer een plicht. Ik kom er niet onderuit terwijl ik niet in Nederland ga verblijven en ook geen inkomen uit NL ga geniet. Maar om dat ik terugkeer (ooit) kan ik er niet onderuit.

• Jan77

Graag on-topic blijven btw.

• Verward

Ik denk dat Sophia het beter verwoord dan ik.

Het gaat me absoluut niet om ‘niet volgens de wet te handelen’.

Waar het om gaat is dat het even duurt voordat je alles in je ‘nieuwe land’ geregeld hebt (dan heb ik het nog niet eens over ‘taalproblemen’), dan is het toch logisch dat je nog verzekerd wilt zijn?

Laat duidelijk zijn dat ik nog in NL woon en er inderdaad een ongelooflijke hekel aan heb dat er gefraudeerd wordt met verzekeringen! Ook heb ik er een ongelooflijke hekel aan dat men naar het buitenland vertrekt en bij mams en/of paps ingeschreven blijft en wij hier maar belasting betalen.

Het gaat dus absoluut niet om ‘ontduiking’ of ‘fraude’, maar hoe kun je ‘niet dubbel verzekeren’ maar zeker niet ‘tussen wal en schip geraken’ of zoals hier al vaker aangeraden wordt ‘niet alle schepen verbranden’. Oftewel ‘netjes vertrekken maar niet verrekken’?

• Verward

Voor de duidelijkheid: ik begrijp de oplossing van Sophia en Geertje heel goed! Tot nu toe is dat ook mijn enige oplossing: totdat alles geregeld is in NL verzekerd te blijven.

(linksom of rechtsom, maar onverzekerd nooit!)

Zoals Jan77 al zei “on topic blijven”.

Wat hij hier beantwoordt wil hebben is voor iedereen die hier komt belangrijk, maakt niet uit welk land je naartoe gaat.

Dus ik hoop niet dat ik ‘onaardig’ was/ben maar het is echt heel moeilijk om in al die regeltjes de juiste weg te vinden!

Nogmaals excuus indien nodig, maar ik hoop dat Jan77 (en daarmee vele anderen) juiste adviezen kunnen vinden.

• Verward

Voor de duidelijkheid: ik begrijp de oplossing van Sophia en Geertje heel goed! Tot nu toe is dat ook mijn enige oplossing: totdat alles geregeld is in NL verzekerd te blijven.

(linksom of rechtsom, maar onverzekerd nooit!)

Zoals Jan77 al zei “on topic blijven”.

Wat hij hier beantwoordt wil hebben is voor iedereen die hier komt belangrijk, maakt niet uit welk land je naartoe gaat.

Dus ik hoop niet dat ik ‘onaardig’ was/ben maar het is echt heel moeilijk om in al die regeltjes de juiste weg te vinden!

Nogmaals excuus indien nodig, maar ik hoop dat Jan77 (en daarmee vele anderen) juiste adviezen kunnen vinden.

• Eric S'pore

Heb je reeds een baan in het buitenland?

Je vraagt de mening van expats, mijn aanname is dan dat ook jij als expat gaat, dus wordt uitgezonden door je werkgever. In dat geval weet je werkgever wat je moet doen met je verzekering, sterker nog, dat is het de werkgever zijn pakkie an.

Indien je niet wordt uitgezonden door je werkgever in NL en je hebt nog geen baan in het land waar je heen gaat, wat is je zekerheid dat je daar dan langer dan een jaar naar toe gaat en ga je daar werken of niet?

Zodra je gaat werken in het buitenland (waar ga je overigens heen, dat kan het advies vergemakkelijken), dan kun je kiezen om je aldaar te verzekeren op lokale termen bij een lokale maatschappij, of je kiest een expat verzekering van bv. Achmea (in mijn geval gedurende de eerste twee jaren, daarna verzekerd via een lokale werkgever in Singapore, maar elke grote verzekeraar in NL heeft deze expat verzekering).

Wat is je probleem nu eigenlijk?