Vraag

• Saska

Ik ben hier toch ongelooflijk de draad kwijt, Vital begint met een vraag om “mogelijkheden”om medicijnen te krijgen.

Houd bij hoog en bij laag vol dat hij geen geld wil aanpakken en kletst zich ondertussen vaster en vaster.

Jongen lees al je berichtjes nog eens door, ben niet de eerste die dit aan je vraagt en kijk dan eens hoevaak je jezelf tegenspreekt…

Nog een kleine opmerking: In een van je laatste berichtjes beschuldig je iemand ervan dat die het een probleem zou vinden om de kosten van de samenleving te dragen??

Behoorlijk grof beste Vital, heb jij wel eens een loonstrookje bekeken wat een gemiddeld inkomen “bijdraagt” aan de samenleving?

• Vital

Lees eerst eens duidelijk en niet met een zelfgemaakte bril op.

In eerste plaats moet je dan he tberichtje lezen waarop ik reageer. Daarin wordt gesteld dat je maar voor jezelf moet zorgen en dat de vraagsteller zelf al zijn medische kosten betaald omdat hij niet verzekerd is en dat hij het goed vindt zo. Beter dan je medicijnen te krijgen via een ziekter verzekering, want dat zou profiteren zijn van de samenleving.

Darop heb ik niemand beschuldigd, ik heb alleen gesteld dat als je zo denkt zieke mensne, dioe daar niets aan kunnen doen zelf voor de kosten opdraaien. En dus aan hun lot worden overgelaten.

Wat de belastingen betreft: heb ik gezegd dat ik blij ben dit te kunnen bijdragen aan de samenleving. Betreffende persoon stelt dat hij in Argentinie woont en daar minder moet bijdragen. Daarop heb ik geantwoord dat juis tdoor de uitholling van de sociale ondersteuning er meer geweld in de samenleving komt en daarm meer politie-inzet nodig is, hetgeen ook veel geld kost. De vraag is waar je het dan aan moet geven?

Nee je leest ook mijn verzoek totaal eenzijdig en met een gekleurde bril. Nogmaals alles op een rij:

- Ik heb gevraagd om mogelijkheden om de medicijnen te kunnen krijgen.

- Een van de mogleijkheden daarvoor zou geld zijn.

- Geld dat liefst beheerd wordt door een ander, een fonds of iets dergelijks omdat ik als monnik op dan geen geldzaken moet gaan regelen.

Op dit moment zijn er wel wat mensen die me een klein financieel aanbod gedaan hebben. Ik heb hen echter geantwoord dat ze het geld beter zelf even reserveren tot er een fonds of iets dergelijks is waarin ze dit geld kunnen storten.

Waarom lees je alleen wat past in jouw idee… lees eens alles na op een objectieve en eerlijke manier. Het zou veel beter zijn samen naar een creatieve oplossing te zoeken voor het probleem dan te zoeken naar iets negatiefs dat er helemaal niet is.

Ik weet echt niet wie jullie zijn, ik ken jullie achtergrond niet, ik weet niet met welke ideen jullie in de samenleving staan. Maar ik wist niet dat er zoveel agressie en bitterheid was en dat mensen in plaats van iets positiefs te bedenken, elkaar op internet zo proberen af te zeiken (om maar eens een hard woord te gebruiken). Wat is de zin van zoveel negativiteit. In andere fora waar ik dit bericht geplaatst had komen wel heel fijne, bemoedigende, positieve en warme reacties. Waarom hier dan niet?

Het doet me heel veel pijn en lijden dat mensne zo denken over elkaar… Ik dacht en denk nog steeds dat alle mensen goed zijn en niets anders willen dan dat anderen gelukkig zijn.

• Pat

En daar gaat hij weer, alle anderen zijn slecht, nu ja op dit forum dan toch. Alleen hij is goed genoeg voor deze wereld.

Misschien Vital zijn de reacties van de mensen op dit forum die jij bitter en agressief noemt, afkomstig van dezelfde redenen waarom jij monnik wilt worden.

Overigens verlang jij van ons dat we creatief zoeken naar een oplossing voor jouw probleem, terwijl we misschien wel allemaal problemen hebben. Wie gaat ons helpen bij de oplossing van deze problemen, jij vanuit je klooster??

Overigens voor de volledigheid in verband met de ziekteverzekering in Belgie.

Als je als zelfstandige in Belgie verzekerd bent voor grote en kleine risico´s kost je dat handenvol geld. Het rendement van dat geld is zo goed als nihil vermits je pas ziekengeld kan krijgen vanaf dag 61 na het ziek worden. Overigens heb je als zelfstandige in Belgie, en ik veronderstel in andere landen in Europa ook, geen tijd om ziek te worden als je niet bankroet wilt gaan. Ik laat bij mijn keuze niemand anders dan mezelf en mijn gezin in de kou staan en geen andere zieken. Als ik over al de jaren ga kijken welk bedrag ik betaald heb uit eigen zak en welk bedrag ik zou betaald hebben bij een verzekering kleine risico´s dan heb ik inderdaad een serieuze besparing gedaan. Let op, ook ik was verplicht verzekerd voor grote risico´s als zelfstandige hetgeen mij 250 euro per kwartaal kostte, daar waar een weknemer met zijn gezin ongeveer 55 euro per kwartaal betaalt.

Wat de belastingen betreft, daar kan jij je geen idee van vormen hoeveel ik aan de staat heb afgedragen, maar ik wed dat het vele malen meer is als wat jij ooit in je leven zal betalen. Dat het hier in Argentinie goedkoper is, is inderdaad een bewuste keuze die ik gemaakt heb, net zoals het jouw keuze is om monnik te worden en dan ook niets meer bij te dragen tot het in stand houden van een ten dode opgeschreven sociaal systeem.

Als laatste punt wil ik je even zeggen dat ik telkens alleen antwoord op wat je schrijft en dat we telkens een antwoord krijgen dat als een rode draad door je reacties loopt. Maar voor je mij veroordeelt, want dat doe je in je bovenstaande reactie, ik citeer, ´zieke mensen…worden aan hun lot overgelaten´ en ´betreffende persoon zorgt voor de uitholling van de sociale voorzieningen´, zou je beter eerst voor je eigen deur keren. Als we dan toch even ieder zijn waarheid spelen dan zeg ik je dat jouw HIV ook niet mijn schuld is, maar ik mag wel creatief zoeken naar een oplossing voor een probleem dat je zelf gecreeerd hebt.

De sociale voorzieningen van B en NL, beste Vital gaan niet kapot aan mensen zoals ik, die het voor bekeken houden en elders hun geluk zoeken, de sociale voorzieningen gaan kapot aan de vele profiteurs die in onze landen wonen. Aan jou de keuze tot welke groep je wilt behoren.

Pat

• Saska

Mooi gesproken Pat….

• Vital

Waar heb ik gezegd wat goed of slecht is. Ik heb mijn mening gegeven en jij maakt er een oordeel van. Ik vindt solidariteit en elkaar helpen en steunen erg belangrijk. En dat zeg ik nu al vanaf het begin.

Ik wens je zelfs alle geluk en vrede toe en jij leest daarin een veroordeling???

\

Als iemand een probleem heeft, meldt het… ik wil iedereen met mijn beperkte mogelijkheden helpen. Als het dan niet kan met geld, dan met advies, tijd en energie. Als iemand een probleem heeft, meldt het me… desnoosds gewoon per mail. Ik ben steeds bereid iedereen hier en overal waar ik ben te helpen.

Ik zeg ook niet dat jij geen keuze mag maken om elders te gaan wonen of werken, ik zeg wel en dat is gewoon de economie van verzekeringen: als steeds meer mensne zich onttrekken aan de het bepalen van premies voor sociale zekerheid dan wordt de sociale zekerheid onmogelijk en voornamelijk voor de arme en zieke medeburgers is dat een probleem. Als de gezonden, rijken, … zich nie tmeer verzekeren, worden de premies voor de zwakkeren onbetaalbaar. Dat geldt niet alleen met ziekteverzekeringen of sociale zekerheid, maar dit is de basis van het hele verzekeringssysteem. Het is slechts door het spreiden van de risico's dat een verzekeringssysteem kan functioneren.

Ik veroordeel jou niet, ik zeg gewoon hoe dit systeem in elkaar zit.

Dat ik HIV+ ben is niet mijn fout, wel mijn kamma. Als ik nie tin Belgie geboerne was, als ik niet homoseksuele gevoelens gehad zou hebben, als ik niet ziek gewwest was in mijn jeugd, als ik niet door mijn vader mishandeld was,… zou ik waarschijnlijk geen HIV hebben gehad nu. Maar als… is voorbij… het verleden is voorbij en heeft ons enkel gebracht op dit moment. In het nu momnet moeten we stappen zetten naar een heilzamer leven en dat is alles wat ik probeer.

Monnik worden is misschien ja, dezelfde reden waarom jij weg wil… de vorm en inhoud is anders de oorzaak waarschijnlijk dezelefde.

Nog dit ter afsluiting:

Possessing much won't necessarily make one satisfied;

Possessing little won't necessarily make one want.

• De eerste

hoi Vital,

Ik heb jouw verhaal schudebuikend gelezen in de krant en volgens mij was je ook op TV. Werkte jij niet bij de Rabobank, had jij geen goede baan, had jij niet zelf een leuk geldbedrag en besloot toen om monnik te worden, waarschijnlijk omdat je niet met je geaardheid wist om te gaan? Een homo vraagt, als hij een beetje nadenkt, toch ook geen asiel aan in Iran.

• Vital

Ik heb nooit bij de Rabobank gewerkt…

Ik had een behoorlijke baan bij een ministerie, ja en ja ik heb heb alles wat ik toen had (enkele duizende euro's) weggeschonken aan mensen in nood.

Ben nooit van plan geweest naar Iran te gaan…

Kan wel degelijk goed omgaan met mijn homoseksualiteit, maar weet door ervaring dat in homoseksule en hetroseksuele relaties geen echt geluk te vinden is…

Dus lach maar dan heb je er tenminste plezier in, mij doet dat niets. Ik weet wat ik wil en ken ook de weg, alleen soms zijn er obstakels, maar die moet je overbruggen. Hoe anderen er over denken dat is hun zaak en kan alleen hen beinvloeden die niet zeker zijn van hun zaak.

Ik doe dat nooit, lachen of spotten met de keuze van anderen omdat ik hun achtergrond of denkwereld niet ken.

Ik wens je alle geluk toe

• De Eerste

Ik lach je ook niet uit om je denkwijze of doelen. Maar hoe dom je bent dat je verwacht dat iedereen alles voor jezelf kan regelen, terwijl jij alles goed geregeld had. Je wist van je ziekte, maar ging er maar vanuit dat anderen dat wel zouden begrijpen en het oplossen. Sorry, ik geef liever geld aan mensen die het echt nodig hebben. Blijf lekker in nederland en haal je geestelijke verrijking maar uit een boekje en op vakantie.

• Cees

Wauw,

Als geleuter pudding was, heette Vital nu Dr Oetker.

Cees

• Vital

Alles wat ik schrijf beleef ik ook ten volle. Dus er is geen geleuter bij.

Vital

Moge alle mensen gelukkig zijn en zonder lijden