Emigreren naar Panama, HELP!

• Astrid

Hoi Hans en Pat,

Mijn ervaring in over -duur- in Panama is heel positief.

Alles is er eigenlijk spotgoedkoop (zelfs).

Hans heeft het al gemeld, daaraan toevoegend, meubels, kleding, gordijnen en maakloon is allemaal niet in verhouding tot Nederland.

Bij ons vertrek houden we hier ook GROTE opruiming. We nemen NIETS mee!!

Alles wordt verkocht want het transport daarheen is duurder dan nieuwe aan te schaffen.

Alles is aanwezig in Panama, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan??

Drank, sigaretten etc. zijn ook zeeeeer goedkoop!

Met een 1000 tot 1500 euro in de maand, kan je er leven als een God in Frankrijk.

Nu zou ik niet naar Frankrijk willen, dus wordt het voor ons: Panama!

Groetjes Astrid

• Hans

Hola peoples,

ja ik begin het leuk te vinden….:-)Ik bespeur dat er nog veel onwetendheid is op tal van gebied…dus zal ik nog maar eens wat gaan pennen….

Nou effe over electrische apparatuur als je die kant op wilt….(Panama,DR maakt niet uit….het is allemaal hetzelfde qua electric)

1) men gebruikt 110 Volt en ook een andere frequentie (60Hrz ipv de 50 Hrz die we hier hebben in Europa)

2) men gebruikt andere stekkers….! Goed OK..je kunt adaptors kopen bij elke ferreteria (hardwarestore….=doe-het-zelfzaak)of meenemen uit NL;voor een kleine 50 dollarcent per stuk kun je ze daar kopen… Dat kun je doen met vb. apparatuur die DAT voltage aankan…zoals vb. scheeraparaten,Laptops,GSM opladers (minimaal triband en simlock vrij niet vergeten!..jajaja)

3) Sommige aparatuur van HIER kun je DAAR sowieso NIET gebruiken….Televisies gebruiken nl een ander beeldopbouwsysteem. ook met wasmachines krijg je geheid problemen. Droger heg je sowieso niet nodig….kun je buiten ophangen…binnen 3 uurtjes droog:-)

4) auto's…..daar kan ik kort in zijn…Tweedehands auto's daar zijn vrij duur en vele nieuwe zijn iets goedkoper dan in NL. Probleem is dat als je je eigen mee wilt nemen bij een emigratie deze voorzien MOET zijn van een airco….DAAR rijden zonder is gewoon niet te doen. Ook ligt het aan het merk/type auto dat je hebt…dure BMW's/Mercedessen etc…zou ik sowieso niet meenemen ivm diefstal en omdat de onderdelen voor deze auto's DAAR moeilijk te verkrijgen zijn en erg duur zijn.

Mocht je dus in NL een oudere auto hebben…laat em rustig hier en verkoop hem particulier en koop DAAR een andere. Het loont niet de moeite…het huren van een zeecontainer,invoeren..etc..etc..kost namelijk OOK geld..!!

5) GSM's….als je je GSM mobiel uit NL mee wilt nemen en daar een simkaartje wilt kopen kijk dan uit dat je naar een provider gaat die ook werkelijk GSM aanbiedt…want er zijn daarzo nogal wat providers die alleen CDMA aanbieden…en daar heb je niks aan met een GSM telefoon.

Voorzover ik weet bieden alleen Cable & Wireless en Telefonica GSM aan…de rest is allemaal CDMA.

Sommige hebben ook beiden…dus uitkijken!!

Verder gelt dat ook je oplader geschikt moet zijn voor 110Volt…is dat niet zo kun je in de hoofdstad ook opladers kopen die dat wel zijn. Voor rond de 5 USD kun je ze kopen in de vele GSM shops die je echt overal kunt vinden.

Je kunt ook een prepaidje kopen in Panama op je eigen naam….voor minder dan 40 USD…dan krijg je een goedkoop Siemens (of Motorola) toestel afhankelijk van bij welke maatschappij je het koopt. Werkt goed alleen is het per min vrij duur…(tarief ligt zo rond de usd 0,25 per min!)en is het tegoed niet echt lang geldig…vaak zelfs korter dan een maand.

Met GSM abo's daar heb ik geen ervaring,maar volgens mij kun je die alleen krijgen als je een residencia (tijdelijk visum vaak maar 1 jaar geldig),een permanencia (permanent visum) of een Panamees paspoort hebt hebt.

Maar door de bank genomen zou ik niet al te veel meenemen…alleen wat kleding,boeken,CD's dat soort dingen. Zoals Astrid al zei: ze hebben daar alles…dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Scheerapparaten,laptops en GSM's kun je ook meenemen….

Echter je auto zou ik moooi verkopen in NL…;-)

je huisraad/meubels trouwens ook…..eikenhout kan niet echt goed tegen het tropisch klimaat….;-)

Nou ik weet het niet Astrid maar ik ken lui (amerikanen) die met 3000 USD per maand nauwelijks rondkomen..!!! Het ligt er ook aan HOE en WAAR je leeft. Als jij iedere dag echt goed uit eten wilt…en je gaat begeven onder de expats cq. jetset en je vriendinnetje luxe designer kleding gaat kopen…Tsja…. in el capital….zou je met 1500 Euro weinig kunnen doen….LOL

Als je normaal wilt leven…..zit je met 1000 euro per maand wel goed. Veel Panamezen hebben dat immers niet…en leven ook!! Vergeet echter niet dat je als Nederlander toch vaak behoefte hebt aan andere dingen…en die zijn vaak iets duurder dan wat een gemiddelde panamees zou gebruiken. Zou vond ik nl de panamese kaas niet te vreten…..maar NL kaas is wel 4 keer zo duur..! Om maar eens een voorbeeldje te noemen.

Hans.

• Astrid

Hoi Patricia,

Ben het helemaal met je eens, Panama (maar dan Panama City) is niet echt aangenaam qua temperatuur.

Wij zijn in de omgeving van David geweest en Boquete, dat is een wereld van verschil met Panama City.

PC vind ik zelf niet echt interessant. Wij kiezen meer voor de ongerepte natuur.

Weleens van Lake Fortuna gehoord??

Daar gaat een Real Estate project van start, zoooooo ontzettend mooi, maar ja…je moet er van houden he.

De temperatuur is er erg aangenaam. Lekker lauw windje dus een groot verschil met de City.

Ik kan het iedereen aanbevelen! Maar ja, ik heb er nu eenmaal mijn hart verloren.

Groetjes,

Astrid

• Patricia

Zoals ik al zei, ik ben slechts 1 dag in Panama City geweest. En omdat alles in dollars was en het superamerikaans is, dacht ik dat electronica of aanverwante zaken wel goedkoop zouden zijn. Maar een geheugenkaartje voor de camera was duurder dan in nederland……….en ook andere electronica viel me tegen wat de prijs betreft.

Huizen en prijzen van auto's kan ik niet over oordelen………en om een goed beeld te krijgen moet je het in verhouding zien met een lokaal salaris.

Maar Astrid, je klinkt superenthousiast en dat is leuk dus ik wens je veel succes met alle voorbereidingen.

Groetjes Patricia

• Hans

Patricia schreef:

**Zoals ik al zei, ik ben slechts 1 dag in Panama City geweest.**

Hoe kun je dan erover oordelen?? Mi is je oordeel gewoon uit de lucht gegrepen en klets je maar wat.

**Maar een geheugenkaartje voor de camera was duurder dan in nederland……….en ook andere electronica viel me tegen wat de prijs betreft. **

Ja Patricia….dit zijn inderdaad erg gegronde redenen om NIET naar Panama te emigreren!!!!!!!!!!!(NOT) Hoeveel duurder was het kaartje…3 euro of zo??

**Huizen en prijzen van auto's kan ik niet over oordelen………en om een goed beeld te krijgen moet je het in verhouding zien met een lokaal salaris.**

Ik kan er wel over oordelen en ben het (tendele) met je eens….maar dan nog is het in Panama (als je alles gaat tellen…dus ook onze overdrachtsbelasting enz,enz…) TOCH nog goedkoper dan in NL. Zeker het Onroerend Goed. Punt.

Zo te zien aan je IP zit je ergens in Argentinie…..IS HET DAAR DAN GOEDKOPER DAN IN PANAMA???

Wat kost daar een SD kaartje van 1 Gig??? Moet vast wel goedkoper zijn als in Panama….!!

Wat kost een goed (lees: zwaar) beveiligd appartement in BA??? Is dat met of zonder bodyguards als je je kids naar school wilt brengen??

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

LOL

mazzel

Hans

• Pat

Bahbah, dus toch zo eentje, Hans? Wat een geluk dat jij er plezier in hebt en alles zo goed weet. Hopelijk weet je ook zoveel van de DR waar je naartoe gaat. Als je ooit kinderen hebt, kunnen ze misschien de rijke toeristen in het hotel bedienen, het suikerriet gaan oogsten of buschauffeur spelen, als ze al geluk hebben. Want veel anders is er niet te rapen, daarom koos ik ook voor Argentinie en niet voor de DR. Eén voordeel heb je in de DR, regelmatig wordt er alles weggeblazen door één of andere orkaan en kan je lekker vanaf nul beginnen.

Nogmaals: bahbah…

Pat

• Arturo Chavez - Panama

In Panama zijn er geen orkanen. De aardbevingen gebeuren niet, noch één van beide vloed op grotere schaal. Panama is één van de kalme landen van al Midden-Amerika, dankt aan God. Vele toeristen komen altijd voor hier om die reden leven. En door het goedkope ding dat de het levenskosten is.

English:

In Panama there are not hurricanes, tornados. Earthquakes do not happen, nor either floods on greater scale. Panama is one of the calm countries of all Central America, thanks to God. Many tourists come to always live for here for that reason. And by the cheap thing that is the life cost.

• Astrid

Hahahha,

Het wordt steeds gezelliger hier, lol.

Wel…ik ben nog STEEDS enthousiast over Panama, wie er ook wat zegt, positief of negatief.

Overigens heb ik aan beide kanten van de medaille erg veel.

Ik steek mijn hoofd niet in het zand, zal realistisch moeten blijven.

Ieder land heeft zijn voors en tegens.

Voorlopig, en dat zal niet een twee drie overgaan, zijn de -voors- voor mij nog zwaar in de MEERDERHEID.

Ik weet niet of ik mijn link hier mag plaatsen van mijn webalbum.

Giga mooie fotos van de stek waar we naar toe zullen gaan.

Adembenemend! En tja, ook over die smaak valt te twisten. Maar mensen die van vrijheid en natuur houden, zullen zeker begrijpen waarom wij daar verliefd op zijn geworden.

Nederland heb ik gezien, ik heb het gehad, genoeg geweest, jaren al gevochten om recht voor mijn gezin en gehandicapte kinderen. Om heel veel redenen willen wij Nederland achter ons laten. Met name de afbouwende gezondheidszorg, de regelgeving die niet meer in verhouding staat. Het rampzalige bureaucratie, je bent een nummer, geen hond die om werkelijke spoedgevallen geeft.

Oh hou maar op, ik kan hier een heel boekje opendoen van -lang zal ze leven, Nederland-. Ik laat het maar achterwege, daar krijgen we hoofdpijn van.

Zekerheid, nee, die heb ik niet (meer) in Nederland met mijn gehandicapte kinderen. Dus ….ik kies nu zelf voor een (onzekere) toekomst.

Ik weet nu dat het aan mijzelf gelegen is, als ik dit *%@*) - land verlaat!

Een keuze…heel bewust!

Nederland…mijn kinderen hebben hier zeker geen toekomst…dus waarom dan hier nog blijven….wij gaan er vandoor!

Groet,

Astrid

• Astrid

Hoi Pat,

Beetje boos?? lol

Wel ik ga toch op je reageren.

Het is namelijk zo, dat wij juist vertrekken en blij zijn als onze kinderen later ooit voor, al dan niet, rijke mensen mogen opdraven.

Dan hebben ze in ieder geval nog een kans om iets te doen in deze maatschappij.

Nederland is bezig om een land te creeren waar alleen maar plaats is voor de intelligente mensen en ook de beter bedeelden.

Voor mijn kinderen is nu al geen plaats in deze maatschappij, dus hoe moet dat als ze later een baan moeten gaan vinden??

Tja…dan kunnen ze terugvallen op een Wajong regeling, als het meezit en als ze daar nog niet op hebben gekort.

Ooit weleens nagedacht over waar ze ooit naar toe moeten als mijn man en ik het leven laten??? Kom op…dan is er niemand die zich over hen bekommerd.

Je moet ze op hun 14e al op een wachtlijst zetten voor een instituut. Niet vragen, of dat instituut dan geschikt is hoor, nee….gewoon niet zeuren. Zeker als ze dan geplaatst kunnen worden over een jaar of 10. Je mag dan (zegt men) blij zijn dat ze zogenaamd -goed terecht zijn gekomen-.

Maar, over 10 jaar ligt de hele gezondheidszorg op zijn gat.

De regels worden zo gemaakt (en door mensen gemaakt, die er helemaal nix van snappen) dat het onmogelijk wordt!

Pat…even terug naar Panama…

We gaan vlak bij een vulkaan wonen….wie weet komt deze ook nog tot uitbarsting..wie zal het zeggen??? lol

Ik kan alleen maar zeggen, dat wij een hopen een positieve wending aan ons leven te geven, na heel veel Sh**

Ik ga dan maar weer even terug naar mijn vraag over Onderwijs voor kinderen in het buitenland….ER IS GEWOON NIETS GEREGELD voor kinderen met een leerprobleem, speciaal onderwijs, of een autistische stoornis.

De leerplicht verplicht je dus om naar school te gaan. Jawel, zolang je een normaal IQ hebt en mee kan komen op gewoon basis of voortgezet onderwijs, dan kan je gebruik maken van de wereldschool. Maar owee als je IQ niet toereikend is..dan begint (alweer) de ellende.

Wordt er nog gedreigt met de raad van kinderbescherming en al…

Daarnaast is Nederland het enige land waarbij een kind verplicht wordt om naar school te gaan.

Hahahaha, dat is helemaal een lachertje…dat is enkel en alleen als het de Leerplicht wet uitkomt.

Bijna iedere dag (ik heb 6 kinderen) heb ik een kind thuis zitten, ivm studie dag, te veel uren maken (hoe is het mogelijk), een juffrouw ziek en er is geen vervanging en ga zo maar door.

Dan gaan ze verder nog 100x per jaar op een excursie, pretbezoekje aan weet ik veel wat. Knutselprojecten en noem maar op. Feestmiddag(en) want alles moet gevierd worden.

Nee over normaal onderwijs op school kan ik niet spreken. Ik verbeeld mezelf niets, maar ik zou het zelf beter kunnen doen.

Daarnaast heb ik beroepshalve te maken met kinderen die plompverloren van school gestuurd werden, omdat de leerkrachten het niet meer aankonden. En geen andere school meer beschikbaar hehe, waar blijven ze dan met de leerplichtwet??

Vanaf het moment dat ik hier voor het eerst heb gepost, ben ik al bezig om zinnige informatie te krijgen over dit fenomeen. (emigratie met kinderen, of landurig het land uit met kinderen en de leerplichtwet)

Inmiddels heb ik heel wat aan informatie ontvangen, maar niet van de overheid hoor. Van andere ouders, of forums, waar mensen met dit bijltje hebben moeten hakken. Ik zal hier maar niet verder op doorgaan. Maar het is toch werkelijk van de zotte dat we in Nederland op deze manier met kinderen omgaan. Ouders (in de meeste gevallen) hebben echt wel het beste met hun kinderen voor en dat er regels zijn, ook prima. Maar waarom moet Nedeland nu weer het enige land zijn waar bijvoorbeeld thuisonderwijs niet (zomaar) is toegestaan.

Ik ben zo fanatiek geworden in de afgelope dagen, dat ik bijna iedere ouder met nog geen schoolgaande kinderen zou willen oproepen om zelf onderwijs te gaan verstrekken aan hun kind. Maar goed, heb mijn energie even voor wat anders nodig.

Al met al, Hans en Pat…ik vermaak mij kostelijk met onze (jullie) discussies…het heeft mij even de gelegenheid gegeven om wat stoom (frustratie) af te blazen.

En….dit is absoluut niet persoonlijk naar een van jullie bedoeld.

Dit was even een uitspatting van alle leesstof die ik voor mijn ogen heb voorbij zien schuiven. Artikel 5 van de Lpw etc.

Suerte…

• Pat

Beste Astrid,

Ik weet in geen geval of er iets mis is met Panama of niet. Ik ben er nooit geweest en het stond nooit op mijn to do- lijstje. Ik ga er dus niet over oordelen, niet negatief, noch positief. En dat was ook niet de bedoeling van Patries.

Mijn reactie naar Hans toe gaat terug in de tijd. Als je zin hebt, moet je maar eens even terugbladeren in het forum. Komt er iemand op het forum die het niet helemaal eens is met mijnheer dan begint hij denigrerend en betweterig te doen.

Daarom mijn reactie over de DR, de Dominikaanse Republiek. Deze stond aanvankelijk wel op mijn verlanglijstje. Wij zijn er zelfs enkele malen geweest en hebben het hele eiland per auto doorkruist, van links naar rechts en van boven naar onder. Geloof me, armoe troef en echt veilig als blanken alleen is het ook niet. Van een derdewereldland gesproken. En dat is op zich niet zo erg, was er maar een toekomst voor de kinderen daar. Het is zeer te hopen dat ze de prijzen voor de toeristen laag kunnen houden, of de DR kan handje schudden met Haiti.

Wat je zegt ivm werken voor rijke mensen, daar kan ik je geen ongelijk in geven maar het hangt van de omstandigheden af. Je kan werken als beschaafd mens of als slaaf voor een hongerloon. Het laatste is voor het grootste deel van de bevolking van de DR weggelegd.