Emigreren naar Colombia

  • ximena

    Hola!

    Graag zou ik (ivm eigen plannen) van Helen willen weten hoe het zit met je emigratie plannen? Ik ben heel benieuwd of je heen gaat en hoe je dat ziet zitten met je kinderen..

    vast bedankt voor je reactie.

    saludos

  • Kevin

    Beste mensen,

    We kunnen elkaar gewoon met rust laten en genieten van alles wat we zelf mooi vinden.

    Maar zoals de meeste van jullie reageren over Colombia is niet netjes en vooral als je er nooit geweest bent of dat je alleen maar voor het ongeluk geboren bent en toevallig de Farc of de gemaskerde mannen tegen het lijf loopt.

    Ik als niet trotse nederlander, waarom leg ik je zo uit! Ben er al twaalf keer geweest (verschillende steden en provincies) en heb niet 1 keer last gehad wat sommige van jullie hier beschrijven en ik ben notabene (BUITENLANDER/Nederlander).

    Vraag mij toch af wat sommige van jullie verkeerd doen (misschien een bord je he zie mij buitenlander zijn of zo iets)

    Nederland is een land van onderdrukking, je mag hier niks en het systeem mag alles ja dat lees je goed alles.

    Kijk maar eens om je heen en zie dat dingen gewoon worden doorgedrukt (CO2 opslag onder een woonwijk)

    De BTW of belasting voor dat een aardappel op mijn bord ligt is er al 8 keer belasting over betaald

    Heb pas geleden vast gezetten voor het mishandelen van agenten, het enig wat ik deed was mee verzetten meer niet, de politie kan liegen en bedriegen maar ohw als wij eens de kont in de krib gooien dan is de wereld te klein. Mensen wordt wakker en heb respect voor elkaar en voor je zelf en dan kunnen we in harmonie leven 22-12-2012(maya's)

    Groetjes kevin

  • Bas

    Ik ben heelbenieuwd hoe het met werk daar zit. Ik wil namelijk ook in Colombia gaan wonen. Als je informatie hebt; mail me aub op basvanderpol@dse.nl

  • Johan

    Ah, mister Hans know it all. Ben je zelf in Colombia geweest of heb je die wijsheid uit krantenberichtjes en zo? Als dat laatste het geval is dan heb je geen recht van spreken. Als het eerste het geval is nodig ik je uit om ons deelgenoot te maken van je colombiaanse avonturen. Spannend..ik wacht af Hansje.

  • Patrick

    hallo

    heb juist een vakantie van een maand colombia achter de rug en kan alleen maar bevestigen wat mathijs hier zegt , colombia is super!!!! Heb al in panama , brazilie , isla margarita en venezuela geweest maar colombia steekt er voor mij bovenuit en als ik mij ergens onveilig gevoeld heb dan is het caracas wel ( en dit is voor de mensen die zeggen dat colombia onveilig is en die het waarschijnlijk van op 8000 km afstand gezien hebben ) ga dan eens naar caracas!!!!!

    Dit gezegd zijnde , ik zou graag aan info geraken om te emigreren naar colombia dit jaar nog , heeft iemand daar weet van. Vooral wat je moet doen om uit het zonoverwogen , belastingsparadijs BELGIE te stappen !

    Dank bij voorbaat

    Ps : als iemand eens zin heeft om naar de veilige randgemeenten van brussel af te zakken savonds , laat maar weten , weet wel niet of er een retourticket bij is!!!

    Groeten

    Patrick

  • ari79

    Hoi martijn

    Ja er zijn een aantal dingen war je op moet letten, ten eerste als je van plan bent hier een bestaan op te gaan bouwen moet je je beseffen dat je en colombiaans indentificatiebewijs nodig hebt. dit verzekert je ervan dat je werk kunt krijgen. Zonder is dat namelijk met enkele uitzonderingen daargelaten niet mogelijk. Hiervoor heb je je geboortebewijs nodig alswel je diplomas met behallde cijfers en een bewijs over je huidige burgelijke staat, alle voorzien van een stempel van de colombiaanse ambassade in nederland. en niet geheel onbelangrijk in de spaanse taal. Althans dit is mij net allemaal verteld. Dus wees daar goed op voorbereid.

    Ik ben al regelmatig in colombia geweest. Eerst voor mijn werk in de olie en gas industrie en ben nu hier om een leven op te starten samen met mijn vriendin.

    Alle cowboy verhalen daargelaten wil ik geen sterke verhalen gaan vertellen en het gewoon vertellen zoals het is. Zelf ben ik van plan een leven op te bouwen in Bogota omdat mijn vriendin een ROLA (geboren en werkt in Bogota) is. Bogota is in daglicht bijna overal wel veilig, er zijn verschillende wijken waar ik je niet aanraadt in te gaan. cuidad bolivar is er een van. Je moet rekening houden dat je blanker bent en met blauwe ogen zoals ik heb zie je er niet meer echt locaal uit. Dus men denkt dat je geld hebt of dit nu het geval is of niet. De criminaliteit die je in alle grote steden ziet heb je hier uiteraard ook. Verder is het van belang dat je in ieder geval spaans spreekt, doe je dit nog niet begin dan met de studie. Want op alleen engels redt je het zelfs in Bogota niet. Als het donker wordt en dat is tegen een uurtje of 6 dan veranderen de spelregels. De daklozen worden wakker en gaan op zoek, zorg dat je nooit alleen bent en weet vooral waar je bent. Wijk nooit af van de grotere wegen en dwaal niet af in de donkere steegjes (iets wat je in geen enkel grote onbekende stad moet doen overigens).

    Buiten bogota om heb ik ook in wat buitenlandse zaken (BZ), rurale gebieden noemt gewerkt. dit zijn vaak kleine dorjes op het platteland waar je mogelijk aanhagers van de Farc of Eln, hetzijwel oude paramilitairen die balen van hun huidige bestaan kunt vinden. Zelf ben ik in Auraca en Putumayo geweest. Gedeelten die door BZ worden afgeraden om heen te gaan. Mocht het niet nodig zijn hier heen te gaan doe dat dan ook niet. Zelf gelukkig niet teveel ervaring mee, maar je wilt echt niet een patrouille van de Farc tegen het lijf lopen. Verder weet ik van het nieuws wat ik hier dagelijks zie dat Cauca ook niet aan te raden is.

    Ondanks wat ik net allemaal heb geschreven kun je hier echt best wonen, je moet gewoon weten wat je doet en niet de Rambo gaan uithangen. De mensen zijn echt vriendelijk en 90% van de mensen heeft het echt goed met je voor. Blijf voor zover mogelijk uit de bergen en als je erin gaat zorg dat je iemand bij je hebt die de taal vloeiend spreekt. Ik heb berichten op deze site gelezen van mensen die mij voor gek zullen verklaren. Maar luister hier niet naar dit zijn veelal thuis blijvers die alleen het nieuws in holland zien of hier tien jaar geleden zijn geweest. Het land is echt in opbouw en toerisme is aan het groeien. Hoop dat ik je iets meer heb kunnen vertellen dat je nog niet wist. Mocht je nog vragen hebben dan vraag maar zal de discussie blijven volgen.

    Gr een hollander in Bogota

  • ari79

    Johan Schreef:

    ——————————————————-

    > Ah, mister Hans know it all. Ben je zelf in

    > Colombia geweest of heb je die wijsheid uit

    > krantenberichtjes en zo? Als dat laatste het geval

    > is dan heb je geen recht van spreken. Als het

    > eerste het geval is nodig ik je uit om ons

    > deelgenoot te maken van je colombiaanse avonturen.

    > Spannend..ik wacht af Hansje.

  • ari79

    Hans

    alstublieft, blijkbaar heb je een goed boek over de historie gelezen van latijns amerika en daarna rambo gekeken, Hou je buiten discussies waar je niets van weet en licht de mensen een goed en uitgelijnd verhaal toe. Maar wat je net schreef is misschien iets van 10 jaar geleden.

  • ari79

    Ernesto

    Farc zit overal, niet alleen in het zuiden maar ook in het oosten, je bent de grense met venezuela vergeten. Kijk als je denkt dat je in Europa bent moet je heel zuid amerika links laten liggen. Want om eerlijk te zijn is het dan nergens in dit prachtige continent veilig. vooral niet op het platteland. In ieder gedeelte van dit continent zijn er na de 2e wereldoorlog geurilla bewegingen geweest die de buitenlandse invloeden van ons land alswel die van onze buren hebben proberen terug te dringen. colombia is zo veilig als je het zelf maakt. Aan macho's en patsertjes geen gebrek hiero (is nou eenmaal de cultuur) dus als je hetzelfde bent moet je mooi in europa blijven.

  • ari79

    Patrick

    Zie mijn bericht onderaan deze pagina