Nathalie zei: “Wil je weg omdat de mentaliteit niet aanstaat, dan vlucht je daarvoor weg.”
Het zou echter goed zijn om vooraleer je weg vlucht eens nat gaan wat precies die mentaliteit in NL is en waarom die je niet aanstaat. Wellicht blijkt dat die ergernis niet zozeer ligt aan de andere mensen in NL, maar dat men zelf een brombeer is die op zoek gaat naar dingen om zich te ergeren. En in dat geval kun je op de maan gaan wonen, maar dan erger je je waarschijnlijk aan het gebrek aan zwaartekracht.
Ik overdrijf, maar wat ik wil zeggen: Het is te makkelijk om te zeggen: Ik ga weg uit NL, de mentalitiet staat me niet aan. Weet goed wat je doet en waarom je het doet, want het kan in een nieuw land evengoed een drama zijn vwb de “mentaliteit”. Of de eigen mentaliteit is de oorzaak en dan blijft het ellende, waar je ook heen gaat.
Nathalie zei: "Vaak moeten mensen eerst een fout begaan of iets doorstaan voordat ze beseffen wat ze eigenlijk hadden.
Als dat zo is, dan hebben ze toch iniedergeval weer iets positiefs geleerd?"
Met je eens, je leert er altijd van!
Nathalie zei: “De een leeft liever in een land waar corruptie erg heerst als ze maar de ruimte hebben. De ander leeft liever op elkaar in een land waar bepaalde zaken wel goed geregeld zijn.”
Dat is een goeie…
Stel dat je idd van ruimte houdt en het blijkt dat je in je nieuwe land van leven nogal corrupt is. Daar ga je dan, je krijgt niets voor elkaar omdat je simpelweg niet de toegang hebt tot de privileges, je weet niet wie te benaderen en hoe te benaderen.
Dan heb je wellicht erg veel (letterlijke) ruimte in die zin dat er weinig mensen op een kluitje zitten, maar je hebt geen enkele (spreekwoordelijke) ruimte om een normaal leven te leiden, het wordt een hachelijke zaak om de meest simpele dingen te regelen. (ik ken dit voorbeeld van een goede vriend die in Jamaica leeft: het “relaaaaaax man” leventje blijkt een hel in werkelijkheid, niets gebeurt zonder de juiste mensen om te kopen).
Emigratie is idd een avontuur, maar verdiep je eerst goed en realistisch in wat dat nieuwe avontuur je allemaal gaat brengen.
Eric