pierre schreef:
>
> Die mensen die nu over het missen van seizoenen e.d. praten,
> die dachten er eerst misschien wel net zo over als jij nu..
> Maar jij bent zo ver nog niet geweest, dus wat weet je ervan.
> Ik vind het altijd erg irritant als mensen die de stap nog
> niet genomen hebben er alles over denken te weten, maar of ze
> ook echt gaan? 80, 90% gaat nooit en blijft zeuren…
> Bah!
Dat ben ik wel met je eens Pierre, en dat probeerde ik eigenlijk ook te zeggen in mijn andere posts (misschien IETSJE vriendelijker dan jij hehe). Klopt, het is er-rug Nederlands om “ons” eigen landje af te kraken, maar het is echt niet overal veel beter, integendeel.
Ik merk ook vaak een soort onbedoelde arrogantie bij (jonge) Nederlanders, die denken dat ze met een hoog diploma met open armen worden ontvangen in die zielige andere landen die hemelhoog opkijken naar de nieuweling. Zo werkt het niet, en dat ondervinden de meesten pas als ze daadwerkelijk zijn vertrokken. In een nieuw land begin je onderaan, je wordt met wat achterdocht ontvangen, en na jaren goed je best te doen kom je er misschien tussen. Omdat het onderwerp al ter sprake is gekomen: denk maar eens aan de Turk in Nederland in de jaren ‘60 en ’70 en de asielzoekers in de jaren '90… hoe werd die ontvangen? Met open armen en werd gelijk teder opgenomen in de maatschappij? Niet dus! En zo gaat het elders ook.
Zonnig klimaat? Mijn man is opgegroeid in een subtropisch paradijs eiland, en wil noooooooooit meer terug, klimaat is daar één van de redenen van. Daar kan je over twisten, maarre, pas als je echt de Nederlandse (of in zijn geval Schotse) seizoenen achter je laat weet je of je tegen de constante, vochtige, rampzalige hitte kan waar je het grootste deel van de dag op apegapen ligt. Dat moet je gewoon eerst ondervinden, dan pas een oordel over hebben
Intolerantie en discriminatie? Heb je overal… ik weet dat “we” denken dat Nederland daar goed (of juist SLECHT) in is, maar ook dat weet je pas als je ergens een paar jaar hebt gewoond. Hier in Canada (waar ikzelf het beste over kan meepraten omdat ik hier woon) is het aan de oppervlakte fantastisch. Ga naar de grote steden, en de tulbanden schitteren je tegemoet, Chinatown is levendiger dan ooit, en de diversiteit in nationaliteiten in één stad is véél groter dan heel Nederland bij elkaar.
Maar onder de oppervlakte is het allemaal niet zo vredig; de “echte” Canadezen klagen steen en been over die “buitenlanders”, die worden voorgetrokken door de regering enz enz enz. Ondertussen zie je de tulbanden bijna alleen maar stoepen schrobben of wc's poetsen en als ze het ECHT “gemaakt” hebben als taxichauffeur, want iets anders kunnen ze niet vinden. Komt je dat bekend voor? Denk echt niet dat dat alleen in Nederland plaatsvindt, nee, het is een menselijk trekje en mensen heb je overal.
Ok dat was mijn verhaal, nogmaals ik bedoel het NIET negatief. Ik wil niemand ontmoedigen te emigreren, integendeel, ik raad iedereen die het wil aan ervoor te gaan. Maar als je gaat met een roze zonnebril en sterretjes in je ogen, dan kom je ZEKER bedrogen uit… een gezonde kijk is alleen maar nuttig.