Vraag

• Vital

Joke,

Je hebt gelijk en aan de reacties te zien heb ik een foute doelgroep uitgekozen. Jammer, want ik dacht echt dat er mensen zouden zijn die zouden inzien waar ik werkelijk om vraag.

Niet om geld (ja als er echt geen andere oplossing is dan dat nog een optie) (een monnik leeft immers zoveel mogelijk zonder geld) maar een methode om mijn medicijene te verrkijgen. Ik dacht dat er hier misschien mensen waren die ervaring hiermee hadden of mensen die organisaties of personen kenden waar ik deze vraag zou kunnen uitzetten in Thailand. Misshcien zijn er medicijneverstrekkingen via iets als een AIDS-fonds, een post van artsen zonder grenzen, etc. Of ik dacht da ter misschien mensen waren die iets meer afwisten van de Thaise gezondheidszorg en hoe je daarmee moet omgaan. Dat soort soort antwoorden had ik verwacht. In de tijd dat ik in Thaialdn was had ik niet de mogelijkheid dit uit te zoeken omdat ik weinig of nie tkon communiceren met de buitenwereld en een monnik kan ook niet regelmatig naar een internetcafe.

Je mag er zeker van zijn dat ik geen junk (hoewel ik het wel grappig vond)ben, dan zouden de Telegraaf, het Ad en Spijkers zouder koppen geen aandacht aan mijn verzoek hebben besteed en bij mijn vertrek uit Nederland stond de hele Nederlandse en Belgische media om me heen (kranten, radio, TV en er is zelfs een boek aan me gewijd). Voor ik vertrok was ik nl. jurist bij het ministerie van Landbouw en daarvoor bij Binnenlandse Zaken en in een verder verleden heb ik gewerkt voor de Belgische minister van Landbouw en van Defensie. Ik heb een priesteropleiding voltooid, etc. Mijn broer is al 30 jaar yoga- en meditatieleraar in Belgie. Dus ik kom echt uit een heel spirituele familie.

Maar ik kan me ook de huiver van mensen voorstellen.

Zo dat zal het wel zijn.

Vital

• Vital

Marge,

Jouw oproep “ WERELD IK BEN ZIEK …KAN MIJN NORMALE LEVEN NIET IN NEDERLAND VOORTZETTEN MAAR OOK NIET IN HET LAND WAAR IK MIJN LEVEN VOORT WIL ZETTEN…. HELP…”

Ik kan dit bijna geheel onderschrijven op enkele dingen na:

- Ik kan mijn leven in Thailand of waar dan ook wel voortzetten indien er oplossingen zijn voor de medicijnen of er iemand is die me bijvoorbeeld goedkopere conventionele of alternatieve middelen zou bieden. Of misschien wel een mogelijkheid om van HIV af te komen… (nou ik moet wel realistisch zijn en zie dat laatste op dit moment nog niet). Eigenlijk is het zo eenvoudig en gemakkelijk als er gewoon iemand begreep wat de situatie is en zoekt naar eventuele oplossingen.

- Objectief gezien kan ik als jurist met nog andere diploma's wel degelijk “overleven” hier. Maar dan moet je je afvragen wat is de kwaliteit van dat leven als je hart ergens anders ligt.

- Om mijn keuze te zien en voornamelijk de relevantie ervan moet je zien de evolutie die ik als persoon heb doorgemaakt vanaf mijn kinderjaren tot nu en dan openbaar tzich steeds meer dat mijn levne de richting van de intense beleving van de spiritualiteit en het mededogen uitwijst.

- En als ik iemand ook maar zou veroordeelt hebben dan is dat nooit mijn intentie geweest. Ik heb wel ideen veroordeelt of betiteld als onheilzaam voor mij. Maar wie zou ik wel niet zijn om te oordelen over anderen… en waarom zou ik dat doen… waarom… dat levert echt niets op dan alleen ellende voor jezelf. Als ik desondanks toch mensne gekwetst heb dan vraag ik iedereen daarvoor vergiffenis en is het een les voor me om nog zorgvuldiger mijn woorden te kiezen en mijn ideeen te uiten. Sorry…

Toen ik net hier in Nederland was kreeg ik een berichtje van een andere tempel. En daar zou ik wel terecht kunnen. Men had ook gevraagd aan een aantal mensen uit de omgeving of het mogleijk zou zijn om iedere maand genoeg geld bij elkaar te vinden om mijn medicijnen te betalen. Maar je moet weten dat deze mensen echt straatarm zijn en het wel wilde proberen maar me niet konden verzekeren of ze zulk een hoog bedrag bij elkaar gespaard zouden krijgen. Deze mensen kendne me helemaal niet en de Oostenrijkse non die er was kenden me alleen via via en toch waren deze Thaise mensen bereid om tot het uiterste te gaan om een Westerse monnik te helpen. Ik moest huilen toen ik dat hoorde. Maar ik wil niet dat zo arme mensen die met moeite een dak boven hun hoofd hebben, zo iets voor me doen. Ik dacht als daar in Thailand zulke mensne leven dan moeten er ergens in een zo rijk land als Nederland toch wel bedrijven zijn die me kunnen helpen. Als de fabrikant van de medicijnen op basis van de kostprijs ze ter beschikking zou stellen zou dat voor hem een kost zijn van minder dan 100 euro per jaar. Dus misschien is het medium hier niet goed… maar eigenlijk vraag ik niet echt veel… en als he tkan geen geld…

Ik denk nu da tje begrijpt wat mijn verzoek inhoudt.

Vital

• Vital

Klopt

Ik ben ook een bedelmonnik geweest en wil dit weer worden…

Dat is nu eenmaal het leven van een Boeddhistisch monnik. Je hebt niets en wat je krijgt voor eten, kleding, onderdak en medicijnen daarvoor ben je totaal afhankelijk van anderen. Dat is zoals de Boeddha het wilde en zoals in Thailand, Brima, Nepal, Vietnam, Sri Lanka, … de monniken leven. Misschien is dat wel vreemd voor de Westerse wereld en word ter gelijk gedacht aan profitariaat. Maar dat ligt heel anders. Ik ga dit nu weer niet opnieuw uitleggen.

Het verhaal klopt wel degelijk, al hoewel ik moet toegevne dat het geen doordeweekse successtory is. Maar je moet eerst lijden ervaren voor je de weg naar verlichting kan volgen. En ieder ding dat ik heb geschreven en ik heb ze nog even nagelezen kan ik wel degelijk onderbouwen met de Suttra's van de Boeddha en de boeken van Boeddhistische leraars. Maar ik zoek ook niet mijn gelijk of zoiets. Ik ben gewoon open en eerlijk. Je kan dat ook nalezen in de media en op mijn website (die ik trouwens sinds mijn vertrek naar Thailand niet meer heb bijgewerkt):

http://home.hetnet.nl/~vitalmoors/index.html

• emigrant

- mensen kiezen er ook zelf voor om kinderen te krijgen… dat is hun bewuste keuze en toch betaald de gemeenschap kinderbijslag…

**Dat “recht” zijn ze kwijt zodra ze Nederland verlaten…

- mensen keizen er buwust voro om alkohol te gebruiken en voor d egevolgen van de ongevallen en vechtpartijen die ze veroorzaken, betalen we toch allemaal…

**Ja zo krijg jij ook je medicijnen vergoed in Nederland…die betalen we allemaal.

- mensen kiezen er bewust voor om met de auto naar hun werk te gaan en voor de aanleg van wegen betalen we allemaal…

**Maar diegene die een auto hebben net nog een beetje meer, of denk je dat in de hele wereld de benzine zo belachelijk duur is als in Nederland en onderschat de wegenbelasting niet.

- mensen kiezen er bewust voor om een eigen woning te kopen, en juis tvoor hen die de grootste woningen kunnen betalen, dragen we het meeste bij door de hypotheekrentaftrek….

** Die mogelijkheden zijn er nu eenmaal in Nederland en als jij een huis zou kopen denk je ach lieve belasting..ik hoef mijn percentage niet terug?

en zo zijn er nog honderden voorbeelden…

** en voor jou nog legio voorbeelde waarom je misschien in Nederland moet blijven, ook daar kun je je idealen verwezelijken.

En ik wil nog even toevoegen…je weigerde een baan omdat er geld verdiend werd aan oorlogen?

Maar je wilt wel geld aannemen dmv giften je had ook die baan aan kunnen nemen en zo wat harder sparen.

Want ik zie het verschil niet.

Ik wens je een heel gelukkig leven, maar als jij een land als Nederland wilt verlaten moet je het echt op eigen kracht proberen…doen al die andere emgranten ook

succes…

• Vital

Ik zeg ook niet dat je geen kinderen, huis of auto mag hebben, maar voor die dingen zijn er wel voorzieningen in Nederland. Maar om een spiritueel leven te leiden niet!!! En dat hangt niet af van het feit of ik hier zou blijvne of in het buitenland. in Nederland wordt het mensen praktisch onmogelijk gemaakt a;s monnik te leven!!! Dus moe tik wel uitwijken.

Ten tweede… Nee nooit zal ik geld aannemen dat verdient is met het doden van levende wezens. En ook een baan bij de immigatie en naturalisatiedienst met een groot inkomen zal ik nooit aannemen. Dat is een vorm van onheilzaam levensonderhoud. Iedere baan waarmee je andere mensen schaadt of pijn doet is een onjuiste vorm van levensonderhoud. Dat is niet mijn visie maar die van alle Boeddhisten. Iedere vorm van levensonderhoud waarmee je iemand kwetst is een foutieve wijze van levensonderhoud. En iedere vorm van levensonderhoud waarvoor je over andere moet roddelen of andere harde woorden toespreekt of mesne niet de waarheid vertelt (liegen) is een onheilzame vorm van levensonderhoud.

Tenlaatste: Ik verplicht niemand tot het geven van iets. Ik vraag het alleen en ik weet dat op een dag de oplossing zal komen. Het gaat er niet om of ik terugkeer naar Thailand om monnik te worden. Het gaat er enkel om hoe (met of zonder medicijnen) en wanneer (nu over over enkele maanden of een jaar). En dat hangt af van jullie.

Ik besluit en dit is echt het laatste woord dat ik zeg: Mensen leven met de illusie dat geld gelukkig maakt. Geld is nodig om in je dagelijks levensonderhoud te voorzien. Alle geld op een bank daar heb je nu niets aan, alleen maar zorgen en het zal je geen dag langer laten leven en bij je dood zal je inzien dat het je alleen ongelukkig gemaakt heeft omdat je er zoveel andere mensen door van hun geluk hebt beroofd. Alleen de vreugde van het geven overwint de dood.

Zoals ook de katholieken in tot in de 17eeuw zeiden iedere vorm van geld maken met geld is zondig en verkeerd. Jezus vervloekte de tollenaars die geld leenden en er winst meemaakten te koste van anderen. “Zalig de armen, hen behoort het koninkrijk der hemelen”; En de maagd Maria zong: “de aermen overlaat Hij met gaven, maar rijken zendt Hij heen met lege handen”. “Alles wat je niet gegeven hebt aan deze kleinen, heb je Mij geweigerd; hij die de zieken verzorgd, verzorgd Mij en hij die de gevangenen bezoekt, bezoekt Mij, zei Jezus” en dat zijn de dingen waarop volgens de christelijke leer mensen uiteindelijk zullen worden afgerekend. In het Rijk Gods dat wij op deze aarde moeten nu reeds zoveel mogelijk gestalte moet geven, zijn mensen een en het leed van de een is het leed van de ander en de vreugde van de een is de vreugde van de ander, zei Maarten Luther King. En de eerste christenen leefden in gemeeschappen waarin ze alles gemeenschappelijk hadden en waar er geen rijken of armen meer waren. Mohamed zei deel alles wat je niet direct nodig hebt met anderen die het wel nodig hebben. Het boeddisme predikt de leer van onthechting. Alle geld op een bank is een illusie, waarvan je nu op dit moment niet gelukkiger wordt (je hebt er alleen maar zorgen over: brengt het voldoende op? Moet ik er niet te veel belastingen over betalen?) en je zal er geen dag langer door leven en als je dood gaat neem je er niets van mee. Alles wat je onvoorwaardelijk weggeeft aan anderen, daarvan heb je een vreugde en geluk dat de tijd en dood overstijgt. Volgens alle cultuurfilosofen is enkel de calvinistische predestinatieleer de basis waarop het kapitalisme kon van de grond komen. En velen beweren zelfs dat het calvinisme een religieuze onderbouwing is van het opkomend kapitalisme in de Gouden Eeuw. Vreemd dat bijvoorbeeld in het clavinisme geen enkele vorm van monnikendom bestaat. Er hoe theologen ook zoeken in het hele Nieuwe Testament is geen enkele basis voor deze predestinatieleer die Calvijn en de zijnen predikten.

Voor ik naar Thailand vertrok heb ik alles wat ik had weggegeven aan armen en mensen die nood hadden. Niet dat het zoveel was. Maar ik deed het omdat ik ervan overtuigd was en ben dat bezit alleen narigheid brengt. Als je niets hebt kun je niet bestolen worden, als je niets hebt moet je ook niets verdedigen. En nu vraga ik zoal ik al eerder zei ook geen geld … alleen medicijnen. En de kostprijs ervan is voor de fabrikant enkele euro's per maand terwijl ver verkoopprijs meer dan 550 euro in Nederland is en in Thailand 200 tot 250 euro…. Winst maken op de rug van zieken en eingelijk ook op de rug van de Nerlandse belastingbetaler… Maar dat vinden menense hier heel normaal. Normaal is het dat de directeur van bepaalde goede doel stichtingen met CFK-keurmerk meer dan 150000 euro per jaar verdienen, terwijl mijn verzoek om een kans en mogelijkheid om te leven voor anderen, niet serieus genomen wordt…

Ik er geen contradictie… ben ik blind of zijn de mensen blind…

• sarah

Sorry ik kan en ga je niet helpen.

Ik ben zelf niet met het boedisme opgegroeid maar ik meen wel dat mocht je werkelijk een boedist zijn, je de kracht en het geloof vind om zelf aan het geld voor de medicatie te komen.

vreemd trouwens dat een geloof de zekerheid van gezondheidszorg op het spel zet…

-ja erg kort door de bocht ook-

• Saska

Wat me wel opvalt in je hele verhaal is dat je terug gaat om Monnik te worden met of zonder medicijnen…maar in de de eerste brief kwam je terug om medicijnen te krijgen.(eigenwoorden)

De rest ga ik maar niet op in…niet dat ik niet zou willen maar je gaat tochniet meer reageren.(eigen woorden)

En Sarah ik vind je niet kort door de bocht hoor….en met mij vele niet anders waren er wel positieve reakties gekomen.

• Tamara

Je schrijft:

Ten tweede… Nee nooit zal ik geld aannemen dat verdient is met het doden van levende wezens. En ook een baan bij de immigatie en naturalisatiedienst met een groot inkomen zal ik nooit aannemen. Dat is een vorm van onheilzaam levensonderhoud.

Maar als je een wildvreeemde om geld vraagt en het ook krijgt, weet je toch ook niet waar het geld vandaan komt. Misschien is het wel een huurmoordenaar, een verkrachter, een racist.

Beetje dubbel hoor. Maar succes met je actie.

• Prikbord Bezoeker

Dit is dus pure oplichting…iemand die je helpt meteen een wijs iemand noemen..jaaaa, ja!!!

Volgens mij klopt hier helemaal niks van, ook hoe deze meneer met kritiek omgaat…het is allemaal van een achterlijkheid, niet te geloven.

Noem het maar zoals je wilt, dit heet gewoon boerenverstand.

Op mijn opmerking over sponsoring werd niet eens gereageerd, en waarom niet??? Omdat meneer dan MOEITE moet doen, tja, en wie wil er niet lui achterover leunen en gewoon wat krijgen?

belachelijk.

• Joke.

Ik vraag me af (stelde de vraag al eens, maar kreeg geen antwoord) in hoeverre Vital al hulp heeft gekregen. :)