Ik oordeel niet over andere mensne, wel over toestanden en situaties.
Het is niet goed dat er een moord gepleegd wordt, maar ik oordeel niet over de dader, zijn geschiedenis kennen we niet.
Ik oordeel nie tover Joke, over jou of anderen. Ik zeg alleen dat de dingen hoe ik ze ervaar niet passen in het Boeddhistische wereldbeeld.
Oordelen doe je over mensen, niet over situaties.
Ik ben nooit egoistisch geweest en heb altijd alles wat ik had weggeschonken aan anderen… Ik heb nergens ove rJoke geoordeeld wel over en aantal misstanden in de wereld.
Ja ik ben idealistisch en daar ben ik blij om. Waarom omdat door gedrevenheid en idealisme de wereld beter wordt en niet door het klakkeloos accepteren van de wereld.
De Dalai Lame berusste niet in lot, maar vluchtte naar Indie. We moeten niet berustten bij het onheid dat we zien als er mogelijkheden zijn om het beter te doen.
Dat geldt ook voor de farmaceutische industrie indien ze meer budgetten kon of zou ter beschikking stellen zouden miljoenen mensen niet hoevne te lijden. En het kan, alleen is men er niet altijd van overtuigd dat geven, winst is en het maken van winst verlies betekend.
Als ik hard ben dan is dat alleen ter onderstreping van de basis utigangspunten van mijn leven. Al smensne zich geroepen voelen om monnik te worden of andere mensen belangeloos te helpen, dan worden ze niet serieus genomen en moe tje je blijkbaar verdedigen. Waarom? Als mensne volgzaam zijn en de heersende waarden en normen accepteren, zich inpassen in het geheel ook als dit niet heilzaam is dan wordne ze geprezen. Waarom? Lof, eer en trots zijn geen waarden, ze zijn vergankelijk.
Vital