Vraag

• Prikbord Bezoeker

Niet om het een of ander maar je kunt je wel boven het ‘aards gepeupel’ stellen, en tegelijkertijd heb je ze hard nodig.Dat kan ik niet rijmen?

Weet jij veel of de gift die jij -misschien- krijgt van een hardwerkende soldaat is, die zijn leven riskeert in landen waar jij alleen over oordeeld?

Iedereen heeft zijn/haar weg te gaan, en als je echt iets wilt bereiken (en serieus genomen wilt worden) doe je meer dan om aalmoezen vragen via een prikbord.

Je kunt je altijd door de EO of VPRO laten sponsoren, en zo het hele stuk naar thailand lopen…tja, je moet er maar opkomen.Wat Michael Palin lukt, moet jou ook lukken…veel succes.

• Tjeerd

Ongezien de typhus!

• Joke.

Hallo zeg………….. :(

Afgezien van dat je een schrijffout maakt, mag het wel wat minder.

Joke.

• Vital

Als ik een eigne computer had zou ik geen schrijffouten maken. Maar nu moet ik iedere minuut betalen en wat neemt een schrijffout weg van de inhoud…

Dat is de vorm en de vorm is niet iets waar we ons aan moeten vastklampen.

met veel mededogen

Vital

• Vital

Wat kan ik hier nu weer mee….

Wat voegt dit toe

met metta,

Vital

• Vital

Ik stel me helemaal boevne niemand. Iedereen moet in staat gesteld worden om zijn eigen weg te gaan en dat kan vaak alleen met de hulp van anderen.

Als ik een gift zou krijgen die verkeerd is verdiend zou ik die weigeren, zoasl ik ook een zeer goed betaalde baan bij de IND, waarvoor ik direct na aankomst in Nederland gevraagd werd, heb afgewezen. En geld verdient met oorlog voeren zal ik nooit aannemen. Sorry.

Op de rest zal ik maar beter niet reageren, da theeft toch geen zin en het zou alleen maar getuigen van onwijsheid.

Het enige wat ik nog wil toevoegen als reactie op jouw eerste antwoord, is:

- mensen kiezen er ook zelf voor om kinderen te krijgen… dat is hun bewuste keuze en toch betaald de gemeenschap kinderbijslag…

- mensen keizen er buwust voro om alkohol te gebruiken en voor d egevolgen van de ongevallen en vechtpartijen die ze veroorzaken, betalen we toch allemaal…

- mensen kiezen er bewust voor om met de auto naar hun werk te gaan en voor de aanleg van wegen betalen we allemaal…

- mensen kiezen er bewust voor om een eigen woning te kopen, en juis tvoor hen die de grootste woningen kunnen betalen, dragen we het meeste bij door de hypotheekrentaftrek….

en zo zijn er nog honderden voorbeelden…

Waarom zouden mensen dan niet kunnen of willen helpen om iemand die een levensdoel heeft om anderen te helpen te steunen…

met veel liefde

Vital

• Vital

Lieve Joke,

Ik kan hier ook weer op gaan reageren, maar dat heeft toch geen zin. Da tword teen gevecht om meningen en visies. Jij hebt een totaal andere en naar mijn oordeel erg liberale en materialistische visie op de werkelijkheid. Dat is je goed recht en da trespecteer ik ten volle. Je kan waarschijnlijk ook niet anders. Maar neem me niet kwalijk dat ik deze mening niet kan delen vanuit mijn levenservaring en vanuit mijn visie.

Als je mensen wil helpen… ok dan is dat prima, maar als het enkel gaat om gelijk te halen of mensen van je eigen mening te overtuigen, dan heeft dat geen waarde voor me. Ik wil niemand overtuigen, ik wil niemands menign weerleggen. Ik heb gezegd wat ik denk en hoe ik het ervaar en als iemand me dan kan helpen vind ik dat geweldig, als dat niet kan jammer. Dat is jouw keuze… maar oordeel aub niet over anderen en zeker niet over mensen die je niet kent…

Moge je veel geluk vinden in je leven en moge je een weg vinden om een einde te maken aan alle onvrede en lijden in je eigen leven en dat van degenen rondom je.

met metta,

Vital

• Vital

Ik oordeel niet over andere mensne, wel over toestanden en situaties.

Het is niet goed dat er een moord gepleegd wordt, maar ik oordeel niet over de dader, zijn geschiedenis kennen we niet.

Ik oordeel nie tover Joke, over jou of anderen. Ik zeg alleen dat de dingen hoe ik ze ervaar niet passen in het Boeddhistische wereldbeeld.

Oordelen doe je over mensen, niet over situaties.

Ik ben nooit egoistisch geweest en heb altijd alles wat ik had weggeschonken aan anderen… Ik heb nergens ove rJoke geoordeeld wel over en aantal misstanden in de wereld.

Ja ik ben idealistisch en daar ben ik blij om. Waarom omdat door gedrevenheid en idealisme de wereld beter wordt en niet door het klakkeloos accepteren van de wereld.

De Dalai Lame berusste niet in lot, maar vluchtte naar Indie. We moeten niet berustten bij het onheid dat we zien als er mogelijkheden zijn om het beter te doen.

Dat geldt ook voor de farmaceutische industrie indien ze meer budgetten kon of zou ter beschikking stellen zouden miljoenen mensen niet hoevne te lijden. En het kan, alleen is men er niet altijd van overtuigd dat geven, winst is en het maken van winst verlies betekend.

Als ik hard ben dan is dat alleen ter onderstreping van de basis utigangspunten van mijn leven. Al smensne zich geroepen voelen om monnik te worden of andere mensen belangeloos te helpen, dan worden ze niet serieus genomen en moe tje je blijkbaar verdedigen. Waarom? Als mensne volgzaam zijn en de heersende waarden en normen accepteren, zich inpassen in het geheel ook als dit niet heilzaam is dan wordne ze geprezen. Waarom? Lof, eer en trots zijn geen waarden, ze zijn vergankelijk.

Vital

• Vital

Lieve Joke,

Alles wat ik schrijf ben ik en beleef ik.

Ik eet geen vlees,

Ga niet naat films, kroegen ed

Ik dring gene alkohol

ik ben nooit op iemand kwaad of maak met niemand ruzie

ik probeer nooit iemand te kwetsen

ik zal nooit zoeken mnaar naam, prestige of eer

Nooit zal ik weigeren iets te geven aan een bedelaar ook als ik dan zelf geen eten heb een avond

….

Maar ik wil dit niet schrijven om me goed te praten of dat je zou vinden dat ik iets abnomaals doe. Ik doe het gewoon en dat is mijn leven geworden. Niet meer opkomen voor jezelf is het begin van het einde van de illusie van het ego en het ik. Waarom reageert iedereen zo fel, is da tmisschien omdat het de mensen raakt in de wereld zoals zij die zie? Waarom?

Al deze dingen breng ik in de praktijk, maar de weg van wereldverlating is de enige weg waarin ik geluk kan vinden.

Als je meer ove rme wil weten dan bel me of mail me persoonlijk en ik zal je alles uitleggen en uiteenzetten.

De weg in deze wereld is goed voor velen, maar het is niet mijn weg…

In deze wereld is het onmogleijk om gedurende drie maanden alleen te mediteren… je hebt hier geen gemeenschap van monniken en geen leraars en die zijn onontbeerlijk als je verder wil groeien. Leven als monnik is experiementeren om de juist emiddenweg te vinden en dat kun je niet in dit wereldse leven. Ik vind dat normaal. Maar het is jammer da tde moegelijkheid in Nederland nie tmeer bestaat om dat wel te kunnen, voro hen die daartoe geroepen zijn.

• zita

Beste Vital,

Dit was een reaktie van Joke op het berichtje van Tjeerd.

Groetjes van Zita.