Vraag

• Vital

Ik begrijp niet waar jij het vandaan haalt da tik zou zeggen dat de anderen fout zijn.

Niemand is fout!!!

Wel kunnen er minder heilzame activiteiten ondernomen worden, maar dat maakt de persoon niet meer of minder goed.

Oorlog, bezitterigheid, … zijn onheilzame daden, maar de persoon die ze verricht is niet fout. Niemand kan daar over oordelen, want we kennen zijn of haar achtergrond niet, we weten niet wat hem tot deze actie aanzet.

Ik vraag me alleen iets af… waarom is er zoveel kritiek op iets dat als afwijkend wordt gezien van het zogenaamde ‘normale’ leven?

Vital

Moge alle mensen gelukkig zijn en zonder lijden

• Vital

Het is wat jij als prioriteit stelt en dat is jou goed recht. Wat is werkelijke nood?

Ik kan wel vaststellen dat je me niet begrijpt in verband met geestelijke verrijking, zoals jij het noemt, en spiritualiteit, zoals ik het noem, niet te herleiden is tot een boekje lezen of tot vakantie. Echte spiritualiteit doordringt iedere handeling die je doet of niet doet, ieder woord dat je zegt of niet zegt en iedere gedachte.

Als je spiritualiteit beperkt tot vakantie of het lezen van een boekje, dan heeft het geen enkele invloed op je dagelijks handelen en dan is het volgens mij geen spiritualiteit, maar new age. En daarvan word je zelf niet vredevoller en wordt deze wereld niet beter.

Echte spiritualiteit is een wijze van leven: gevoelens en emoties van haat, agressie, jaloezie en bezitterigheid ontwikkelen, maar altijd en overal universele liefde, mededogen en vrede uitstralen en brengen. Om dat te bereiken moet je je geest dag in dag uit trainen. En dat kan moeilijk als alleenstaand individu.

Vital

Moge alle levende wezens gelukkig zijn en zonder lijden

• Vital

We leven allemaal op “kosten” van anderen.

We kunnen niet leven zonder de goedheid van anderen. De werkgver die bereid is je te laten werken, de mensen die bereid zijn je producten te kopen, ….

We zijn allemaal met elkaar verbonden en het lijden van een individu is het lijden van allen.

Vital

Moge alle mensen bevrijd worden van lijden en de oorzaken ervan