Wie heeft ervaringen met bevallen in het buitenland?

• patricia

Hoi Joke,

Ik ben het niet helemaal met je eens:-)

Ten eerste als je geen nederlandse ziektenkostenverzekering hebt, heb je ook geen recht op kraamhulp en geen idee hoe het zit met de vergoeding enzo als je in het ziekenhuis gaat bevallen.

Ten tweede wat betreft de nederlandse nationaliteit…..mijn kindje zal hier in argentinie geboren worden en krijgt automatisch de argentijnse nationaliteit en kan daarnaast de nederlandse krijgen omdat ik nederlandse ben. Andersom als mijn kindje in nederland geboren wordt kan het alleen maar de Nederlandse nationaliteit krijgen en niet ook de argentijnse, terwijl het voorlopig wel in Argentinie zal wonen.

Een zeer groot nadeel van in Nederland bevallen voor mij, zit in de aanwezigheid van de vader. Je moet minstens 4 - 6 weken voor de uitgerekende datum naar Nederland vliegen…..je weet niet van te voren wanneer het kindje komt en de vader kan lang niet altijd 2 maanden vrij nemen om bij jou in nederland te zijn (6 weken van te voren en het kindje kan 2 weken te laat komen = 8 weken). En het lijkt mij persoonlijk dus helemaal niks om het kindje te krijgen zonder de aanwezigheid van mijn man.

Daarnaast mag je pas terugvliegen als het kindje minstens 6 weken oud is. Dus de vader zal heel veel missen….ja je bent met je eigen familie maar ja het is een moment van jou en je partner, tenminste dat is mijn mening:-)

Tuurlijk is het belangrijk om goed om je heen te vragen…..zoals ik eerder zei in Argentinie wordt heel vaak een keizersnee gedaan terwijl het niet strikt noodzakelijk is en zijn ze inderdaad veel meer in het opwekken van de bevalling en het snel afwerken ervan. Maar ja gelukkig zijn er ook hier artsen die voor natuurlijke bevallingen zijn en die de vrouw wat vrijheid geeft. Hier krijgt men standaard een ruggeprik alhoewel ik met mijn arts ga bespreken dat ik het wil proberen zonder, en heb al meer vrouwen gesproken die het zonder hebben gedaan dus het kan best.

In brazilie schijnt altijd een keizersnee uitgevoerd te worden….alhoewel ik laatst las dat een nederlandse vrouw een organisatie aan het oprichten is om een natuurlijke bevalling te begeleiden enzo….

Bianca heeft volgens mij haar schoonfamilie in het land wonen waar ze zelf woont.

Maar ja uiteraard gaan dingen anders in een ander land maar het hoeft niet per definitie slechter te zijn. Nederland heeft overigens van West - Europa de meeste sterfgevallen tijdens de bevalling.

In nederland is het meer gestructureerd, iedere verloskundige moet zich aan hetzelfde plan houden….hier hangt het van de arts af.

Maar een vriendinnetje van mij zei net tegen mij “jij wordt tijdens je zwangerschap beter gecontroleerd dan wij in nederland”……ondanks dat er ook wordt beweerd dat nederland het mekka van de bevallingen is……t is en blijft iets persoonlijks denk ik.

Groetjes Patricia

• Loek

patricia schreef:

>

> Nederland heeft overigens van West - Europa de meeste

> sterfgevallen tijdens de bevalling.

>

>

Interessant. Ik zou hier wel meer over willen weten. Heb je een bron (website?) voor deze opmerking?

• Joke.

Ja, daar dacht ik ookal aan. :)

• Joke.

Zo zie je maar dat het heel moeilijk is om een ander een raad te geven. :)

• patricia

Veel dingen zijn persoonlijke voorkeur:-)

Ken ook mensen die wel naar hun geboorteland zijn gegaan om te bevallen…..vooral Latinas wonende in Nederland omdat ze per se een ruggeprik willen:-) of een vrouw die niet wilde dat haar kind de russische nationaliteit zou krijgen en daarom in nederland ging bevallen…..ieder zijn keus toch?

ik heb het laatst op nu.nl gelezen….

Mijn ouders komen naar Argentinie dus ik heb de hulp van mijn moeder na de geboorte van de kleine…….dus niet een reden om per se naar nederland te moeten.

Groetjes Patricia

• Bianca

Ja, je hebt gelijk Patricia. Enne bedankt voor je felicitaties.

Als ik naar NL zou gaan om te bevallen dan zal mij dat heel veel geld kosten omdat ik niet meer verzekerd ben, bovendien had de kraamhulp voor de derde maand geregeld moeten worden. Ik zou weinig ondersteuning kunnen krijgen van mijn familie omdat die nu eenmaal niet zo groot meer is en verspreid over het land wonen en daarbij heeft iedereen zijn eigen bezigheden. Om nog maar te zwijgen van alle spullen die je bij elkaar moet rapen of verzamelen. Enne, ik zou dan al die tijd bij mijn zus moeten logeren, met een paar weken zou zij geen moeite hebben maar met een paar maanden???

Ik zie me al een heleboel dingen in het vliegtuig slepen.

Wat ik nu weet is dat de vrouwen in het ziekenhuis bevallen en dat men pas ingrijpt als het nodig mocht blijken. Men mag dezelfde dag of anders de volgende dag naar huis. Echtgenoten zijn er niet bij en dat is iets wat mij een beetje angst inboezemt. Want ja, stel je voor dat ik een slecht engels sprekende arts voor mij heb of die engels met een zwaar arabisch accent spreekt???

En heel eerlijk gezegd: ik vind de ziekenhuizen hier maar niets, er zijn nl grote verschillen daarin met de daarbij behorende prijskaartje. Wil ik een beetje redelijk uitziende ziekenhuis in (als ik het al haal met mijn vorige stortbevallingen) dan is dat minstens een half uur rijden.

Kraamzorg kent men hier niet, die wordt meestal overgenomen door de familie, in mijn geval zou dat de schoonzussen moeten zijn.

• Hans

Citaat ; Echtgenoten zijn er niet bij

Jawel hoor, echtgenoten mogen er in het buitenland gewoon bij zijn.

Citaat ; Want ja, stel je voor dat ik een slecht engels sprekende arts voor mij heb of die engels met een zwaar arabisch accent spreekt???

In het Engelstalig buitenland spreken de artsen over het algemeen goed engels, wij hebben daar nooit geen probleem mee gehad. Wij hebben in het buitenland nooit geen artsen meegemaakt met arabisch accent.

• henk

Hoi Bianca. In welk buitenland woon je eigenlijk als ik vragen mag?

Het IP adres boven je post geeft aan dat je vanuit Nederland prikt.

• ElviraUK

Voor zover ik weet woont Bianca in Jordanie! Volgens mij kun je daar wel artsen met een arabisch accent verwachten!!!

• Sophia

Citaat: Jawel hoor, echtgenoten mogen er in het buitenland gewoon bij zijn.

Citaat: In het Engelstalig buitenland spreken de artsen over het algemeen goed engels, wij hebben daar nooit geen probleem mee gehad. Wij hebben in het buitenland nooit geen artsen meegemaakt met arabisch accent.

Hans, waar overal heb jij in het “buitenland” gewoond dat je deze wijsheden met zo'n zekerheid kunt opperen? Hoewel als je NOOIT GEEN problemen hebt gehad dan heb ik medelijden met je………. of in ieder geval met je kennis van de Nederlandse taal.

En inderdaad, Bianca woont in Jordanië, dat is nu niet bepaald een Engelstalig gebied. Of denk jij soms dat het “buitenland” alleen uit Engelstaligen bestaat?

Mijn advies aan jou beste Hans: wees een beetje aardig hier, en iets minder sarcastisch. Mijn ervaring op deze site (in de korte tijd dat ik dit bezoek) is dat iedereen erg gemotiveerd is om elkaar te helpen… het is niet leuk om bij elke opmerking of vraag in de grond te worden geboord. Een grapje op z'n tijd is leuk en ik moest lachen om de medicijnman en naakte dansende vrouwen, maar laten we het daarbij houden hè? Nu gewoon weer normaal… bevallen is een serieuze zaak en als iemand daar een vraag over heeft kan je daar ook best gewóón op reageren.