Welk land?

• Joke.

Farah schreef:

Hoi Farah.

Ik hoop dat je me niet ziet zoals de paar mensen die voelen dat ze tegen je aan moeten schoppen.

Ik denk serieus over je denkwijze en manier van leven na.

Omdat wij ook niet het “grijze muizen” leven leiden.

>

> Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die thuis les krijgen

> sociaal-emotioneel juist beter ontwikkeld zijn.

Dit zou heel goed kunnen en waar zijn.

Onze kinderen zijn ook sociaal-emotioneel gezien “beter” (wat versta je onder beter?) , ik zou er liever verder ontwikkeld willen noemen.

Maar de wereld om hun heen hoeft dat nog niet te zijn en dan kan dat botsingen, onbegrip, frustratie en verdriet geven.

> Ze hebben

> erg veel contact met andere kinderen, maar dan op een betere

> manier dan op school.

Nu wel en op de plek waar je nu woont.

Maar niet overal zal je dat zo ervaren.

De kultuur, gedrag, reageren, accepteren, achterklap en groepsgeest van andere landen, gebieden, dorpen kunnen nogal verschillen en uiteindelijk toch zijn inwerking op je kinderen en jouzelf hebben.

> Verder, denk ik, dat wij onze kinderen

> juist beter voorbereiden op de wijde wereld dan ze alleen

> maar dag in dag uit tussen 4 muren met hetzelfde groepje

> kinderen te laten omgaan. Op deze manier leren ze omgaan met

> kinderen en mensen van alle leeftijden en zien en ervaren ze

> meer.

Ik hoop dat je daar gelijk in hebt en blijft houden.

Ik had ook een ideaal voor ogen.

Ik dacht dat ik alles op een zodanige manier deed, dat mijn kinderen het goed hadden, onze leef- en woonomgeving begrip voor ons zou hebben en het zou accepteren.

We als buitenlanders een goede indruk zouden geven en ik mijn kinderen als onafhankelijke, zelfstandige, zelfbewuste, verstandige en gelukkige volwassen mensen de wereld in zou sturen.

Nu dat mijn laatste dochter het nest gaat verlaten en de school + dorp, blijken een aantal jongeren toch nog even hun (altijd verzwegen) zegje te moeten doen.

Deze dochter is er tegen bestand, maar het heeft me toch verbaast wat er blijkbaar onder de mensen leeft…..alleen maar omdat we ons leven op onze manier willen leven en niet als hokjes/kudde dieren.

Als je je niet genoeg inschikt, trekken mensen zich terug, geven je de indruk het prima te vinden , maar ondertussen pruttelt er toch van alles in de kookpot.

Als je je kinderen te veel onttrekt van de maatschappij, bijvoorbeeld door ze thuis les te geven, wees je dan bewust van dat de maatschappij kan ingrijpen.

In dat opzicht zal Noorwegen niet het goede land voor je zijn.

Verder zal het me benieuwen hoe en wat jullie uiteindelijk zullen doen.

Mocht je daar zin in hebben, hou ons/mij dan af en toe op de hoogte.

Groetjes,

Joke.

• stippel

Farah, laat jij je wegjagen door alleen de reactie van Henk of vond je de overige reacties ook te heftig? Als dat laatste het geval is moet je je afvragen of je niet echt wat wereldvreemd bent en niet open staat voor kritiek.

Mijn stukje was gewoon vanuit oprechte zorg geschreven: houd er rekening mee dat je kinderen er misschien later anders tegenaan kijken dan jij nu. Bij mij was dat wel het geval; mijn ouders dachten ook dat elk kind gebaat was bij veel ruimte en rust om zich heen. Ik werd er alleen heel eenzaam van. Maar dat is gelukkig ook bij elk kind anders.

Ik ben trouwens erg blij dat ik met mijn licht autistische zoon (syndroom van Asperger) terug in Nederland woon, waar veel hulp en ondersteuning mogelijk is. Daar hoef je in een gemiddeld buitenland niet om te komen.

Jaag alsjeblieft je droom na! Dat meen ik serieus, je krijgt eeuwig spijt als je het nu niet doet! En terug kun je altijd, al valt dat ook niet mee.

• ria en foort

hallo hier bij reageer ik even op je vraag

bij deze raad ik je aan met je vragen

en iets van op zetten

denk eens aan hongarije daar zijn mogelijk heden genoeg en zeker voor de dingen die je wilt en op het moment zijn de huizen nog betaalbaar

en nog goedkoop ook

veel succes

• Eric S'pore

De roze bril afzetten bij dromers of die luchtballon van dromen doorprikken betekent juist dat je de mensen in hun waarde laat: een realistische en kritische kijk op dingen hoeft niet als negatief te worden ervaren Pierre!

Eric

• mette

Betse Eric,

na een beetje speuren om jouw kijk op emigranten te doorgronden valt me op dat je wel erg vaak over “de roze bril” spreekt en dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat het zal tegenvallen. Dat blijkt ook vaak zo te zijn misschien, maar persoonlijk vind i

• mette

Betse Eric,

na een beetje speuren om jouw kijk op emigranten te doorgronden valt me op dat je wel erg vaak over “de roze bril” spreekt en dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat het zal tegenvallen. Dat blijkt ook vaak zo te zijn misschien, sommige mensen moeten ook wel even wakkergesc

• mette

Beste Eric,

na een beetje speuren om jouw kijk op emigranten te doorgronden valt me op dat je wel erg vaak over “de roze bril” spreekt en dat je er bij voorbaat al vanuit gaat dat het zal tegenvallen. Sommige mensen hebben het inderdaad nodig even te worden wakkergeschud, maar de opmerking; “Draait de wereld alleen maar om jou?” komt aanvallend over en ik begrijp ook niet waarop die gebaseerd is. Is het egoistisch soms om je rust te willen? Persoonlijk vind ik dat tegenwoordig wel erg veel mensen vluchten uit Nederland, waaronder wijzelf, het werd te benauwd in Nederland. Die positieve kijk op Nederland, die kan ik wel begrijpen als je je een huisje op het platteland kan permitteren, maar hutjemutje, “meegenietend” van de woordenwisselingen en het wc-doortrekken van de buren, het getreiter van kinderen tegen andere kinderen, collectes aan de deur terwijl je na lang geduld eindelijk je zieke baby in slaap hebt gekregen, de deurbel gaat, de hond aanslaat én de baby weer huilt, terwijl je doodmoe na een slapeloze nacht met een ziek kind je rust op een vrije dag even wilt. Ik noem maar iets. Zo kan ik nog wel even doorgaan… Hoe roze moet je bril in Nederland dan wel niet zijn?

• Pierre

Mensen mogen best dromen en er zijn maar weinig mensen die durven ook die stap te zetten om te emigreren.

Als iemand erover denkt om bijvoorbeeld naar welk land zal ik gaan dan moet je iemand juist tips geven.

Want als al in het begin de ballon al wordt doorgeprikt, dan heeft het nog niet eens de tijd gehad om op te stijgen.

Hierbij belet je mensen om iets te gaan ondernemen.Je kunt wel denken het is wel goed geregeld in nederland, maar iemand die meer uit het leven wilt halen en dat niet in nederland kan vinden dan moet je wel verder gaan kijken.

• Eric S'pore

Hoi Mette,

Mijn opmerking “draait de wereld alleen om jou” was bedoeld om Farah wakker te schudden, om haar te doen realiseren dat zij het maar normaal vindt dat de buren niet moeten zeuren over haar honden, maar dat de buren wel hun muziek moeten afzetten. Die gedachtegang wind ik nogal egoistisch, vandaar mijn opmerking.

Voor wat betreft de emigratie uit Nederland en de roze bril: Al datgene wat je opnoemt (hutjemutje, “meegenietend” van de woordenwisselingen en het wc-doortrekken van de buren, het getreiter van kinderen tegen andere kinderen, collectes aan de deur terwijl je na lang geduld eindelijk je zieke baby in slaap hebt gekregen, de deurbel gaat, de hond aanslaat én de baby weer huilt, terwijl je doodmoe na een slapeloze nacht met een ziek kind je rust op een vrije dag even wilt. Ik noem maar iets.) zul je naar alle waarschijnlijkheid in 99 van de 100 landen buiten NL ook terugvinden: Mensen zijn er overal en ondanks de cultuurverschillen zul je je blijven ergeren aan buren. Met andere woorden: Die ergernis zit in jou (niet jou persoonlijk, maar spreekwoordelijk diegene die zich ergert) en niet in NL.

Een emigratie kan op een drama uitlopen als het alleen maar gebaseerd is op een vluchtgedachte en als blijkt dat die vlucht niet de genoegdoening geeft die gedacht en verwacht werd: Leven in elk ander land dan NL geeft dezelfde problemen met mensen, met regels, met procedures, met de cultuur, met politiek, met samneleven, met voedsel, met de kosten van levensonderhoud etc etc.

Oftewel, de roze bril van de palmboom en het tropische eiland is een fata morgana. Aan het einde van het verhaal is het gras altijd groener aan de andere kant in gedachte, maar niet in realiteit.

Eric

• Eric S'pore

Welnu Pierre,

Je mag best dromen over die emigratie en het land van de toekomst, als je maar donders goed weet wat je daar te wachten staat en wat de realiteit in het betreffende land is. Wanneer je bv. vlucht voor zeurende mensen (Nederlanders zijn volgens sommigen hier zeurpieten), dan kom je er waarschijnlijk al snel achter dat in elk land de mensen evenveel zeuren, helaas pindakaas.

Zolang je je maar terdege beseft dat je idee van emigratie gebaseerd is op meer dan een vlucht uit een realiteit of verveling die 100% zeker ook weer in het nieuwe land van toekomst aanwezig is, dan mijn zegen.

Weet dat emigratie meer is dan alleen dromen, dat het betekent dat je dezelfde verveling, dezelfde obstakels, dezelfde gewoontes en dezelfde uitdagingen tegenkomt en dat het leven in 99,9% van alle landen veel harder en taaier is dan in Nederland.

Mij valt op dat vrijwel iedereen hier die een topic begint, droomt over vluchten en geen enkel idee heeft van wat emigratie in werkelijkheid betekent.

Ben overigens benieuwd hoe het over 5 jaren in Frankrijk is met de realistische kijk van Sarkozy.

La douce France zal niet lang meer zijn vrees ik. ;-)

Eric