migreren naar colombia

• Danny

Hallo iedereen,

Ik wil dit jaar naar colombia gaan emigreren, mijn vriendin woont in colombia en we hebben besloten dat ik naar colombia ga verhuizen. Wie heeft er nog nuttige informatie omtrent emigreren naar colombia voo mij. Zelf heb ik al nagedacht over belastingen, verzekeringen maar er zijn ongetwijfeld legio zaken die geregeld moeten worden voor dat “the move” uiteindelijk plaats kan vinden. Ook wil ik mijn hond meenemen naar colombia, heeft iemand hier al ervaring me? Elke vorm van informatie is welkom uiteraard. Met vriendlijke groet.

Danny

• Hans

waarom neem je je vriendin niet mee naar panama en ga je daar wonen???? Lijkt me veiliger (voor jou)…en tevens kun je in Panama makkelijker een eigen zaak beginnen.

Werk vinden waar je rond van kunt komen wordt erg lastig denk ik…

In Panama zitten TIG Colombianen…en volgens mij waren ze niet van plan terug te gaan. Kijk wel effe uit met WELK soort Colombianen je daar in aanraking komt;-) Als je weet wat ik bedoel.

OO ja…wist je dat de FARC ook wel eens buitenlanders kidnapt??? Dit gebeurd vaker dan jij denkt…maar komt zelden hier in het nieuws,zeker als het geen Nederlanders betreft.

maar goed…dit terzijde.

Ik kon nog een Nederlander die ook ging wonen in Colombia omdat ie de visa niet rond kreeg voor zijn Colombiana in NL (lang leve de regels vd IND)…..was ie na 1.5 jaar door zijn centen heen….en de liefde was uit. Hij terug in NL…zij een andere lover uit Argentina;-)

Tu sabes…..El amor solo es dinero cuando eres gringo…especialemente en Colombia;-)

mucho suerte,

Hans

• Ernesto

Hans heeft gelijk…Colombiaanse dames hebben veel charme en ze zullen jou Danny een seksuele Tarzan doen voelen maar ik ken maar weinige gevallen van gemengde stellen (zij is Colombiaans, hij NL'er) waarbij geld (lees: zijn geld) geen rol speelde. Niet leuk om te horen maar ik heb dit 'tig keer gezien; niet alleen bij Colombiaanse dames maar ook bij Cubaanse en Braziliaanse dames.

• Danny

Hans en ernesto bedankt voor jullie eerlijke reactie, maar ik denk dat het in dit geval niet zo is! Deze colombiaanse heeft meer geld dan mij, en dat is op zich helemaal niet zo moeilijk haha. Sinds ik hier ben heb ik niet het idee dat dit het geval is omdat zij alles voor mij betaald!

• Peter

yeah right….

Peter

• Peter

bij de dominikaansen is het nie veel beter gesteld;-)

Peter

• Ernesto

en zelfs als ze alles voor je betaalt: je hebt nog altijd een zeer gewild paspoort, die van de Europese Unie. Dat heeft ze zeker niet, he?

• Marjorie

Iemand vraag tips voor een land want hij gaat definitief en is enthiousiast.

Reactie: niet doen,inclusief uitroepteken.

Nederlanders zijn sterren in het ombuigen van het positieve naar het negatieve.

Danny,succes in het mooie Colombia.

• mark

Veel plezier daar en succes.

Maar ja, wat moet je regelen etc. Dat geldt voor elke emigrant. Misschien kan je in NL een internationale ziektekostenverzekering aanvragen dat ook geldt voor Colombia (OOM, Achmea, OHRA hebben zo iets)

Denk eraan dat je op je AOW wordt gekort, als je uberhaupt je gedeeltelijke AOW kan laten uitkeren :

Kijk op www.svb.nl en kijk op het land Colombia . Ik kreeg dit .

Dus ff bellen met SVB wat dit voor jou betekent.

————————————————————————

Uw uitkering buiten Nederland

Exportbeperking vanaf 1 januari 2006

Als u in dit land woont gelden vanaf 1 januari 2006 de exportbeperkingen van de Wet BEU waardoor uw AOW-pensioen met eventuele toeslag of uw Anw-uitkering wordt beperkt of ingetrokken.

AOW

De regeling voor de AOW is als volgt:

* Voor gehuwde of ongehuwd samenwonende AOW'ers die beiden 65 jaar of ouder zijn, bedraagt de uitkering maximaal 50% van het netto minimumloon;

* Voor gehuwde of ongehuwd samenwonende AOW'ers met een partner jonger dan 65 jaar is er geen recht op toeslag;

* Voor een ongehuwde AOW'er bedraagt de uitkering maximaal 50% van het netto minimumloon.

Anw

Als u in dit land woont, komt u niet (meer) in aanmerking voor een Anw-uitkering.

Pardonregeling

De hierboven genoemde gevolgen van de Wet BEU zijn niet van toepassing als u:

* woont in dit land, én

* op 31 december 1999 al buiten Nederland woonde, én

* al voor 1 januari 2000 recht had (en nu nog heeft) op een AOW-pensioen, óf

* al voor 1 januari 2000 recht had (en nu nog heeft) op een Anw-uitkering.

Als u tot deze groep behoort, behoudt u ook na 1 januari 2006 uw recht op AOW of Anw zoals dat gold tot 1 januari 2006, tenzij er een andere wijziging heeft plaatsgevonden in uw situatie.

Andere factoren

Naast de Wet BEU zijn er ook andere factoren die gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van uw of AOW-pensioen of uw Anw-uitkering. Wij raden u daarom aan om contact op te nemen met de SVB als u van plan bent om naar dit of een ander land te verhuizen.

• anne

Sluit ik me helemaal bij aan Majorie.

Ik vind het ook ergens nog beledigend om zo aan iemands motivatie / liefde te twijfelen. Was de vraag ook helemaal niet.