Welk land voel je je thuis?

• Joke.

Geinig……..

Mijn dochter is student in Trondheim.

Gaat na de zomer als tweede jaars student, student assistent worden en verdient per uur gelijk meer dan ik.

Ja, beide moeten een baan hebben om het ruim te hebben.

Een beetje afhankelijk van wat voor levensstandaard je er op na houdt en wat je beroep is.

De toekomst zal laten zien hoe het voor mijn dochters wordt.

Wie weet komt er wel èèn naar NL en dan kunnen we het weer vergelijken.

Voor nu, zou ik No nooit meer voor NL willen verruilen.

Groetjes

Joke.

• Daisy

Nog niet geëmigreerd, maar het is heel dichtbij. In juli gaat het gebeuren. Mijn reden om te emigreren is niet dat ik heel graag weg wilde uit Nederland. Ik heb wel altijd het gevoel gehad dat ik niet de rest van mijn leven in Nederland zou blijven wonen (mijn moeder ook, die was iedere keer als ik op vakantie ging bang dat ik aan een buitenlander zou blijven hangen), maar had na een min of meer mislukt Ierland avontuur geen directe plannen.

In Ierland heb ik een tijdje als au pair gewerkt omdat dat toen voor mij de makkelijkste manier was om een tijdje in Ierland te wonen en te kijken hoe ik me er definitief zou kunnen vestigen. Op vakanties voelde ik me altijd helemaal thuis in Ierland, op het platteland, en ik wilde nooit terug naar Nederland. Toen ik een tijdje bij mijn gastgezin woonde, in de stad, begon ik ook de andere kant van Ierland te zien. Het drukke stadse leven waarin hard gewerkt moet worden en de kinderen op drie sporten moeten zitten, waar er nooit tijd voor elkaar is en niet echt naar elkaar geluisterd wordt. Mensen die alleen oppervlakkig in je geïnteresseerd zijn maar verder hun eigen leven leiden. Logisch aan de ene kant, en uiteindelijk trok ik alleen op met andere au pairs die dezelfde ervaringen hadden als ik. Ik ging terug verlangen naar Nederland, waar alles bekend was, waar ik een veel rustiger levenstempo kende. Dit was niet het Ierland van de toeristen, met mooie verhalen van gastvrijheid, vriendelijkheid, rust en ruimte. In het dagelijks leven was van die rust en die ruimte helemaal niets te merken.

Ik kreeg ontzettend last van heimwee en ben teruggegaan naar Nederland. Daarna ben ik nog een paar keer op vakantie geweest naar Ierland en hoewel ik het nog steeds een mooi en leuk land vind, en ik me er thuis voel zodra ik voet op Ierse bodem zet, zou ik er niet zo gauw meer willen wonen. In de steden is het me veel te hectisch en op het platteland is er weinig te doen.

Deze zomer ga ik in Spanje wonen bij mijn Engelse vriend die daar al twintig jaar woont. Ik ken Spanje nog maar kort, in oktober ben ik er voor het eerst geweest. Toch voel ik me nu meer thuis in het dorpje waar mijn vriend woont dan in Nederland. Iedere keer als ik in Spanje land met het vliegtuig ben ik weer thuis. In Nederland ben ik alleen nog voor de laatste voorbereidingen en de laatste loodjes op mijn werk. Ik geniet zoveel mogelijk van de directe aanwezigheid van mijn familie, maar het liefste zou ik morgen al vertrekken. Natuurlijk om eindelijk fulltime bij mijn vriend te zijn, maar Spanje vind ik een heel mooi land. Ik heb inmiddels al met een aantal Spanjaarden in het dorp kennisgemaakt (net als ik wil mijn vriend in Spanje het liefst tussen de Spanjaarden zitten en niet steeds tussen de Engelsen of de Nederlanders) en ik wil zo snel mogelijk vloeiend Spaans spreken. Natuurlijk zijn er dingen die ik in Spanje minder zal vinden en dingen die me misschien op den duur gaan ergeren (ik ben me al geestelijk aan het voorbereiden op alle bureaucratie bijvoorbeeld), maar dat heb ik in Nederland net zo goed. De bedoeling is om definitief uit Nederland te vertrekken, want mijn vriend kan zijn beroep in Nederland niet uitoefenen (daarvoor zijn er bergen nodig :-) ) maar dat wil niet zeggen dat we eeuwig in Spanje blijven. Voorlopig wel in ieder geval en dat vooruitzicht bevalt me heel goed.

• Geertje

Joke,

Ik woon in Ghana. Vier jaar, waarvan het eerste anderhalf jaar steeds met periodes van drie maanden tot een half jaar.Joke. schreef:

>

> Hoi Geertje.

>

> Ik kreeg niet mee in welk land je zit en hoelang al.

> Je weet dat als je te lang blijft, je niet meer wend in NL?

> Men zegt, dat dat na drie jaar al op gaat.

>

> We redde het inderdaad niet meer.

> Niet dat we zijn teruggekeerd naar Afrika, maar wonen nu in

> Noorwegen.

>

> Toch herken en onderschrijf ik veel van je gevoelens en

> gedachtes.

>

> Succes daar en geniet ervan.

>

> Joke.

• Expat

Nee, ik gaf maar een VOORBEELD, he he…tjonge jonge.

• Expat

Spanje…dat is toch geen emigreren meer tegenwoordig?

Je zit er midden tussen de nederlanders, dat heet dan verhuizen want je zit praktisch in een kolonie van nederland.

• Daisy

Verwacht je een serieuze reactie op deze zinvolle opmerking?

• Bianca

Dat is dan wel een heel slecht voorbeeld want ik vind het nergens op slaan.

Wat jij beschreef kan net zo goed in NL gebeuren.

• Bianca

Het wordt tijd dat je de berichten goed leest voordat je antwoord geeft, zo voorkom je dat je een slecht figuur slaat Expat.

Het begint mij een beetje te irriteren!

• Bianca

Heel veel succes, sterkte en geluk met je nieuwe toekomst in Spanje.

Ik hoop dat het gaat lukken.

Als ik het voor het zeggen heb, en wie weet gebeurd dat nog wel eens, dat zou ik me liefst in Italie willen vestigen.

Spanje en Italie is bijna het zelfde, alleen de taal is anders :D

• Hans

Thans woon ik alweer 3 jaar in Duitsland….weliswaar vlak aan de NL grens..maar toch. Ik ben bijna ieder dag wel even in NL mede omdat de meeste van mijn familie en vrienden/kennissen daar wonen. Alleen om te wonen en te werken ben ik in Duitsland.

In het verleden heb ik in Panama gewoond. (2.5 jaar)

helaas ben ik door eigen ervaring te weten gekomen dat NL zo slecht nog niet is……en thans staat mijn huis alweer een tijdje te koop en wil ik liever gisteren weg uit Duitsland dan morgen…maar ja…eerst effe mijn huis verkopen;-)

Hier in het dorp zijn aardige mensen…maar ook reuze eikels…verder zijn er in Duitsland goeie dingen (lage wegenbelasting…goedkopere huizen…goedkoop uit eten gaan, een huisarts die nog tijd voor je neemt…geen wachtlijsten in de zorg vb. etc…etc…) en minder goeie dingen (belachelijk veel burocratie…slecht onderwijs voor je kinderen (!!) ….en tig duizend regels waar je soms gek van wordt).

Al met al vind ik de meeste Duitsers wel leuke mensen echter mis ik een zekere spontaniteit die ik bij veel nederlanders WEL vindt. verder vind ik de meeste Duitsers lomp en bot en verre van vriendelijk en ook hun gevoel voor humor is bijna 0.0. Let wel…dit betekent NIET dat ik de Nederlanders nu zoveel beter vind op dat punt…maar toch.

goed goed…ik weet ik ga generaliseren…en dat mag niet.

Maar dat ik me nu thuis voel in Duitsland??? Nou nee dus.(begrijp me goed ik spreek/versta de taal bijna 100%)….ik heb de naaste buren al een paarmaanden nadat ik was ingetrokken eens uitgenodigd op de vlaai en koffie…maar tot op heden wacht ik op een retour uitnodiging…lol? Ik kreeg zelfs de indruk dat ze het een beetje “raar”vonden dat ik hen uitnodigde..!

In Nederland voel ik me weliswaar iets meer thuis…maar zou er toch niet meer permanent willen wonen.

Als er in de nabije toekomst zich een kans voordoet ben ik weer weg OF naar Panama of naar Paraguay. Daar ben ik nog niet overuit. De levenskwaliteit is daarzo toch echt 3 keer beter dan hier…….

Hans