De zon gaat in Nederland in de zomer om half elf onder. In de tropen altijd om 7 uur. Bijna geen zonsondergang, gewoon in vijf minuten PLOP en hij is in de zee. In woon nu in de Antillen. De natuur is hier ook mooi, maar heel, heel droog. De tuin is niet meer dan een keihard stenenveldje. Zelfs de palmen zijn bezweken. En er is hier geen enkel bos om in te lopen. Het barste wel van de strandjes, maar dat zijn allemaal baaitjes. Dus zelfs strandwandelingen kan je niet maken.
Maar dit schrijf ik meer als reactie op wat jij zei. Ik noemde gewoon de leuke dingen van Nederland op.
Ik ben trouwens heel positief over de Antillen. Als je met je partner hier zit is het heerlijk rustig. Lekker terrasje, uit eten etc. Werken is hier ook heel relaxed en er is niemand die zich met je bemoeit. Dus niemand zegt bij de bakker: Goh, mevrouw, u moet dat kind van u anders opvoeden.
Maar op den duur, na een paar jaar, is het wel heeeeeeeel rustig.
Mijn kinderen willen heel graag weg. Qua scholen is er heel weinig keus en het niveau is laag. Op veel scholen is een pestprobleem. Er is hier niets te doen voor ze. Buitenspelen kan niet, alles speelt zich af binnen de muren van de tuin. Vriendjes komen niet mee uit school want er zijn bergen huiswerk. Geen enkel speeltuintje, alleen bij McDonalds. Elk weekend denk ik: tja, wat nu? Maar weer een video huren? Naar het strand willen ze al lang niet meer.
Kijk, ik hoef niet elke week naar de Efteling, maar af en toe een ballenbakje, af en toe een springkussentje, af en toe eens met andere kinderen omgaan… En tot mijn grote verbazing hoop ik zelfs op een niets-gesprekje bij de bakker. Wat niet lukt.
Dus snap je het? Ik weet heus wel dat Nederland ook zn nadelen heeft, dus wie weet proberen we het een paar jaar later nog eens. Maar dan wel een gebied waar het iets groener is en waar wat meer te doen is.