Emigratie is lef hebben.

• Bianca

Inderdaad Sophia, binnen een jaar kijk je anders naar Nederland,

Voor mij geld dat het niet alles positief is. Denk maar aan te ver doorgetrokken overheidsbemoeienis en regeltjes waar je helemaal gek van wordt, aan het feit dat iedereen over alles een mening wilt geven ook al heeft men de ballen verstand van; kijk maar eens naar een willekeurige krantenartikel en dan de reacties die daarop gegeven wordt. Het is gewoonweg om te huilen en dan ben ik echt blij dat ik weg ben! Aan de vele belastingen die je moet betalen, aan de overvolle brievenbussen van instanties die geld van je willen, stortvloed aan reclamemateriaal waar je niet om gevraagd hebt (en zo'n nee-nee sticker werkt ook niet altijd) de files, de gestresste mensen op straat en in de winkels en noem maar op[

Aan de andere kant mis ik het groene gras van Nederland, de zee, sommige produkten die hier niet of nauwelijks te verkrijgen zijn en als dat er wel is, peperduur is, de hollandse gezelligheid, de open cultuur, de typische hollandse huizen, en ja ook mijn familie en vrienden.

Ik denk dat het maar net is hoe je het bekijkt!

• Beloega

Wat vooral NIET zal missen is het hypocriete gepraat over “allochtonen”,Nederlanders doen altijd alsof zij het beste zijn wat deze planeet is overkomen,met hun gedoogde drugshandel,prostitutiebeleid,en gevangenisstraffen van 2 jaar voor een gewapende overval.

Nederlanders kijken altijd naar anderen,praten altijd over anderen,wijzen altijd naar anderen,maar vergeten te vaak om eerst zelf eens in de spiegel te kijken.

Gestresste mensen heb je overal in elk land,maar het neemt alleen maar toe geloof ik hier,de agressie in het verkeer is een goed voorbeeld hoe mensen echt zijn,ook ik heb mijn fouten hoor,maar in grote lijnen zakt dit land steeds verder weg naar een niveau waarin je niet wilt leven.

• Niels

Ik droom nog altijd van Zuid Afrika waar ik bijna 2 jaar gezeten heb, en waar de maatschappij inderdaad wel een versnelling langzamer draait dan in NL. Tijd voor een praatje, tijd om af en toe met vrienden gezellig te gaan braaien, veel buiten leven.

In NL ren je hard ja, en misschien komt dat ook door de groeiende massa gepensioneerden en het afnemend aantal jongeren dat die pensioenen en premies etc. moet ophoesten. Maar NL is over het algemeen wel redelijk veilig, er is zorg voor iedereen, en een uitkeringsstelsel…

Was de gestresste mentaliteit van NL ook moe, nu in BE, de sfeer is iets relaxter.

Maar droom nog altijd over Zuid Afrika

• Beloega

Ik heb gelezen en gehoord en gezien (op tv dan haha) dat ZA een heel erg mooi land is in ieder geval.

Weet je wat het is Niels,wat je schrijft “er is zorg voor iedereen,een uitkeringsstelsel”,….erg fijn voor de mensen die dit nodig hebben hoor,het kan iedereen overkomen,extra zorg of een uitkering en dan ben je ook blij als het een leuk bedrag is,maar voorlopig werken we fulltime en dragen we allebei maandelijks (nogmaals) een berg loonbelasting af,dat wil je niet weten.

In feite is het zo dat ieder werkend mens in Nederland zelf bezig is met een noodspaarpotje mocht deze arbeidsongeschikt raken,een uitkering nodig hebben,of erger,bijzondere zorg nodig hebben…..als het jou uitkomt zal je het krijgen,absoluut.

Kijk eens naar je pensioenafdracht maandelijks,pleur mij maar in een hutje waar de mangos aan de boom groeien,laat dat pensioen maar zitten,ik hoef het geen eens te hebben,moet er niet aan denken om na mijn 65e bij de kachel te zitten en om 1700 uur weer naar binnen te vluchten omdat het weer gaat sneeuwen of om hangjeugd weg te trappen die iedereen lastigvallen.

In feite zie ik dit als wachten tot je dood gaat.

Als je bejaard bent in Nederland he…..man…,soms zie ik bejaarde mensen lopen,dik ingepakt,schichtig om zich heen kijkend,gestressed van hun opgejaagde leven,dan denk ik echt: dit zal mij toch niet overkomen mensen,echt niet….

En geen 1 land is gratis,het heeft te maken met mentaliteit,gestresstheid,opgejaagd worden en verplicht meegaan in de waanzinmassa van inderdaad,bijvoorbeeld koophysterie.

• Niels

Beloega, ga maar eens naar ZA toe, het is inderdaad een geweldig mooi land, zeker voor vakantie, met leuke mensen (dacht eerst ook heel cliché alleen maar blanke racisten en zwarte criminelen, maar dat viel ontzettend mee!). Ja er is veel geweld, het is niet overal even veilig, AIDS, ellende uitzichtloosheid.

Maar men verstaat er de kunst “met de dag te leven”. Carpe Diem, pluk de dag, er het beste van te maken, morgen kan alles anders zijn.

Idd, dwangmatig kopen in de westerse stressmaatschapij, ik moet iedere 3 jaar een nieuwe pc hebben ca. 1500 euro per aankoop, om steeds zwaardere programma´s te kunnen gebruiken, bezopen eigenlijk

• Bianca

Je zegt het precies wat ik ook bedoel, maar euh gestresste mensen heb je hier echt niet!!! Alleen in het verkeer maar dat komt omdat er geen regels zijn, ik bedoel men houdt zich niet aan de regels en de politie hier is ver te zoeken.

En als zij er zijn dan doen zij niets. Hier geldt: wat vandaag niet afkomt, dan komt dan volgende week wel of nog later…

Maar euh: waar zou jij heen willen en hoe ver ben je al?

• Beloega

Bianca,wij zijn druk bezig,qua werk zal het geen probleem worden,hebben allebei een MBO en de ander een HBO opleiding (wat ook in die branche goed loopt ),een woning vinden zal iets meer kracht nodig hebben,maar wij gaan hoe dan ook richting Caribisch gebied.We hopen Kerstmis 2008 niet meer mee te H.O.E.V.E.N. maken in Nederland.

Leuk dat je het vraagt.

• Beloega

Misschien dat het trouwens met leeftijd te maken heeft,maar ik trek zowiezo die herfst en winters niet meer hier,echt,ik trek het niet meer….

Maar dat is niet de enige reden om te gaan natuurlijk ( zie boven )

• Bianca

Ik begin nu wel te merken dat ik de seizoensovergangen mis, de vallende bladeren, het typische zonlicht in het najaar, de ochtendnevelen over het polderlandschap, mist (ja, dat heeft toch ook wel iets!!!), in het voorjaar de spanning in de lucht van het nieuwe leven, de geuren van voorjaarsbloemen enz enz. Hier is het heel lang mooi weer en de temperatuur zakt heel erg geleidelijk en dan ineens pats boem is het winter: kou, regen, harde wind en enorme temperatuurverschillen. Zo heb ik de afgelopen winter het volgende meegemaakt: op een zondag in februari was het 27 graden, 2 dagen later hagelde het en weer een dag later bleef de sneeuw liggen… En dan binnen no time is het lente met heel veel groen en bloemen die hier helaas een kort leven beschoren is omdat het een woestijnland is. Maar ja, ik zal het ermee moeten doen en genieten wat moeder natuur ons biedt.

• Sophia

Hi Beloega, dank je wel voor je woorden en ik wens je heel veel succes in jouw plannen. Nee hoor, ik ben juist helemaal niet teleurgesteld, ik sluit me voor een heel groot deel bij Bianca aan. Het is hier heerlijk, maar wat ik probeerde te zeggen is dat het gras niet echt groener is elders. Dat lijkt alleen maar zo in het begin.

Ik ben het 100% met veel van wat je zegt eens, maar vergis je niet, dezelfde intolerante mentaliteit vind je echt, gegarandeerd, overal. En dan ben JIJ de buitenlander…. nogmaals ik heb het hier erg naar m'n zin hoor, maar ik zie het nu wel meer van twee kanten.

Leuk dat je de website hebt bezocht, echt nare verhalen heb je er niet gezien, toch? :) Het is ook de bedoeling dat die site een gebalanceerd beeld gaat weergeven, en niet alleen maar HALLELUJAH, EMIGREREN IS WALHALLAH!!! :):):)

Hoop dat ik het nu iets duidelijker heb gezegd,

groetjes,

Sophia

http://ikwilemigreren.info