Emigreren naar Colombia

  • Martijn

    Hallo,

    Ik ben van plan om binnen een aantal jaren te emigreren naar Colombia.

    Dit jaar ben ik van plan daar nog een keer heen te gaan. En als dat mij ook nog bevalt dan denk ik erover om zeer snel dit te gaan regelen.

    Zijn er dingen waar je op moet letten? Graag zie ik tips en advies hierover tegemoet.

    Greetz,

    Martijn

  • Pat

    vooral letten op die mannen met zakdoeken voor de mond en neus en met een wapen van gelijk welk slag dan ook in de hand. Die zijn gek op buitenlanders, maar of ze goede bedoelingen hebben is een andere zaak…

    Pat

  • theo

    Dat hoor je toch niet vaak!. Maar 2 jaar geleden hebben wij op de zaak afscheid genomen van een Schot die naar Colombia emigreerde. Zijn vrouw kwam er vandaan en kon niet in Schotland aarden.

    Toen stond Colombia er ook niet zo geweldig op mbt criminaliteit; Ach, zei hij, het valt wel mee!

    Hij zei : ik zou niet graag in Zuid Afrika willen wonen, dat is pas gevaarlijk.

    ( Daar had ik namelijk 3 jaar gewoond en ook nooit problemen gehad.)

    Dus als ik mocht kiezen tussen Colombia of Zuid Afrika, kies ik voor Zuid Afrika en hij koos voor Colombia!/.

    Maar ja, ik ken Colombia niet en hij kende Zuid AFrika niet ( alleen van verhalen)

  • Lasse

    Colombia is een geweldig land, ben er nu 2 keer geweest en zou er graag willen wonen. Het heeft inderdaad nog een negatief imago vanwege de dingen die in het verleden gebeurd zijn. Pat je moet niet zo'n onzin schrijven over dingen waar je niets van weet, maar het is niet erg, hoe minder nederlanders in Colombia hoe beter…

  • Pat

    Ach ja toevallig las ik deze week in de krant dat er een massagraf ontdekt werd in Colombia van door rebellen vermoorde mensen. Even erbij vermelden dat het een Argentijnse krant was…

    Mogen Belgen van jou wel naar Colombia emigreren of heb je die ook liever niet, Lasse. Niets vertellen waar je niets van weet, is dan ook weer overdreven. Kijk maar eens naar de reisadviezen van de Europese ministeries van Buitenlandse zaken. Ik zeg niet dat het altijd zo dramatisch is als ze het voorstellen maar dat Colombia niet het veiligste Zuid-Amerikaanse land is, staat als een paal boven water, of steken al die Hollanders hun kop liever in het zand?

    Pat

  • Lasse

    Er is inderdaad een massagraf ontdekt met mensen die vermoord zijn. Ik ontken ook niet dat Colombia een roerige geschiedenis heeft gehad en het er op vele plekken nog steeds niet bepaald veilig is. Dat massagraf is echter niet van gisteren maar van een veel langere tijd geleden. Ik denk dat er in Argentinië ook nog wel ergens een massagraf te vinden is dat uit een bepaalde periode stamt of hebben ze ze allemaal in zee gekieperd toen… Wat die reisadviezen betreft, daar hecht ik niet veel waarde aan. Gisteren zijn in Thailand 7 mensen bij een bomaanslag gedood en onlangs zijn er op die universiteit in Virginia ook 32 mensen neergeknald, maar zover ik weet geen negatieven reisadviezen voor die landen! Incidenten gebeuren overal en ik weet ook wel dat Colombia niet de veiligste plek op aarde is. Ik zeg alleen dat ik het een geweldig land vindt en de mensen waar ik mee in contact ben geweest daar ook geweldig waren. Ik heb in 6 weken geen enkele negatieve ervaring mbt veiligheid meegemaakt en denk echt dat het veiliger is dan veel andere landen in de regio en goed te bereizen is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niets kan gebeuren, dit is slechts mijn persoonlijke ervaring en vandaar mijn reaktie op opmerkingen van personen die er waarschijnlijk nog nooit geweest zijn en dus geen reden van spreken hebben. Ik denk zelfs dat Bogotá op dit moment één van de, zo niet de veiligste hoofdstad van geheel Latijns Amerika is.Pat schreef:

    >

    > Ach ja toevallig las ik deze week in de krant dat er een

    > massagraf ontdekt werd in Colombia van door rebellen

    > vermoorde mensen. Even erbij vermelden dat het een

    > Argentijnse krant was…

    > Mogen Belgen van jou wel naar Colombia emigreren of heb je

    > die ook liever niet, Lasse. Niets vertellen waar je niets van

    > weet, is dan ook weer overdreven. Kijk maar eens naar de

    > reisadviezen van de Europese ministeries van Buitenlandse

    > zaken. Ik zeg niet dat het altijd zo dramatisch is als ze het

    > voorstellen maar dat Colombia niet het veiligste

    > Zuid-Amerikaanse land is, staat als een paal boven water, of

    > steken al die Hollanders hun kop liever in het zand?

    > Pat

  • Pat

    Wat ik bedoel, beste Lasse, is dat je niet je kop in het zand moet steken voor de dingen die gebeuren. Dat jij een negatief reisadvies aan je laars lapt is jouw probleem, maar ik ben toch eens benieuwd wat je doet, moest je toch eens problemen krijgen in Colombia. Ik wed dat je je wend tot de ambassade voor hulp, niet? Uiteraard is Colombia een prachtig land net zoals de meeste landen in Zuid-Amerika. Maar een veilige plek is toch wat anders. Weet jij een veilige plek op deze wereld waar de Amerikanen zich moeien in de interne politiek? Ik niet, en Colombia is dat zeker niet op dit moment door de strijd tegen de drugs. Een artikel in een online Belgische krant van vandaag bewijst dit nog maar eens. Ik kopieer het hieronder even.

    Pat

    19 doden bij bomaanslagen door linkse rebellen in Colombia

    Bomaanslagen van de FARC-rebellen in Colombia hebben in het totaal 19 politieagenten en soldaten gedood. Het waren de zwaarste aanslagen sinds december.

    Krater

    Bij de eerste aanslag ontstaken leden van de marxistische rebellengroep Revolutionaire Strijdkrachten van Colombia (FARC) in de in het noordoosten van het land gelegen provincie Santander een aan de kant van de weg verborgen springtuig, toen een politiepatrouille voorbijreed. Slechts twee agenten en een ingenieur overleefden de krachtige explosie, die een krater van tien meter in de grond sloeg. Dat deelden de nationale media mee.

    Bermbom

    De tweede aanslag kort na middernacht in het zuidwesten van het land vond op dezelfde wijze plaats. De rebellen hadden een in de provincie Valle del Cauca langs de weg verstopte bom ontstoken, toen een militaire vrachtwagen voorbijreed. Bij de beide aanslagen raakten in totaal ook nog eens 23 mensen deels zwaargewond, zei een woordvoerder.

    Vergelding

    Tijdens gevechten in andere delen van het land werden volgens officiële cijfers negen rebellen gedood. De gisteren gedode politieagenten moesten arbeiders, die cocastruiken rooiden, tegen aanvallen van rebellen beschermen. De gouverneur van Santander, Hugo Aguilar Naranjo, is van mening dat de aanslag een vergelding was van de FARC voor het rooien van meer dan 1.000 hectare cocaplanten in de regio. De FARC financiert zich voor het overgrote deel uit de illegale cocaïnehandel.

    Burgeroorlog

    Colombia gaat sinds meer dan 40 jaar gebukt onder een conflict met de allures van een burgeroorlog. President Alvaro Uribe is er ondanks een miljardenhoge steun van de Verenigde Staten niet in geslaagd, de FARC-rebellen een beslissende slag toe te brengen. De standpunten tussen een marxistisch maatschappelijke orde en het ultraconservatieve wereldbeeld van Uribe liggen ver uit elkaar. De goed betalende rebellen krijgen bovendien steeds opnieuw gehoor van de arme plattelandsbevolking en zijn wegens hun drugsinkomsten niet op de steun van de bevolking aangewezen.

  • stippel

    Ik heb hier wat Colombiaanse buren die vluchteling met een verblijfsstatus zijn, misschien zegt dat genoeg…

  • Mathijs

    Jammer dat als het over Colombia gaat, het altijd zo verschrikkelijk negatief is. Ik ben 3 keer in Colombia geweest, de laatste keer drie maanden en ben me ook aan het voorbereiden om er met mijn Colombiaanse vriendin een restaurantje te beginnen.

    Ten eerste een samenvatting van het reisadvies van Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken:“Er zijn no go gebieden zo als zuidwesten van Colombia, maar in de overige gebieden van Colombia kan met inachtneming van het onderstaande reisadvies worden gereisd.”

    Als je de krant in Nederland openslaat krijg je ook geen veilig gevoel hoor, geen bomaanslagen misschien maar wel moorden e.d. Ik zou trouwens ook niet om 3 uur s nachts in mijn eentje dronken de Bijlmer inlopen, dat is het opzoeken van problemen. Dat moet je in Colombia ook niet doen, problemen opzoeken.

    In Colombia heb ik het hele land doorkruist met de bus of met busjes en ik zelf heb nooit het gevoel gehad in gevaar te zijn geweest. Het zou misschien beter zijn als alleen mensen een serieuze reactie geven over Colombia als ze er zelf geweest zijn en niet als ze iets in de krant gelezen hebben. Ik zeg niet dat Colombia veilig is, vooral Putumayo, Caqueta, Guaviare en Meta niet, daar moet je met je blanke kop ook niet gaan rondlopen.

    Colombia is erg groot, ongeveer zo groot als Frankrijk, Spanje en Portugal samen. De regering voert al jarenlang een strijd tegen de linkse guerrilla en rechtse paramilitairen. Juist door successen in het ene gedeelte van het land, bestaat er een verplaatsing van Geruillas dieper de jungle in, naar een ander gedeelte. De guerrilla is dus ook afgesloten van medische zorg tegen bijvoorbeeld malaria en gele koorts.

    (Wat ik nu schrijf heb ik niet uit krantjes, maar gehoord van Colombianen ter plekke.) Sinds 4 jaar zijn ook de meeste hoofdwegen in Colombia weer veilig en is het dus mogelijk deze te bereizen.

    Het enige wat ik hiermee wil bereiken is het negatieve imago van Colombia te veranderen, want dit mooie land met vriendelijke mensen verdiend dat.

    Martijn, hoe staat het met je plannen? Misschien kunnen we wat van elkaar leren, ik heb vrijwel alle informatie betreft visa, buitenlandse investeringen e.d.

    Groeten, Mathijs

  • stippel

    Een Colombiaanse vriendin van mij die al jaren op Aruba woont durft haar eigen familie niet meer te bezoeken. Die wonen niet in de rimboe.

    Ieder z'n ding, natuurlijk, en er zijn vast wel plaatsen waar het wel veilig is. Er zijn trouwens in Zuid-Amerika nog veel meer mooie leuke landen…