Welk land?

• Eric S'pore

Nathalie zei: “Wil je weg omdat de mentaliteit niet aanstaat, dan vlucht je daarvoor weg.”

Het zou echter goed zijn om vooraleer je weg vlucht eens nat gaan wat precies die mentaliteit in NL is en waarom die je niet aanstaat. Wellicht blijkt dat die ergernis niet zozeer ligt aan de andere mensen in NL, maar dat men zelf een brombeer is die op zoek gaat naar dingen om zich te ergeren. En in dat geval kun je op de maan gaan wonen, maar dan erger je je waarschijnlijk aan het gebrek aan zwaartekracht.

Ik overdrijf, maar wat ik wil zeggen: Het is te makkelijk om te zeggen: Ik ga weg uit NL, de mentalitiet staat me niet aan. Weet goed wat je doet en waarom je het doet, want het kan in een nieuw land evengoed een drama zijn vwb de “mentaliteit”. Of de eigen mentaliteit is de oorzaak en dan blijft het ellende, waar je ook heen gaat.

Nathalie zei: "Vaak moeten mensen eerst een fout begaan of iets doorstaan voordat ze beseffen wat ze eigenlijk hadden.

Als dat zo is, dan hebben ze toch iniedergeval weer iets positiefs geleerd?"

Met je eens, je leert er altijd van!

Nathalie zei: “De een leeft liever in een land waar corruptie erg heerst als ze maar de ruimte hebben. De ander leeft liever op elkaar in een land waar bepaalde zaken wel goed geregeld zijn.”

Dat is een goeie…

Stel dat je idd van ruimte houdt en het blijkt dat je in je nieuwe land van leven nogal corrupt is. Daar ga je dan, je krijgt niets voor elkaar omdat je simpelweg niet de toegang hebt tot de privileges, je weet niet wie te benaderen en hoe te benaderen.

Dan heb je wellicht erg veel (letterlijke) ruimte in die zin dat er weinig mensen op een kluitje zitten, maar je hebt geen enkele (spreekwoordelijke) ruimte om een normaal leven te leiden, het wordt een hachelijke zaak om de meest simpele dingen te regelen. (ik ken dit voorbeeld van een goede vriend die in Jamaica leeft: het “relaaaaaax man” leventje blijkt een hel in werkelijkheid, niets gebeurt zonder de juiste mensen om te kopen).

Emigratie is idd een avontuur, maar verdiep je eerst goed en realistisch in wat dat nieuwe avontuur je allemaal gaat brengen.

Eric

• mette

Toevallig was ik voor Sarkozy, dus dat vind ik geen minpunt. Eric verwachtte problemen met hem. Laten we het maar niet over politiek hebben. We hebben in meerdere landen gewoond en mijn gezin en ik werken in de agrarische sector met veel plezier maar het is hard werken en dat bevalt ons wel. We zitten in totaal al twaalf jaar in Frankrijk en wat die sociale zorg betreft, daar kun je je voor verzekeren. Je neemt een risico, maar je lééft tenminste. Een leven zonder risico's zou saai zijn, wat ons betreft. Als je met levende have werkt is er geeneens een dag zonder risico. Eric, de één kent geen heimwee, schaamt zichzelf soms voor z'n afkomst, de ander kent wel heimwee, maar jouw beleving wil niet zeggen dat iedereen het zo beleeft. Je zou ook wat voorzichtiger kunnen zijn met je voorspelling, want je doet voorkomen alsof het altijd tegenvalt, wat simpelweg niet altijd het geval is. Wat er ook gebeurt, terug naar Nederland gaan doe ik nooit. Je denkt dat ik je niet begrijp, maar de balans moet op z'n minst in evenwicht blijven, want dat is ook de realiteit. Je doelt op een leven met zekerheid, alles goed geregeld, een gespreid bedje dus. Ik ken zat mensen die daar niet zonder kunnen, maar het leven heeft zoveel te bieden, dat je ook heel wat kan mislopen. De mensen op dit forum kwamen niet op dit forum als ze niet wat meer uit het leven wilden halen, denk ik.

• mette

Alle dingen die je opnoemt zijn de dingen die je vindt in de maatschappij tussen de mensen. Daarom onze weloverwogen keuze om het platteland op te zoeken en eigen baas te zijn. Een beetje geisoleerd, maar buren op een paar honderd meter afstand, een dorpje op 2 km met zo'n 150 kinderen op school. We hebben nog vrij veel sociale contacten. Ik vind het interessant jouw verhaal te lezen en besef ook dat een leven in de stad onmogelijk is te vergelijken aan ons leven op het platteland.

• Eric S'pore

We zijn het idd wel grotendeels eens denk ik. :-)

Eric

• pierre

Ja dromen zijn prima maar je moet het ook goed onderzoeken of het land waar je heen wilt ook alle punten die je zoekt of die er ook zijn.

Maar een land leer je niet kennen als je er op vakantie gaat, je leert een land pas kennen als je er een tijdje woont.

Elk land heeft zijn voor en nadelen, maar je moet wonen in het land waar je voor jezelf de minste nadelen heeft.

Wij wonen dus in frankrijk en we hebben een eigen bedrijf, want voor een eigen baas is frankrijk beter dan voor een werknemer.

Met politiek hou ik me niet zo bezig, maar hier is er nog ruimte, niet te veel mensen op een kluitje, geen lange files.

• stippel

Eric,

Ik denk dat je nooit helemaal kunt weten waar je aan begint zonder dat je het zelf hebt uitgeprobeerd. Mensen hebben het recht om te leren van hun eigen fouten. Laat iedereen alsjeblieft proberen die droom te realiseren…. Dat zie ik stukken liever dan al die zeikerds die in NL rondlopen die overal een mening over hebben maar te lui zijn om er iets aan te doen.

En misschien moet je inderdaad wel een tijdje ‘naast Nederland leven’ om te zien wat je eigenlijk mist. Ik heb van onze tijdelijke emigratie inderdaad een hoop geleerd, zoals b.v. dat ik gek ben op seizoenen, dat je op weinig plekken ter wereld beter af bent met een gehandicapt kind, dat tropische temperaturen vooral leuk zijn voor korte strandvakanties, dat integreren hard werken is enzovoorts. Laat iedereen zijn levenslessen zelf leren… Anders beklijven ze toch niet.

Groetjes,

Stippel.

• Hans

ja en Hongaars is erg makkelijk om te leren….het lijkt net op Drenths….maar dan anders!!!!!!

LOL

Hans.

• ria en foort

jij ben zeker de leukste thuis

commentaar op iedereen

denk dat je alles weet

maar ken je het land en de mensen

daar kan jij nog wat van leren

• spike

Hallo Farah,

Ben benieuwd of alles gelukt is en of je een goed land hebt gevonden. Zo niet nog veel succes.