Leuk onderwerp. Kijk, thuis voelen zal ik me nooit in zwart Afrika, maar dat wist ik van te voren. Ik ben hier gaan wonen - en beslist niet uit onvrede met Nederland, want ik heb het daar en in Belgie geweldig naar mijn zin gehad - omdat ik me wilde gaan vestigen in een totaal andere cultuur. Hoe langer ik hier woon hoe meer inzicht ik daarin krijg en hoe meer ik leer van mijn eigen cultuur. Het is hier echt hoofdzakelijk overleven en in de dorpen een kwestie van eten, slapen en voortplanten. Het leven hier is absoluut niet te vergelijken met een leven in Europa. Geen stromend water, heel vaak geen elektriciteit en een geweer in huis voor als het moeilijk wordt. Een auto van meer dan twintig jaar oud die om de haverklap in panne valt en wegen vol kuilen en gaten. Niet iedereen zal zo’n leven leuk vinden, maar ik vind het geweldig om te zien hoever ik het hier schop.
Ik woon hier op een compound vol moslims met wie ik het ontzettend goed kan vinden. Als ik dan via internet de Europese kranten lees met dat hele gedoe over o.m. die film van Geert Wilders, dan vraag ik me af wat in godsnaam het probleem is. En als er dan ook nog een partij wordt opgericht met de naam Trots op Nederland of ik lees over dat BHV-gedoe in Belgie, dan vind ik dat van een kneuterigheid waar ik niet meer bij wil horen. De boom van Anna Frank, mijn hemel, waar gaat dit over! Met alle respect overigens voor wie daar anders over denkt.
Een keer per jaar ga ik, met tegenzin, terug naar Belgie en Nederland. Belgie vind ik nog altijd veel leuker dan Nederland. Nederland is me veel te calvinistisch. Als ik Nederlandse en Belgische vrienden ontmoet dan merk ik toch dat ik steeds meer aan het vervreemden ben. De gespreksonderwerpen interesseren me meestal niet meer. Wat ikzelf te vertellen heb interesseert die mensen niet, tenzij ze flink bereisd zijn. Het liefst nog ga ik dan om met mensen die ik in Afrika of door Afrika heb leren kennen.
De mensen zijn hier geweldig creatief omdat ze proberen met niets iets voor elkaar te krijgen. Fysiek zijn ze zo sterk (ondanks de vaak slechte voeding) dat ik me vaak een gigantisch watje voel en er wordt ontzettend hard gewerkt (als er werk is). De meeste kinderen (en ouders) in Europa vind ik een ramp; voortdurend lopen die kinderen de aandacht van alle volwassenen op te eisen en die krijgen ze nog ook. Het klimaat vind ik ook verschrikkelijk. Ik ga dan ook bewust zo in oktober of november terug en als ik dan sta te bibberen op een station vol tocht (want een auto heb ik daar niet meer) dan verlang ik eindeloos naar tropisch Afrika, waar ik geen airco nodig heb omdat ik aan zee woon. Hier is het locale eten drie keer niks, maar ik heb geleerd Europees te koken. Verder mis ik kaas en vooral melkprodukten, maar echt veel kan me dat ook niet schelen. Dan loop ik hier tegen de bureaucratie aan omdat de overheidsorganisaties geen middelen hebben. In Europa loop ik er tegenaan door een teveel aan middelen.
Maar het grote verschil met Afrika vind ik dat het in Europa zo saai is. Hier valt altijd wat te lachen. Je hoeft je neus maar buiten te steken en je hebt weer een maf verhaal.
De mensen zijn ontzettend beleefd. In Europa vind ik de mensen vaak geweldig onbeschoft en de weinige Europeanen die ik hier in Afrika tegen kom gedragen zich vaak op een manier waardoor ik me diep schaam een Europeaan te zijn.
Nog een laatste belangrijke verschil. Als Nederlander of Belg heb je zoveel keuzemogelijkheden. Je kunt ervoor kiezen te trouwen of niet, je kunt kiezen voor kinderen of niet, je kunt je beroep kiezen, je kunt je baan kiezen, je kunt bepalen waaraan je je geld spendeert en je kunt ervoor kiezen te emigreren of niet. De mensen hier hebben maar een keuzemogelijkheid: illegaal naar Europa of de VS vertrekken en hopen op een verblijfsvergunning. Doordat ik in Nederland ben geboren voel ik me dan ook erg bevoorrecht. Alleen maar met de Belgische nationaliteit was ik ook akkoord gegaan.