Farah schreef:
Hoi Farah.
Ik hoop dat je me niet ziet zoals de paar mensen die voelen dat ze tegen je aan moeten schoppen.
Ik denk serieus over je denkwijze en manier van leven na.
Omdat wij ook niet het “grijze muizen” leven leiden.
>
> Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die thuis les krijgen
> sociaal-emotioneel juist beter ontwikkeld zijn.
Dit zou heel goed kunnen en waar zijn.
Onze kinderen zijn ook sociaal-emotioneel gezien “beter” (wat versta je onder beter?) , ik zou er liever verder ontwikkeld willen noemen.
Maar de wereld om hun heen hoeft dat nog niet te zijn en dan kan dat botsingen, onbegrip, frustratie en verdriet geven.
> Ze hebben
> erg veel contact met andere kinderen, maar dan op een betere
> manier dan op school.
Nu wel en op de plek waar je nu woont.
Maar niet overal zal je dat zo ervaren.
De kultuur, gedrag, reageren, accepteren, achterklap en groepsgeest van andere landen, gebieden, dorpen kunnen nogal verschillen en uiteindelijk toch zijn inwerking op je kinderen en jouzelf hebben.
> Verder, denk ik, dat wij onze kinderen
> juist beter voorbereiden op de wijde wereld dan ze alleen
> maar dag in dag uit tussen 4 muren met hetzelfde groepje
> kinderen te laten omgaan. Op deze manier leren ze omgaan met
> kinderen en mensen van alle leeftijden en zien en ervaren ze
> meer.
Ik hoop dat je daar gelijk in hebt en blijft houden.
Ik had ook een ideaal voor ogen.
Ik dacht dat ik alles op een zodanige manier deed, dat mijn kinderen het goed hadden, onze leef- en woonomgeving begrip voor ons zou hebben en het zou accepteren.
We als buitenlanders een goede indruk zouden geven en ik mijn kinderen als onafhankelijke, zelfstandige, zelfbewuste, verstandige en gelukkige volwassen mensen de wereld in zou sturen.
Nu dat mijn laatste dochter het nest gaat verlaten en de school + dorp, blijken een aantal jongeren toch nog even hun (altijd verzwegen) zegje te moeten doen.
Deze dochter is er tegen bestand, maar het heeft me toch verbaast wat er blijkbaar onder de mensen leeft…..alleen maar omdat we ons leven op onze manier willen leven en niet als hokjes/kudde dieren.
Als je je niet genoeg inschikt, trekken mensen zich terug, geven je de indruk het prima te vinden , maar ondertussen pruttelt er toch van alles in de kookpot.
Als je je kinderen te veel onttrekt van de maatschappij, bijvoorbeeld door ze thuis les te geven, wees je dan bewust van dat de maatschappij kan ingrijpen.
In dat opzicht zal Noorwegen niet het goede land voor je zijn.
Verder zal het me benieuwen hoe en wat jullie uiteindelijk zullen doen.
Mocht je daar zin in hebben, hou ons/mij dan af en toe op de hoogte.
Groetjes,
Joke.