Beste Lasse,
Er emigreren jaarlijks vele Nederlanders waarvan iets meer dan de helft terugkeert binnen de vijf jaar. Dit zijn cijfers die van jullie CBS, die verleden jaar gepubliceerd werden. Dat velen blijven zitten, weet ik uit ervaring, gewoon om me heen kijken volstaat dan. En ik heb het niet over mensen die naar Argentinie geemigreerd zijn, dat zijn er nu eenmaal niet zo veel. Ik nodig je uit om even een kijkje te nemen aan de Spaanse Costa´s, je weet niet wat je ziet. Ik spreek daarbij ook niet alleen maar over Nederlanders maar ook Engelsen, Duitsers, Belgen… Emigreren is nu eenmaal geen vakantie, iets wat al te vaak vergeten wordt. Velen, maar dan ook velen keren berooid terug na een avontuur of blijven zitten en wroeten en werken zich in het land van hun dromen kapot voor enkele honderden euro´s.
Het verkeerde land heb ik voorlopig niet gekozen, inderdaad voorlopig, want bevalt het me morgen niet meer, dan pak ik mijn boeltje en verhuis naar de volgende plek. Of dat zomaar kan? Gelukkig wel, ik deed het al 2 keer, en zal niet aarzelen het opnieuw te doen als ik me daarmee kan verbeteren. Colombia zal het echter niet worden maar er liggen, relatief in de buurt, enkele andere bestemmingen die me wel zouden aantrekken.
Of ik je het geluk niet gun? Onzin, dat doen Nederlanders onder mekaar, maar ik ben Belg. In Belgie mag je kop nog boven het maaiveld uitsteken. Ik vind het alleen jammer dat je je kop in het zand blijft steken. Je geeft daarmee slechte informatie voor andere kandidaat-migranten. Vraag je mij informatie over Argentinie, dan zal ik die geven, maar zowel de voor- als de nadelen, zoals ik ze hier mee maak. Ik zal dit land niet mooier afschilderen dan het eigenlijk is. Ik zal objectieve informatie geven, informatie waar mogelijke emigranten wat aan hebben. Ik zal daarbij de geschiedenis van Argentinie niet vergeten, ondanks het feit dat het veelal geschiedenis is, terwijl dat dit van Colombia niet kan gezegd worden, vermits de gebeurtenissen nog steeds actueel zijn. Maar het is een typisch Nederlands verschijnsel dat het land van HUN keuze door niemand kritisch mag benaderd worden, ook al zijn daar redenen genoeg voor.
Wat betreft het al dan niet in Colombia geweest zijn? Ben jij ooit in Irak geweest? Waarschijnlijk niet, maar hoogstwaarschijnlijk heb je al eens een discussie gevoerd over dat land. Heb je de 2de WO meegemaakt? Ook niet, toch heb je er een mening over, niet? Ik ga af op het internationale nieuws, de statistieken op internet, de raad van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het feit dat er in Europa Colombiaanse vluchtelingen zijn en de verhalen van mensen die er geweest zijn. Hierop baseer ik mijn mening en ik weet niet of die mening minder waard is dan die van iemand die er op VAKANTIE geweest is. Feit is dat de argumenten die ik aanhaal gebaseerd zijn op objectieve cijfers en getuigenissen, terwijl jouw advies gegeven wordt door iemand die een geweldige vakantie-ervaring heeft gehad. Als echte migrant, wat ik na de helft van mijn leven in het buitenland toch wel ben, weet ik welke raad ik het beste opvolg en dat is nu eenmaal niet die van de toerist.
Ik geef je nog iets om over na te denken, ook uit ervaring: als jij een restaurantje begint, gelijk waar in Colombia, dan hoop ik voor jou, als buitenlander, dat je niet in het vaarwater komt van een Colombiaan en hem klanten afsnoept. Het risico dat die contacten heeft met iemand van een kartel of een rebellengroep is groter dan jij denkt. Benieuwd hoe lang jij je restaurantje openhoud.
Veel succes in Colombia…
Pat