Emigreren naar Colombia

  • Lasse

    Helemaal mee eens Mathijs, Colombia verdient die negativiteit inderdaad niet. Ik heb ook veel rondgereisd en de gebieden waar ik geweest ben waren in mijn ogen veilig. In ieder geval veel veiliger als andere landen waar ik geweest ben. Ik heb vele landen bezocht en ondanks dat Colombia misschien niet de veiligste plek ter wereld is, vind ik het zo geweldig dat ik ook van plan ben iets te beginnen daar nu dat het nog betaalbaar is voordat de massa Colombia ontdekt heeft.

    Ik ben erg geïnetereseerd in de informatie die je gevonden hebt Mathijs, en succes met je plannen.

  • Henk

    Voor Thailand geld dus WEL een negatief reisadvies, dit geld voor de 5 zuidelijkste provincie's, het Noorden en het westen van het land tevens word geadviseerd om in de steden niet op straat je in de drukte te begeven of om naar een winkelcentrum te gaan tevens is de Oost en Zuid-Oost grens bezaaid met onontplofte bommen en mijnen. Er is een wezenlijke treiging van terroristise aanslagen in de toeristengebieden en er vinden bijna dagelijks bomaanslagen plaats in het Zuiden. Dat je daar als toerist niet veel van merkt is omdat het niet in het internationale nieuws terecht komt (slecht voor het toerisme) en dus alleen in het lokale nieuws terug te vinden is. Er zijn weinig “buitenlanders” die het Thai's spreken en/of schrijven, maar dat wil dus niet zeggen dat het er niet gebeurd. Ik denk dus dat zo'n zelfde geval zich voordoet in Zuid-Amerika. Je kop in het zand steken en dan maar zeggen dat het er niet is zal geen oplossing bieden voor de problemen die sommige landen met zich meebrengen hoe mooi het weer of de meisjes ook zijn.

  • Lasse

    Nogmaals, ik steek m'n kop niet in het zand en ontken ook niet dat er problemen zijn, zoals ik al eerder zei dat Colombia natuurlijk niet de veiligste plek op aarde is. Ik vind alleen het imago dat o.a. door Pat geschetst wordt niet terecht, er wordt gedaan of het allemaal schurken zijn daar met een zakdoek voor het gezicht die je meteen beroven of vermoorden zodra je een stap in Colombia zet. Ik kan alleen maar over mijn persoonlijke ervaringen spreken en die waren erg positief. Maar misschien was het gewoon puur toeval dat ik in die 6 weken dat ik daar ben geweest niets negatiefs meegemaakt heb en heb ik gewoon geluk gehad. Problemen zijn er wel en zullen ook niet zomaar opgelost worden, maar dit betekent niet dat je niet naar Colombia kunt gaan. Ik wil alleen aangeven dat de werkelijkheid niet zo is als de buitenwereld schetst, maar dat is mijn persoonlijke mening, wat je ermee doet moet je zelf weten…

  • Mathijs

    Helemaal mee eens Lasse. Zeker ook toeval dat ik er in totaal 6 maanden tijd niets negatiefs heb meegemaakt?

    Laten we het maar zo houden. Anders wordt Colombia nog eens overspoeld door dat klootjes volk dat je ook zo veel op de Antillen ziet. Nu is het nog puur, ongerept en niet overspoeld door hordes toeristen. Geen slapende honden wakker maken….

  • pat

    Beste toeristen Lasse en Mathijs,

    het is eerst en vooral een kunst om te relativeren als iemand iets schrijft. Een kunst die jullie blijkbaar niet beheersen. Je zal dat nochtans hard nodig hebben in de ´nieuwe, perfecte wereld´ waar jullie naartoe willen vertrekken.

    Er zijn er jullie velen voorgegaan, ik bedoel van dat klootjesvolk, zoals Mathijs het zo smalend noemt, een grote hoop gaat met de staart tussen de benen terug of, erger nog, blijven op hun stek, bang als ze zijn voor gezichtsverlies.

    Maar jullie zullen zelf ondervinden dat emigreren gepaard gaat met vallen en opstaan, met water bij de wijn doen of puur water drinken. Zeker als jullie naar een corrupt werelddeel, en ik schrijf werelddeel en niet land, willen emigreren.

    Maar om even in de toon van jullie berichten verder te gaan, ik hoop dat de Colombianen veel geduld zullen hebben met het klootjesvolk dat hun land binnengegooid wordt.

    Pat

  • Lasse

    Beste Pat,

    Waar zijn jouw feiten eigenlijk op gebaseerd? Hoe weet jij dat er een grote hoop met de staart tussen de benen terug is gegaan, of met tegenzin op hun plek gebleven is? Ken jij mensen die naar Colombia zijn gegaan en dat meegemaakt hebben? Ben je eigenlijk wel in Colombia geweest de laatste 3 jaar? Ik denk het niet, maar denk dat je een beetje gefrustreerd bent dat je zelf het verkeerde land gekozen hebt maar toch op je stek blijft zitten. Ben jij soms bang voor gezichtsverlies Pat en gun je een ander het geluk niet?

  • pat

    Beste Lasse,

    Er emigreren jaarlijks vele Nederlanders waarvan iets meer dan de helft terugkeert binnen de vijf jaar. Dit zijn cijfers die van jullie CBS, die verleden jaar gepubliceerd werden. Dat velen blijven zitten, weet ik uit ervaring, gewoon om me heen kijken volstaat dan. En ik heb het niet over mensen die naar Argentinie geemigreerd zijn, dat zijn er nu eenmaal niet zo veel. Ik nodig je uit om even een kijkje te nemen aan de Spaanse Costa´s, je weet niet wat je ziet. Ik spreek daarbij ook niet alleen maar over Nederlanders maar ook Engelsen, Duitsers, Belgen… Emigreren is nu eenmaal geen vakantie, iets wat al te vaak vergeten wordt. Velen, maar dan ook velen keren berooid terug na een avontuur of blijven zitten en wroeten en werken zich in het land van hun dromen kapot voor enkele honderden euro´s.

    Het verkeerde land heb ik voorlopig niet gekozen, inderdaad voorlopig, want bevalt het me morgen niet meer, dan pak ik mijn boeltje en verhuis naar de volgende plek. Of dat zomaar kan? Gelukkig wel, ik deed het al 2 keer, en zal niet aarzelen het opnieuw te doen als ik me daarmee kan verbeteren. Colombia zal het echter niet worden maar er liggen, relatief in de buurt, enkele andere bestemmingen die me wel zouden aantrekken.

    Of ik je het geluk niet gun? Onzin, dat doen Nederlanders onder mekaar, maar ik ben Belg. In Belgie mag je kop nog boven het maaiveld uitsteken. Ik vind het alleen jammer dat je je kop in het zand blijft steken. Je geeft daarmee slechte informatie voor andere kandidaat-migranten. Vraag je mij informatie over Argentinie, dan zal ik die geven, maar zowel de voor- als de nadelen, zoals ik ze hier mee maak. Ik zal dit land niet mooier afschilderen dan het eigenlijk is. Ik zal objectieve informatie geven, informatie waar mogelijke emigranten wat aan hebben. Ik zal daarbij de geschiedenis van Argentinie niet vergeten, ondanks het feit dat het veelal geschiedenis is, terwijl dat dit van Colombia niet kan gezegd worden, vermits de gebeurtenissen nog steeds actueel zijn. Maar het is een typisch Nederlands verschijnsel dat het land van HUN keuze door niemand kritisch mag benaderd worden, ook al zijn daar redenen genoeg voor.

    Wat betreft het al dan niet in Colombia geweest zijn? Ben jij ooit in Irak geweest? Waarschijnlijk niet, maar hoogstwaarschijnlijk heb je al eens een discussie gevoerd over dat land. Heb je de 2de WO meegemaakt? Ook niet, toch heb je er een mening over, niet? Ik ga af op het internationale nieuws, de statistieken op internet, de raad van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, het feit dat er in Europa Colombiaanse vluchtelingen zijn en de verhalen van mensen die er geweest zijn. Hierop baseer ik mijn mening en ik weet niet of die mening minder waard is dan die van iemand die er op VAKANTIE geweest is. Feit is dat de argumenten die ik aanhaal gebaseerd zijn op objectieve cijfers en getuigenissen, terwijl jouw advies gegeven wordt door iemand die een geweldige vakantie-ervaring heeft gehad. Als echte migrant, wat ik na de helft van mijn leven in het buitenland toch wel ben, weet ik welke raad ik het beste opvolg en dat is nu eenmaal niet die van de toerist.

    Ik geef je nog iets om over na te denken, ook uit ervaring: als jij een restaurantje begint, gelijk waar in Colombia, dan hoop ik voor jou, als buitenlander, dat je niet in het vaarwater komt van een Colombiaan en hem klanten afsnoept. Het risico dat die contacten heeft met iemand van een kartel of een rebellengroep is groter dan jij denkt. Benieuwd hoe lang jij je restaurantje openhoud.

    Veel succes in Colombia…

    Pat

  • Mathijs

    Beste Pat

    Wat zijn jou berichten toch serieus.

    "vooral letten op die mannen met zakdoeken voor de mond en neus en met een wapen van gelijk welk slag dan ook in de hand. Die zijn gek op buitenlanders, maar of ze goede bedoelingen hebben is een andere zaak…

    Pat"

    Op elke hoek van de straat staan dat soort mannen hoor, in Colombia. Bedankt voor deze wijze tips. Daar hebben we veel aan, en we zullen er ons voordeel mee doen. Wat goed dat je als wereldkenner zulke serieuze informatie verstrekt.

    In het vervolg ook even beter lezen als je toch perse wilt reageren; de persoon die er een restaurantje wil openen dat ben ik.

    Verder gun ik je als Nederlander al het succes van de wereld in Argentinië.

    Mathijs.

  • pat

    Beste Mathijs,

    Het ´leren relativeren´ was dus ook voor jou bedoeld.

    Wat het serieuze betreft…voor velen is emigreren een serieuze zaak. Als dat voor jou niet zo is dan heb ik daar geen probleem mee. Maar verschaf jij, als kenner, dan eens goede informatie voor de mensen hier. Want informatie heb ik van jou noch van Lasse gelezen op dit forum. Alleen een kopie van het reisadvies van Buitenlandse Zaken en een korte les geografie kon er af. En dat als kenner…!?

    Wat betreft je restaurant, ook Lasse geeft aan iets te willen beginnen in Colombia, sorry dat ik zo kortzichtig was en jullie verwarde maar dat heb ik nu eenmaal met klootjesmensen(om even jouw woorden te gebruiken), die ga ik automatisch op één lijn zetten. Je ziet op de duur de bomen door het bos niet meer…

    Pat

  • Eric S'pore

    Pat,

    maak je maar niet druk, laat de twee idealisten het zelf maar ontdekken wat het werkelijk betekent om te emigreren.

    (geweldig, een restaurantje openen…)

    De roze bril hebben ze al op, die hoeft niet meer op het meeneemlijstje te worden gezet.

    Ik vraag me af waarom het voor mensen soms zo moeilijk is de realiteit te zien.

    Eric