Welk land?

• Nathalie

Iedereen heeft het steeds maar over “vluchten”. Maar wanneer is iets vluchten?

Als je weg wil uit Nederland omdat iedereen hutje mutje op elkaar zit, dan vlucht je daarvoor weg.

Wil je weg omdat de mentaliteit niet aanstaat, dan vlucht je daarvoor weg.

Wil je weg omdat het ergens anders beter weer is, dan vlucht je voor het weer.

Zo kun je alles “vluchten” noemen.

Vaak moeten mensen eerst een fout begaan of iets doorstaan voordat ze beseffen wat ze eigenlijk hadden.

Als dat zo is, dan hebben ze toch iniedergeval weer iets positiefs geleerd?

Mocht het gras aan de overkant voor de emigranten inderdaad groener zijn, dan hebben ze toch weer iets bereikt.

Kortom, in principe is het een win-win situatie.

De een leeft liever in een land waar corruptie erg heerst als ze maar de ruimte hebben. De ander leeft liever op elkaar in een land waar bepaalde zaken wel goed geregeld zijn.

Zo heeft iedereen zijn eigen redenen.

Het zal nergens perfect zijn, er is altijd wel iets te vinden wat negatief is. Maar voor sommigen weegt dat niet op tegen de andere dingen.

Al met al, het is en blijft een avontuur, waar je altijd je les uit zult leren, zowel positief als negatief.

Groetjes Nathalie

• mette

Inderdaad de problemen kunnen hetzelfde zijn, maar niet als men met de middelen van een appartement of een tussenwoning in het buitenland iets kunnen financieren dat wél de rust biedt en soms nog de vrijheid van het eigen baas met eigen inkomen ook! In ons geval naar alle tevredenheid verlopen, dan is het zeker de moeite waard, wat hadden we te verliezen.

• mette

Eric zei;

“Weet dat emigratie meer is dan alleen dromen, dat het betekent dat je dezelfde verveling, dezelfde obstakels, dezelfde gewoontes en dezelfde uitdagingen tegenkomt en dat het leven in 99,9% van alle landen veel harder en taaier is dan in Nederland.”

Hier kan ik me helemaal niet in vinden, Eric. Verveling kennen wij hier niet, tijd tekort jammer genoeg, de dagen zouden langer moeten zijn, misschien beredeneren we vanuit een andere professionele hoek?

Obstakels en gewoontes zijn vanwege de verschillen met Nederland dezelfde niet, dit komt door de andere cultuur waarmee we nu te maken hebben. Vanwege onze nieuwe mogelijkheden die we kregen i.v.m. ons werk zijn de uitdagingen er nu wél en in Nederland was de grootste uitdaging bv iets wat we nu een kleinigheid vinden. Ook de hardheid waar je over spreekt is in ons geval eerder in Nederland dan hier. Woon je soms in Amerika, want het is algemeen bekend dat men daar erg zakelijk en hard is, maar dat geldt zeker niet voor alle landen.

Met alle respect voor je mening, Eric, maar elk land is weer anders en iedereen ervaart het ook weer anders, gelukkig maar…………..

• pierre

Jammer dat je dit alles zo negatief bekijkt, natuurlijk heeft niemand ervaring met emigratie als je er niet meebezig bent geweest.

Ja er zijn veel nederlanders die zeuren, maar ik vind dat je best mag zeuren maar dan moet je er ook wat aan doen dat het goed komt.

Wil of doe je dat niet dan moet je ook niet zeuren.

Ik weet niet of jij Eric ook zelf geemigreerd bent, maar in alle landen is het echt niet hetzelfde als in nederland.

Dus als ik het goed begrijp weet jij er alles van hoe het is om te emigreren, maar andere mensen dromen alleen maar en hebben dus totaal geen kijk op de werkelijkheid.

Er zijn vele nederlanders die overal in de wereld goed geslaagd zijn. De berichten van mensen die terugkomen daar heeft iedereen zijn woordje voor klaar, maar over de anderen die het goed gaat hoor je ze niet.

Dus dan krijg je zeurende mensen die het dan beter weten, maar zelf te laf zijn om zo'n stap te zetten.

• mette

En ja hoor, het begint nu werkelijk te irriteren. Pierre is dus een gelukkige, geslaagde nederlander die in Frankrijk woont. Dan komt Eric die probeert naarstig een min-puntje van Frankrijk te zoeken, en jawel, Sarkozy zal maken dat frankrijk ook niet deugt. Word je nou niet bang Pierre? (haha) Nee, met Balkenende zitten ze zeker gebeiteld, wat hebben ze het toch getroffen…………..

Er is een verschil tussen pessimistisch en realistisch, Eric.

• pat

Aan Mette en Pierre wil ik even vragen hoelang ze al in Frankrijk zijn, wat ze er doen en waar ze dat doen…

Om jullie te helpen alvast dit…zou Eric S´pore kunnen betekenen dat hij in Singapore zit??

Pat

• Eric S'pore

;-)

• Eric S'pore

Pierre,

Wie is hier nu negatief?

Zoals Pat aangeeft, ik leef al jaren in Singapore.

De eerste jaren is alles beter en mooier dan in NL, waar je alles mee vergelijkt.

Maar na enkele jaren vergelijk je steeds minder, omdat je simpelweg minder voeling hebt met NL en het leven aldaar. Je bekijkt en ervaart het leven in je “nieuwe” land als een leven op zich en je begrijpt de cultuur, de gewoontes, de mensen etc. beter. Je ziet de dingen realistischer en het valt je op dat ondanks het enorme verschil in cultuur, dezelfde dingen terugkomen als uitdaging.

Reden: Onrust, ergernis, ontevredenheid en al die andere redenen voor emigratie vanuit NL, het zit in jezelf, niet in het land.

Natuurlijk, als je van zon en warmte houdt, dan is het in Singapore beter toeven dan in NL, logisch. Maar hier mis ik nu de 4 seizoenen, het vallen van de bladeren, de overgang van winter naar lente, ik zeur over de hitte en vooral de klamme warmte.

In NL stoorde ik me mateloos aan de politiek, het gezever en gekonkel.

Singapore heeft een ongelooflijke efficientie en doelmatigheid in zijn politiek, maar desalniettemin erger ik me hier aan het gebrek van openheid van discussie, aan het gebrek aan ware democratische gang van zaken.

Het vreemde is, hier met 6500 mensen per vierkante kilometer voel ik meer ruimte dan in NL, met “slechts” 350 mensen per vierkante kilometer. Reden is wellicht dat men zich hier niet druk maakt over jou en geen mening heeft over jou. Ik ken mijn buren niet of nauwelijks.

Zomaar een paar voorbeelden voor mij. De balans: Ik blijf hier voorlopig nog wel wonen, ik voel me goed hier.

Het enige wat ik tracht duidelijk te maken en wat jij en Mette maar niet willen zien: dromen zijn prima, als je maar weet waar je aan begint, anders komt de realiteit pas wanneer je in je nieuwe droomland zit en het blijkt allemaal toch kommer en kwel.

Eric

• Eric S'pore

Ik vraag je Mette, wie is hier nu pessimistisch?

Jij noemt Sarkozy een minpunt, ik niet.

En uh… ik zit niet met Balkenende…

Lee Hsien Loong is zijn naam.

Eric

• Eric S'pore

Kijk eens wat er gebeurt als je onverhoopt arbeidsongeschikt raakt.

Vergelijk NL dan eens met 99 andere landen, dan is het over en uit.

Wat ik bedoel met harder en taaier leven: NL is zoals we weten een verzorgingsstaat, de rest van de wereld, op Scandinavie na, is in het geheel geen verzorgingsstaat.

Eric