Welk land?

• Eric S'pore

Als ik deze draad lees, denk ik evenals Mark, dat je een hoop onrust in je lijf en vooral hoofd hebt.

En geen enkel land ter wereld zal die onrust doen verdwijnen.

Lezende dat de buren niet moeten zeuren over je hond(en), maar dat jij hun muziek weer niet wilt horen etc etc: de wereld draait om jou?

Eric

• stippel

Mmmm. Als je wil dat de wereld om jou draait, moet je op de noord- of zuidpool gaan wonen…

Ik wil me nergens mee bemoeien en respecteer de keuzen die mensen voor hun kinderen maken, maar…. Ik ben zelf opgegroeid op een boerderij, een eindje uit ‘t dorp, op niet-zelfstandig-befietsbare afstand. Ik ging wel gewoon naar school. Als ik nu kijk wat ik eigenlijk het meest gemist heb in mijn kindertijd, was het de mogelijkheid om ’rond te hangen' met andere kinderen. Ik was altijd alleen. Mijn kinderen groeien op in 'n rustig buurtje, zijn thuis als ze rust willen, en lopen zelf naar hun vriendjes en vriendinnetjes als ze daar behoefte aan hebben. Geregeld waaien er hier hele trossen kinderen aan om te spelen. Ik kijk er naar en vind het prachtig…

Wij hebben 4 jaar op Aruba gewoond, waar je je kinderen ook niet zelfstandig naar hun vriendjes en vriendinnetjes kunt laten gaan (het verkeer is er gevaarlijk en de bewoning is verspreid). Toen wij terugkwamen in Nederland waren mijn kinderen helemaal stomverbaasd en blij dat hier de vriendjes en vriendinnetjes gewoon om de hoek wonen. Ik vind dat rijkdom. Enig idee wat je kinderen er van denken?

• Henk

Het is wel erg duidelijk dat deze dame wil dat de hele wereld naar haar pijpen danst.

Hoe egoistisch kan je zijn: de buren mogen niks zeggen als de hond in hun tuin komt (je hebt 5000m2 tuin is dat nog niet genoeg voor de hond?), jij mag wel zeuren over hun muziek keuze, je wild je kinderen onthouden van kind zijn met als gevolg dat ze een vergrote kans maken om vervreemd te geraken van de wereld om hun heen waardoor ze in hun latere leven dus geen “wereldburgers” zullen worden zoals jij zecht maar een grotere kans hebben om als junk of psygiatrische patienten door het leven te moeten gaan.

Ik zou eerst nog eenmaal bij je zelf te raden gaan of de keuze's die jij hebt gemaakt wel de juiste zijn, en je eigen leven eens op orde krijgen voordat je je vier lieftallige kinderen meesleept in je fantasie wereld.

Als ik jouw verhaal lees moet ik denken aan dat singeltje van een aantal jaren geleden van het Goede Doel (waar kan ik heen).

Je zult nu eenmaal met andere mensen moeten (leren) omgaan in de maatschappij of je het nu wel of niet leuk vind.

• Farah

De ervaring van mijn man met Nieuw Zeelanders is niet zo positief, omdat mijn zwager en zijn hele familie ontzettend veel drinken. Ze zitten 's ochtends al aan de sterke drank. Ik denk dat dat de hoofdreden is voor hem, naast het feit dat mijn zwager ons financieel een flinke poot uitgedraaid heeft en al met al niet zo sympathiek is. Mijn zusje is ook niet bepaald gelukkig in Nieuw Zeeland.

Ik heb ook een hele goede vriendin in NZ wonen en ken haar familie, hele leuke mensen! Ik ben er echt van overtuigd dat de mensen daar aardig zijn, maar het lukt niet mijn man te overtuigen :-)

• Farah

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die thuis les krijgen sociaal-emotioneel juist beter ontwikkeld zijn. Ze hebben erg veel contact met andere kinderen, maar dan op een betere manier dan op school. Verder, denk ik, dat wij onze kinderen juist beter voorbereiden op de wijde wereld dan ze alleen maar dag in dag uit tussen 4 muren met hetzelfde groepje kinderen te laten omgaan. Op deze manier leren ze omgaan met kinderen en mensen van alle leeftijden en zien en ervaren ze meer.

• Farah

1. De buren mogen best iets zeggen als de hond in de tuin loopt. Ik bied dan netjes m'n verontschuldigingen aan en repareer het hek zsm en zorg dat de hond niet meer weg kan. Maar waarom zou ik niet mogen hopen ooit een huis te kunnen vinden waar zoiets niet kan gebeuren? Ik vind het gewoon vervelend als anderen last van me hebben, dat zoek ik gewoon liever niet op.

2. Waarom zou ik niet iets mogen zeggen als ik elke dag keiharde muziek naast me heb? Ik klaag trouwens niet eens bij m'n buren, maar ga gewoon een eind verderop zitten. Alsof het egoistisch is als je van stilte en het genieten van de natuur houdt zonder Frans Bouwer!

3. Wat betreft thuisscholing en de opvoeding van mijn kinderen. Uw mening is niet alleen achterhaald, maar ook op niets gebaseerd. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die thuis geschoold zijn niet alleen academisch, maar ook op sociaal-emotioneel gebied veel verder zijn dan schoolgaande leeftijdsgenootjes. Geisoleerd worden ze absoluut niet! Integendeel, ze zien erg veel andere kinderen, zitten alleen niet dagelijks opgesloten tussen dezelfde 4 muren met hetzelfde groepje kinderen. In plaats daarvan leren ze veel meer, zowel van mij als van anderen en leren ze omgaan met iedereen, mensen en kinderen in alle soorten, vormen, maten, culturen etc. Ze worden niet ergens weggehouden. Misschien dat u beter eerst eens wat onderzoek kunt doen voor u zulke onzin uitkraamt?

4. Ik kan prima omgaan met andere mensen (behalve dan met mensen zoals u die onzin uitkramen en veroordelend zijn terwijl ze absoluut geen kennis van zaken hebben en de plank misslaan). Mijn kinderen zijn heel lief en sociaal. Ze leren namelijk dat iedereen gelijk is (en niet dat er stomme kinderen zijn omdat ze dik, lelijk of van een andere nationaliteit zijn) en dat is iets wat ze op school zeker niet meekrijgen! Als hier kinderen spelen (soms heel veel tegelijk) merk ik juist dat zij groepjes kinderen met elkaar laten spelen die op school lijnrecht tegenover elkaar staan. Ze begrijpen niets van kliekjes e.d. Ik heb zelf veel vrienden/kennissen en heb niets gezegd over de mensen hier, behalve dan over de muziek van de buren (die overigens verder heus wel aardig zijn)! De wereld hoeft niet naar mijn pijpen te dansen en zal dat nooit doen. Maar waarom niet proberen een plaatsje te zoeken waar we ons beter op onze plaats voelen?

Uw reactie slaat kant nog wal en ik verklaar mezelf hier voor gek dat ik vijf minuten van mijn tijd aan u verspild heb, maar goed… Ik heb het nu geschreven, dus ik plaats het maar.

• Farah

De buren mogen gerust iets zeggen van mijn hond. Dan bied ik mijn verontschuldigingen aan en repareer acuut het hek. Ik wil juist liever niet dat ze last van me hebben. Strookt niet echt met wat u zegt over mij.

Verder vind ik harde muziek inderdaad irritant, maar ik zeg er niets van tegen hen, want zij houden er nu eenmaal wel van. In plaats daarvan pak ik mijn tuinstel op en ga aan het andere eind van de tuin zitten, zodat ik voor elk glaasje drinken 250m loop (wel gezond trouwens). Is dat egoistisch? Dat zie ik niet echt, hoor.

Dat ik onrustig ben wil ik wel toegeven, maar liever dat dan elke dag ergens gelaten zitten waar ik het diep in mijn hart niet naar m'n zin heb en wachten tot ik dood ga zonder iets zinnigs met mijn leven gedaan te hebben!

• Farah

En dan nog even een laatste mailtje voor ik bij dit forum wegga:

Bedankt voor de leuke tips. Tjonge, jonge. Ik vraag gewoon om ideetjes en krijg me toch een veroordelende en misselijke reacties! U moet allen doen en laten wat u wilt, maar mensen die zulke onaardige reacties schrijven op een simpel mailtje kunnen beter eens bij zichzelf te rade gaan, want ik denk dat u op gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling een fikse achterstand hebt opgelopen. Mijn kinderen kunnen met thuisscholing nooit slechter dan u uit de bus komen. Misschien dat u daar hulp voor kunt zoeken, zodat u in het vervolg niet zo aanvallend bent tegenover mensen die niets kwaads in de zin hebben.

Ik ga lekker mailen met vrienden uit andere landen om een beter idee te krijgen en laat dit forum van mensen die veroordelend zijn zonder meer dan een absoluut minimum van iemand te weten lekker rusten. Gaat u allen maar lekker verder met uw leven. Ik ga er voor zorgen dat ons leven zo goed wordt als het maar kan zijn.

Voor hen die wel zinnig reageerden: Bedankt.

• Nathalie

Hoi Farah,

Ik vind dat je best een goed ideaalbeeld hebt, maar is dat wel te realiseren in deze maatschappij? Ik bedoel, we moeten (of we nu willen of niet) toch met de tijd meegaan. Tijden veranderen.

Hoe jij het uoitlegt klinkt het nogeens zo slecht nog niet, het thuis lesgeven.

ik dacht alleen dat kinderen dan juist een stukje missen van wat er in de maatschappij gebeurd (waar je ze dus voor wil behoeden).

Je zegt dat de kinderen genoeg contacten hebben met anderen. Waar komen deze contacten dan vandaan? Ik neem aan niet van schoolklassen. Dus moet er een alternatief zijn.

In de toekomst zou ik zelf ook wel willen emigreren en mijn kinderen (tegen die tijd dat ik ze heb) goed opvoeden. Zoals jij zegt, dat ze geen vooroordelen hebben en mensen in hokjes plaatsen. Ik ben het met je eens dat dat hier teveel gedaan wordt. Al kan ik de reactie van de rest ook wel begrijpen, omdat ze niet weten hoe het echt zit (hun ervaren niet wat jij ervaart met het thuis lesgeven).

Op mij kwam het ook “afgezonderd” over. Vandaar dat ik me ook afvraag waar ze dan hun vriendjes, contacten en ervaringen opdoen.

Hopelijk wil je nog de moeite nemen om hierop te reageren. Ik vind het namelijk best interessant en zou de voor en nadelen graag willen weten.

Groetjes Nathalie

• pierre

Hallo,

Toevallig zijn wij als gezin met jonge kinderen 5 jaar geleden geemigreerd naar Frankrijk en een betere beslissing hadden wij niet kunnen nemen. De scholen zijn hier op het platteland erg goed. Normen en waarden zijn erg belangrijk en iemand zo naar beneden halen als hier op dit forum gebeurt, dat zou hier in deze regio niet gebeuren! Respect gaat voor alles. Onze kinderen zijn nu oud genoeg om te beseffen wat het verschil van de beide landen voor hun betekent en ze verkiezen duidelijk Frankrijk. De ruimte, het respect, het landschap en ga zo maar door. Er zijn mensen die houden zeer veel van op een kluitje zitten met elkaar en er zijn ook mensen die houden meer van ruimte en van rust en vrijheid, maar kom op mensen, laat elkaar in zijn waarde. Ieder zijn voorkeuren! Ik vraag me alleen af wat sommige mensen naar dit emigratieforum trekt als ze er zo negatief tegenaan schoppen, misschien beter thuis op een forum psychologie?