Emigreren, maar waarheen???

  • Twijfelaar

    Goededag allemaal,

    Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

    Wij zijn een gezin met twee kinderen die graag uit Nederland weg zouden willen.

    We hebben het hier gewoon helemaal gehad, alle kosten worden verdubbeld en je inkomen blijft hetzelfde, het gaat hier met veel dingen de verkeerde kant op en wat je ook probeert niemand luistert of wil er iets aan veranderen.

    We voelen ons hier soms een vreemde en ik wil iets beters voor de kids.

    We hebben alleen geen idee welk land het best bij ons zal passen.

    Nu ben ik uiteraard wel aan het zoeken en kwam curacao naar boven, maar dat ziet mijn man niet zo zitten ;)

    We hebben geen spaargeld, het zou een land moeten zijn waar je redelijk makkelijk iets op zou moeten kunnen bouwen (helemaal opnieuw beginnen)

    Ook zou het een land moeten zijn die zeer veilig is voor kinderen en waar de criminaliteit ook erg laag is.

    En voor mij best belangrijk, het weer moet in ieder geval beter zijn als in Nederland.

    Mijn man heeft alleen een MAVO diploma maar is al ruim 9 jaar bij hetzelfde bedrijf in dienst.

    Ik heb mijn MBO diploma bijna behaald en helaas weinig werkervaring.

    Het zou niet vandaag of morgen hoeven maar ben dus echt benieuwd op welk land in mij kan oriënteren.

    Alvast bedankt!!

  • Niels

    Griekenland?

    Erg rommelig, maar dat geeft juist ook ruimte voor eigen initiatief.

  • Daisy

    Uit Nederland weg willen omdat je het ‘gehad’ hebt met Nederland is geen goed uitgangspunt voor een emigratie. Elk land in de wereld heeft goede en slechte kanten, en het paradijs op aarde bestaat niet.

    Bij emigratie haal je je kinderen uit hun vertrouwde omgeving en je gaat een onzeker bestaan tegemoet. Alle zekerheden die je nu in Nederland hebt, die je als vanzelfsprekend beschouwt, zul je moeten opgeven.

    Hoe kun je iets gaan opbouwen in een ander land als je geen spaargeld hebt? Je zult toch iets van reserve moeten hebben want emigreren kost een hoop geld.

    Welk land? Tja… met welk land heb je een klik? In welke landen ben je al eens geweest? Spreek je de taal? Als je de taal niet vloeiend spreekt wordt het veel moeilijker om er een baan te vinden. Wat weet je over die landen? En dan gaat het niet per se om de “toeristische” informatie, maar vooral ook om dingen als zorgstelsel, onderwijssysteem, politieke situatie, hoogte van salarissen, levensstandaard enz. Stel dat je arbeidsongeschikt wordt, wat dan?

    En ook een belangrijke vraag: mocht het allemaal mislopen, hoe makkelijk kun je dan weer terug naar Nederland? Kun je dan weer makkelijk een baan vinden in je vakgebied? En hoe zit het met huisvesting?

  • Bianca

    Daarbij wil ik me aansluiten dat je dat niet “zomaar even” doet.

    Vaak gaat er een proces van jaren vooraf.

    Als ik jullie was zou ik het nogmaals goed over nadenken en zeker waar jullie willen gaan wonen. Daarbij speelt de leeftijd van de kinderen ook een belangrijke rol. Als zij nog jong zijn, de basisschoolleeftijd, is het voor hen makkelijker dan wanneer je tieners hebt. Kinderen passen zich over het algemeen toch makkelijker aan dan volwassenen en beheersen de taal eerder dan de groten.

    En als ik heel eerlijk mag zijn: jullie opleidingsniveau en werkervaring geeft niet veel mogelijkheden. Maar als jullie geen haast hebben dan kun je nog daar in ieder geval nog aan werken.

  • Niels

    Ik ben wel op de bonnefooi vertrokken. En geen spijt van

  • Daisy

    Met kinderen?

  • anne

    Hoi twijfelaar,

    Ik sluit me bij Daisy aan voor wat betreft het motief om te vertrekken. Mi is er overal wel wat en verkijk je je er snel op wanneer je weg van Nederland idealiseert. Ik heb ook moeite om dit te begrijpen en ik ben van mening dat dit iet het motief moet zijn om weg te gaan, maar ieder zijn mening.

    Met een gezin is het toch handig om spaargeld te hebben om wat op te bouwen. Het emigreren kost al het nodige (overigens ook nog wel afhankelijk van waar je heen gaat) en het opbouwen is ook niet gratis. Enige tijd geleden zag ik een tv programma waarin een gezin met E 1000,- vertrok en een nieuw leven moest gaan opbouwen. Bloed, zweet en tranen.

    De vraag waarheen vind ik een beetje de omgekeerde wereld als ik eerlijk mag zijn. Het lijkt me dat wanneer je met een gezin een ander leven op gaat bouwen je al in het land geweest bent en je er een goed gevoel bij hebt en niet afgaat op verhalen van anderen. Zoals al eerder gemeld is het ook goed te weten hoe bv het zorgstelsel er uit ziet, politieke situatie e.d. en of jullie je daarin kunnen vinden. Jullie willen weg van een bepaalde situatie en het lijkt me goed om na te denken in welke (politieke / sociale?) situatie je wel wilt wonen. Emigreren kost in veel gevallen een hoop voorbereidingstijd en zeker met een gezin is het niet inpakken en wegwezen. Neem alleen het verkrijgen van een visum (verschilt ook per land).

    In ieder geval: succes met alles.

  • Ernesto

    Twijfelaar: laag opgeleid, geen spaarpotje en met de verkeerde motivatie (weg willen uit NL uit onvrede): blijf dan in NL. Je moet voor een land kiezen, positief zijn en tegen een stootje kunnen (ook financieel). Ik vrees dat jullie deze drie zaken niet in huis hebben.

  • Saska

    Ik weet natuurlijk niet hoe het gaat als je binnen Europa blijft, maar met landen als Canada (dat is de enige waar ik ervaring in heb) moet je rekenen op zo'n 4000 euro alleen om je visum in handen te krijgen….plus een wachttijd van ruim 2 jaar.

    Daarnaast willen ze toch wel graag die mensen hebben waar ze zelf een tekort van hebben.(puntensysteem ze laten niet iedereen toe)

    Heb je dat allemaal wel voor elkaar dan “vragen” ze nog een 20.000 dollar die je moet beziten om jezelf minimaal een half jaar zelf te kunnen bedruipen..want je komt uiteraard, zonder werkverleden, in Canada voor geen enkele uitkering in aanmerking.

  • Twijfelaar

    Aangezien het niet om een termijn van een paar weken/maanden zou gaan is spaargeld er tegen die tijd in ieder geval wel.

    Het ging mij er meer om welk land hetgene heeft wat wij hier dus missen.

    Misschien dat iemand ideeën heeft over een bepaald land waar onze wensen aan zouden voldoen.

    Als we er dan ongeveer uit zijn welke landen er op ons lijstje komen, goed informeren en als er dan een paar landen overblijven daarheen gaan om tekijken.

    Zelf vind ik de reden die we hebben genoeg om hier weg te gaan.

    We hebben het hier gehad, Nederland wordt er beslist niet beter op en dit blijft erger worden, ik voel me hier soms gewoon een buitenstaander.

    De mensen hier zijn te gehaast, te egoistisch en te prestatiegericht.

    We zitten er nu al ruim 4 jaar over na te denken hier te vertrekken.