Beste Martijn en andere geïnteresseerden:
Vereisten aanvragen visum.
Er zijn meerdere mogelijkheden om een visum te krijgen, afgezien van het gewone touristen visum waarmee je 6 maanden per jaar in Colombia kunt verblijven. Onderaan heb ik de link naar visa informatie geplakt. Onderstaand lijkt mij het meest voor de hand liggend.
Bijvoorbeeld trouwen, of een geregistreerd partnerschap aangaan, dat laatste gaat niet zomaar. Voor een geregistreerd partnerschap moet je bewijzen dat je 2 jaar samenwoont met je partner. Als je echter minstens 3 keer in Colombia geweest bent, in minstens 2 jaar tijd, dan gaan ze hier ook mee akkoord mits je getuigen hiervan hebt.
Voor het trouwen zelf heb je geen visum nodig. Je kunt als toerist, oftewel zonder visum maar met retourticket, naar Colombia reizen om daar te trouwen. Om te trouwen wordt over het algemeen een geboorteakte gevraagd en een verklaring van ongehuwd zijn. Beide dingen haal je bij de gemeente (de eerste alleen daar waar uw geboorte ooit is ingeschreven). Beide documenten kun je aanvragen in de meertalige variant, dan hoef je het niet meer naar het Spaans te laten vertalen. Deze documenten moeten een apostillestempel hebben van de rechtbank, dit om ze ook erkend te hebben in Colombia. Over het algemeen zijn dit de twee documenten die gevraagd worden (plus uw geldige Nederlandse paspoort natuurlijk). Voor de zekerheid kun je het nog (laten) navragen op de plek waar je precies gaat trouwen.
Je kunt een visum aanvragen op basis van het bovenstaande. (Conyugé hogar) Met dit visum mag je niet werken.
ik neem aan dat je ook aan het werk wilt. Werken voor een baas levert over het algemeen erg weinig op. Minimum salaris is per maand iets meer als €130-, ligt aan de koers.
Wil je dan een eigen bedrijf beginnen? (of voortzetten)
Wanneer het bedrijf poten staat dan kun je de wijziging op het visum laten aanbrengen (in Bogotá). De documenten die je moet kunnen laten zien zijn in ieder geval de inschrijving in de Kamer van Koophandel (van Colombia), een balans ondertekend door een erkend, onafhankelijke boekhouder en een investering van minimaal 100 Colombiaanse minimumsalarissen (komt ongeveer neer op ietwat over de 13.000 euro).
Van het bovenstaande durf ik wel te zeggen dat het klopt, maar ik heb het ook nog niet gedaan.
Investeringsgeld.
Colombia probeert illegale geldstromen tegen te gaan, daarom is investeren in Colombia aan regels gebonden.
Je wilt geld investeren in Colombia: Je verzameld:
• Loonstroken van laatste 6 maanden
• Bankafschriften van laatste 6 maanden
• Een Engelstalige verklaring van de bank waarop staat dat je klant van de bank bent, en hoelang.
• Een werkgeversverklaring.
• Geldig legitimatie bewijs.
Je stuurt kopieën hiervan naar de bank, die controleert of ze hiermee akkoord gaan, of dat er eventueel nog iets bij moet.
Je maakt je geld over, dit wordt geparkeerd op een aparte rekening in Colombia. Op het moment dat jij het geld claimt, moet je de originelen laten zien, waarvan je eerder de kopieën hebt opgestuurd.
Je doet je investering, en stuurt het bewijs hiervan, ingevuld op formulier 11, naar Banco de la Republica. Het cirkeltje is dan rond en je hebt op de officiële weg geïnvesteerd. (Dit heeft grote voordelen, ook als het je tegen valt en je wilt de boel weer verkopen en je geld mee terug nemen.) Dan kun je het bedrijf ook inschrijven bij de Colombiaanse KVK en DIAN (belastingdienst)
De eerste 2 jaar hoef je eigenlijk nog geen belasting te betalen, omdat je het bedrijf als natuurlijk persoon kunt inschrijven. Als het eenmaal loopt, verander je de inschrijving voor een RUT (inschrijvingsvorm, zoals wij bijvoorbeeld een B.V hebben)
Visa informatie:
www.colombiaemb.nl/es/consulado/index.php
Ik geloof dat de visa informatie er in het Spaans en Engels staat.
Belasting informatie:
www.dian.gov.co/
Ik wens je veel succes!