migreren naar colombia

• Fred

Zonder visum kan je niet emigreren naar Colombia. En het Consulaat verstrekt de visa. Er zijn verschillende regels voor. Ben je getrouwd met een Colombiaanse dan is t redelijk simpel. Dan zijn er geen zware eisen.

Niet getrouwd? Tja dan wordt t toch wel lastig, tenzij je via een bedrijf of via ontwikkelingswerk wordt uitgezonden. Je moet in ieder geval een behoorlijk inkomen hebben om een visum te krijgen.

Je kan rustig t consulaat van Colombia bellen voor een afspraak of vragen of ze de informatie willen toesturen .

En anders kan je maximaal 2 maanden daar blijven met je Nederlandse paspoort. Niet langer blijven , want ze zoeken je echt op en dan krijg je problemen.

Veel succes

• egge

hey Danny,

Ik ga zelf in november weer terug naar Colombia, heb er al anderhalf jaar gewoond maar moest door omstandigheden even terug naar Nederland Ik kan je vertellen dat alles daar inderdaad moeilijker is, verwacht geen sociaal vangnet.

Het emigreren op zich is simpel, ik heb toen alleen maar betaald voor een visum, en na een bezoekje aan het das kon ik er zonder problemen wonen…..werken was een ander verhaal.

Als je echt van plan bent er te blijven zet dan iets voor je zelf op, en dat hoeft echt niet veel te kosten.

En ja negatieve reacties krijg je altijd op dit soort berichten, maar 1 ding hebben ze allemaal gelijk in…denk om je geld, je bent het kwijt voor je het door hebt, je bent en blijft de “rijke”europeaan.

Ik kan je alleen zeggen te gaan, Colombia is een super land met nieuwe mogelijk heden, en hier bouw je als gewone jongen ook niet echt veel op…

mucha suerte , saludos, egge

• Boudewijn

Danny,

Niet twijfelen en gaan, zoals Mark, Frits en Egge schrijven, als je niet gaat zul je je leven lang afvragen hoe het geweest zou zijn en waarom ???………

Ook die negatieve verhalen over de Farc etc. laat die broekschijters lekker dicht bij het toilet blijven, wie niet waagt die niet wint.

Het kan op een teleurstelling uitlopen, hangt ervan af wat je wilt wil je rijk worden of met je vrouwtje een bestaan opbouwen en leven in een land waar het anders is.

Zelf wil ik over 3 jaar vertrekken omdat ik in de aanloop er naar toe nog het een en ander wil regelen wat het vertrek daar naartoe wat makkelijker maakt.

Over de AOW, als die er nog is en zo ja in welke vorm, dat weet je dus niet en ook niet of je er ooit van zult gebruiken. Hangt ook van je leeftijd op dit moment af, als je nog erg jong bent heb je nog niet zoveel opgebouwd en je kan je ook inkopen, d.w.z. elk jaar je premie betalen zodat je ( als je de leeftijd bereikt ) volledig AOW krijgt uitbetaald. Ik zou daar niet op wachten en ook niet betalen, is toch een behoorlijk bedrag. Je krijgt elk jaar die je niet in Nederland verblijft 2 % minder. Wat betreft ANW ( algemeen nabestaanden wet ) ook niet over nadenken ( denk ik ) dit gaat over je nabestaanden ( je leeft dan in Colombia ).

Werk vinden ja dat zal niet makkelijk zijn, er is grote werkeloosheid en velen die afgestudeerd zijn hebben mindere of geen baantjes, het verhaal over gekochte diploma's etc. als je het nieuws hebt gevolgd weten ze hier ook hoe het moet.

Het is ook een groot land, 27 keer groter dan Nederland het is een kwestie van aanpassen en je weg vinden.

Veel sterkte en doen.

egge schreef:

>

> hey Danny,

>

>

> Ik ga zelf in november weer terug naar Colombia, heb er al

> anderhalf jaar gewoond maar moest door omstandigheden even

> terug naar Nederland Ik kan je

> vertellen dat alles daar inderdaad moeilijker is, verwacht

> geen sociaal vangnet.

>

> Het emigreren op zich is simpel, ik heb toen alleen maar

> betaald voor een visum, en na een bezoekje aan het das kon ik

> er zonder problemen wonen…..werken was een ander verhaal.

> Als je echt van plan bent er te blijven zet dan iets voor je

> zelf op, en dat hoeft echt niet veel te kosten.

>

> En ja negatieve reacties krijg je altijd op dit soort

> berichten, maar 1 ding hebben ze allemaal gelijk in…denk om

> je geld, je bent het kwijt voor je het door hebt, je bent en

> blijft de “rijke”europeaan.

>

> Ik kan je alleen zeggen te gaan, Colombia is een super land

> met nieuwe mogelijk heden, en hier bouw je als gewone jongen

> ook niet echt veel op…

>

> mucha suerte , saludos, egge

• Fred

Zelf ga ik in januari definitief in Colombia (Medellin) wonen, omdat het inderdaad een geweldig land is.

Even over de AOW nog een belangrijke aanvulling. Die is hier ter sprake gekomen. Voor de emigrant is wel belangrijk te weten dat de AOW als je daar woont 50% gekort wordt.

De vriendin van Danny mag dan rijk zijn. Het is wel belangrijk te weten dat je dus zonder eigen pensioenopbouw geen rijk leventje hebt, althans niet als je geen gefortuneerde vrouw hebt.

• Boudewijn

Fred,

Wat jij zegt zou kunnen, maar is dit niet zo dat als je beiden ( in Nederland dan ) 65 bent dat je dan ieder 50 % krijgt. Zoals ik dus van plan ben te gaan, helaas nog 3 jaar wachten, en tegen de tijd dat ik dan AOW krijg zal dit 100 % zijn min de jaren die ik niet in Nederland ben geweest. Ik heb dan wel een jongere echtgenote maar in 2016 valt ook die toeslag weg, maar dat maakt verder niet uit want die had ik daar toch ook niet gekregen.

Als blijkt dat wat jij zegt waar is tja dan zal ik toch Apeldoorn even moeten bellen.

Boudewijn

• Fred

Nee voor alle duidelijkheid het volgende.

Bij emigratie naar een reeks van armere landen, waaronder Colombia, geldt, dat de uitkering die je vanwege de AOW zou ontvangen gehalveerd wordt.

In jouw geval krijg je hier in Nederland een toeslag op je AOW , maar ook alleen als je partner niets verdient (althans niet boven een bepaald bedrag).

Of je die toeslag ontvangt aldaar, of dat je toch 50% ervan ontvangt als je naar Colombia gaat weet ik niet. Ik zou daar even over bij de SVB informeren. www. svb.nl. Ze helpen je daar goed is mijn ervaring.

Een voordeel is wel, dat je geen premie zorgverzekering hoeft te betalen, anders zou je weinig overhouden.

Als ik nu even kijk naar de uitkering AOW dan zou je inclusief toeslag 50% van 1397.88 (bruto uitkering per 1 juli 2008 voor gehuwden met toeslag) ontvangen , indien je vanaf je 15e in Nederland hebt gewoond.

Dus maximaal, bruto bijna 700 euro.

Ga er van uit dat je 2.45% loonbelasting hierover betaalt ( dus excl volksverzekering) dan hou je 683 euro over per maand.

Dat is meer dan 1.7 miljoen pesos maandelijks. Voor de meeste Colombianen is dat altijd nog een aardig bedrag.

Zonder toeslag is het per 1 juli 2008 50% van 697.37. Van een kleine 400 euro per maand is het inderdaad lastig rondkomen hoewel de meeste Colombianen wel tevreden zouden zijn met een gegarandeerd inkomen van 1 miljoen pesos per maand.

• Fred

en je krijgt uiteindelijk ieder 50% , dat klopt.

• Boudewijn

Fred

Heel duidelijk uitgelegd, ik had al eens eerder op de site van SVB gekeken en nu nog eens. Volgens mij, zoals ik het lees, krijg ik als ik 65 wordt het volledige bedrag minus de jaren in het buitenland en dit is dan voor een gehuwde inderdaad bijna 700,= bruto. Als je beide 65 bent dan krijgt ieder 50% zodat er 1 volledige AOW uitkering is. De toeslag is vanaf 2016 voor iedereen afgschaft.

• Fred

Ha Boudewijn,

Klein detail: de toeslag is afgeschaft voor mensen die na 1 januari 1950 geboren zijn (ofwel voor mensen die na 1 januari 2015 65 worden) . Dus de toeslag voor oudere mensen blijft bestaan. Dus ben je (zoals ik ) in 1949 geboren en ik zou recht hebben op een toeslag , dan blijft die bestaan totdat de partner ook ouder is dan 65. En dan heb je inderdaad allebei samen 1 volledige AOW.

Nou is t wel zo dat er in de toekomst nog meer zal gaan gebeuren met de AOW denk ik. Maar in Nederland gaat dat altijd erg fatsoenlijk, gelijkmatig en lang van te voren (meer dan 10 jaar geleden) genomen.

.

• stippel

Er gaat 2 % af voor elk jaar dat je in het buitenland was (je bouwt vanaf je 15e op tot je 65e, 50 jaren opbouw is 100 %)