Emigreren naar Panama, HELP!

• Astrid

Hans,

Bedankt voor je langgerekte antwoord. Geweldig! Fijn dat mensen de moeite nemen om zo ergens op in te gaan!

Om hier een reactie op te geven, Waarom Panama, omdat het een super mooi land is, en naar mijn mening met toch wel ongekende mogelijkheden.

Zowel om daar op je luieren te rusten (wellicht iets voor de gepensioneerden) maar ook voor de mensen die van een uitdaging houden en iets willen gaan opzetten. Uiteraard dien je daar van te voren goed over na te denken.

Wat wij daar willen gaan doen, weten we nog niet.

Het belangrijkste voor ons (blijkt nu) na wat zoek werk, dat het heel lastig ligt voor onze kinderen, om Nederlands te blijven en dan te voldoen aan de leerplicht wet. (Hier kom ik op terug).

Wij zijn niet van plan in hardhout te gaan zitten, of koffieplantages, bedankt voor de waarschuwing!! Men zegt ook altijd, een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus ik neem dit ook nog van harte aan.

Ook Nederland kent de Drugsproblematieken, dus of we daarvoor uit de beurt van Panama (David) moeten blijven, weet ik niet. En wij zijn geen kapitaal krachtige Amerikanen, (LOL).

Dan zijn wij niet geinteresseerd in een stek in Panama City (PC), maar in de omgeving van Lake Fortuna, dat is ongeveer een 3 kwartier van David af.

Het vliegveld van David gaat overigens uitgebreid worden, dat betekent dat niet enkel vluchten vanuit PC daar kunnen landen/vertrekken, maar ook rechtstreeks vanuit andere werelddelen. Dit betekent heel veel voor die omgeving daar. Meer (internationale) en nationale vluchten, betere bereikbaarheid, meer mogelijkheden om te investeren in Real Estate!! (leuk!)

Als we daar iets gaan doen, zal het een eigen bedrijf worden. Ik zal daar niet een baan gaan zoeken, want inmiddels heb ik begrepen dat dit ijdele hoop is!

Spaans ben ik nu aan het leren en hoeveel geld we ter beschikking hebben, LOL, dat gaat je inderdaad nix aan, hahahaha!

Verder heb ik al een partner dus ben niet van plan om daar op zoek te gaan naar een partner (rijke ….. haha)

Wat betreft de scholen. Tja dat blijkt nu een probleem. Geen internationale school voorhanden en ik heb kinderen in het speciaal onderwijs.

Als hier dan iemand een oplossing voor heeft??? Of mee wilt denken, hoe we de onderwijsinspecteur tevreden kunnen krijgen met hetgeen ik de kinderen aan onderwijs wil gaan aanbieden, hou ik me aanbevolen.

Want hoe dan ook, in eerste instantie zullen we de Nederlandse Nationaliteit behouden en MOETEN ze voldoen aan de leerplicht wet.

Maar hoe kan ik daar aan voldoen als men vanuit Nederland geen aanbod doen voor kinderen in het speciaal onderwijs????? Tot nu toe heb ik te horen gekregen, waar begint u aan, Nederland is dan HET aangewezen land voor uw kinderen. Wel, ik kan jullie vertellen, DAT DIT nu juist de reden is, dat we vertrekken. Hoera voor Nederland zorgland. Niemand is ergens zeker van en deze gehandicapte kinderen, kunnen het in de toekomst toch echt schudden!! (let op mijn woorden)

Dit is ook weer een lange post geworden en nogmaals, wie heeft er ideeen over de leerplicht?? Hoe kunnen we hieraan voldoen??

Hoor graag weer nader!

Groet,

Astrid

• Astrid

Dank Niels,

Ja we go for it, Im sure of that!!

Alle hobbels die we krijgen, zullen we overwinnen!!

Levenservaring kom ik niet te kort, maar hou van een uitdaging en je kan nooit genoeg levenservaring hebben. Daarnaast zijn we voornemens om niet alleen van het mooie land en rust te genieten, maar ook iets zinnigs voor de (lokale) bevolking te gaan doen.

Maar….in mijn vorige post heb ik een en ander geschreven over de onderwijs inspecteur en de verplichting om daar aan te voldoen.

Ik zoek nu dus weer mensen die hier ervaring mee hebben.

Nogmaal Niels,

Bedankt voor je reactie,

Astrid

• Astrid

Hoi Theo,

Thanks!!

Ik spit het uit!!

Groet,

Astrid

• Ernesto

Astrid heb je gekeken op het prikbord Panama? http://panama.prikpagina.nl/

• Astrid

Hoi Ernesto,

Jazeker, maar daar kan ik ook nog niets vinden over onderwijs in Panama (omgeving David/Boquete.

Thanks for the link!

Groet,

Astrid

• Hans

Ok je had niet vermeld in je start posting dat je kinderen hebt die speciaal onderwijs nodig hebben….leek me wel evidente informatie! Of heb ik iets over het hoofd gezien?

OK…here we go:

In Panama is (voor zover ik weet) alleen special onderwijs te verkrijgen in de hoofdstad….en dit tegen betaling. De verzorgingsstaat is daar niet zo ver gevorderd zoals in NL. reken er op dat het NIET goedkoop zal zijn….

Over de zorg:

dat als je vb. iets hebt en naar een ziekenhuis moet je METEEN geholpen wordt en niet eerst op een “wachtlijst”komt of weet ik wat voor onzin….je kunt vaak dezelfde dag nog terrecht…of anders de volgende morgen!! probeer dat maar eens HIER te doen….;-)

Nogmaals hier hangt wel een prijskaartje aan.

Ik ben wel met je eens dat onze verzorgingsstaat in rap tempo de nek wordt omgedraaid…..zeker in NL waar blijkbaar het aflossen vd staatsschuld boven alles gaat.

Zelf heb ik een goeie vriend van mij (is Duitser) met een zoon (7 jaar; gewoon privee onderwijs) die op de Duitse school in Santo Domingo zit…en daar Engels en vooral les krijgt in de Duitse taal/cultuur.

Mocht ik zelf in de nabije toekomst vader worden (iets dat binnekort reele vormen gaat aannemen…hoop ik) zal ik hem /haar later ook naar die school sturen…waarom Duitse school zul je nu zeggen……welnu…als ie het Duits machtig is kan ie sneller NL leren…omdat mijn partner nl GEEN Nederlands spreekt;-)

Vergeet niet dat je kind opgroeit in een totale latino omgeving…(tenzij jullie jezelf willen omgeven met expats….iets dat bij ons absoluut NIET het geval is) waar de meeste mensen GEEN of zeer weinig engels spreken…laat staan Duits of Nederlands..!

Ik zeg je wel al van te voren…..zulke privee scholen zijn NIET goedkoop..!!!!!!! en bedragen van 100-150 USD per maand zijn vrij normaal….voor het lesgeld dan…de boeken komen nog eens apart. Maar goed het NL onderwijs is ook verre van goedkoop en mi niet echt beter van kwaliteit!!!;-) Wat het speciaal onderwijs kost weet ik niet…maar dat zal nog wel duurder zijn vrees ik.

Over David kan ik kort zijn…(ik ben er nl een paar keer geweest…dus ik weet wat ik zeg)…speciaal onderwijs is daar mijns wetens niet…en ook het Engelse onderwijs laat daar te wensen over. het zijn allemaal min of meer privee instituten die je zelf bekostigen moet. Vaak is het peil vd leraren bijster slecht te noemen!!

Over de aspiraties vh vliegveld zou ik me niet al te druk maken….voor wat betreft de internationale vluchten gaan er alleen 2-3 keer per week vluchten naar San Jose (Costa Rica) and thats it…

Mochten daar meer bestemmingen bij komen is dit toe te juichen…maar ik denk niet dat daar Europese bestemingen bij zitten;-)

In ieder geval fijn dat je mijn advies ter harte genomen hebt en vooral daar geen tijd en moeite (en geld!) gaat besteden aan het zoeken naar “werk”….want dat zul je daar (met alle respect) niet vinden. De Panamese overheid heeft dat redelijk goed afgeschermd met allerlei maatregels……een paar uitzonmderingen worden gemaakt voor buitenlandse arbeiders in de Kanaalzone…..zoals daarzijn..ingineurs,waterbouwkundigen,cargadoors,scheepstechnici…en/of loodsen.

O ja nog iets…..de meeste Panamazen denken toch echt wel dat jullie Amerikanen zijn…tenminste dat was mijn ervaring. Ze denken echt dat alle blanken die ze zien uit de USA komen…eigenlijk te gek voor woorden..maar goed. Je zult zien naarmate je meer spaans gaat spreken er een totaal andere wereld voor je open gaat.

Panama is zeker een mooi land…..en zeker geschikt voor mensen die iets meer stabiliteit zoeken….dan bv. mensen die een camping gingen opzetten in Honduras…of dat ene echtpaar dat melkvee ging fokken in Nicaragua..!!!!

O ja nog iets……wist je dat Panama het ENIGE land in Central Amerika is waar je jet kraanwater kunt drinken!!!!!!!!!!! goed…het smaakt een beetje naar chloor maar je wordt er niet ziek van!! Probeer maar eens…

Probeer dat maar eens in Honduras…of in de Dom. Rep….hahahaahhaah zit je gelijk 3 dagen op de WC….

suerte.

Hans

• Astrid

Hoi Hans,

Heerlijk die goed beschreven reacties van jou!! Nogmaals en weer ontzettend bedankt.

Nee ik was niet begonnen met het onderwijs voor mijn kinderen in Panama.

Eigenlijk dacht ik dat dit werd afgedekt door de wereldschool, maar helaas!!!!

Zelfs voor mijn kind op de middelbare school die volgend jaar de HAVO af gaat sluiten is er niet zo een pasklaar antwoord te verkrijgen.

Wat ik dus al schreef: Er zijn geen internationale scholen in David/Boquete en omgeving. Dus hier dient zich een mega probleem aan.

Want hoe moeten zij dan onderwijs gaan krijgen.

De wereldschool voorziet niet in onderwijs voor kinderen uit het speciaal onderwijs en zelfs als je op de middelbare school zit en Nederlands via de wereldschool volgt, dien je volgens het NOB, toch nog naar school te moeten.

Maar waar dan??? Als dat het niet is.

Zij kan LOI of NTI onderwijs volgen, MAAR dat is dan weer geen school, dus voldoe je niet aan de leerplicht. (leuk verhaal wordt dit dus)

Hetzelfde is het dan met de kinderen in het speciaal onderwijs.

2 op ZMLK in de bovenbouw en 1 kind wat nu VMBO (of praktijkonderwijs) gaat volgen. Daar is geen aanbod vanuit Nederland voor, en ook geen scholen in David/Boquete. Hoe gaan we dit nu oplossen??

Ik heb nog geen idee. Ik heb mij dus laten vertellen dat men hier in Nederland ons hierdoor kan weerhouden om daar naar toe te gaan. (nou, dat hoop ik niet, lol, want wij zijn vastbesloten)

Vliegveld David gaat echt uitbreiden en ik weet wel dat er dan geen Europese vluchten zullen komen die daar aanwaaien, maar mogelijk kan je dan wel met een overstap vanuit Nederland rechtstreeks op David vliegen. (gelet op het arbeidstempo daar, zal hier nog wel enige jaren overheen gaan, maar toch.)

Mijn kinderen zijn niet lichamelijk hulpbehoevend, maar meer op het mentale vlak. Ok, iedereen heeft wel eens medische zorg nodig, maar dat is niet extra op normaal gebruikelijk.

Ja Nederland maakt het straks voor meer mensen onmogelijk voor wat betreft de gezondheidszorg.

Wij maken ons in iedere geval geen illusie dat deze kinderen een normale toekomst in Nederland zullen krijgen (verzorging/begeleiding en woonvoorziening) Dus…we vertrekken (gewoon)!!

Kijk uit naar je volgende reactie, Hans :-)

Daarnaast nodig ik iedereen die hier iets over weet of te zeggen heeft mee te denken, hoe ik de onderwijs inspecteur straks kan vertellen welke alternatieven ik heb gevonden om ze toch aan de onderwijs wet te laten voldoen, al is het niet op een (internationale) school, maar dan via thuis- en internet onderwijs.

Wie iets weet……………….heb je idee………ik hou me aanbevolen!!

Groet,

Astrid

• Hans

Astrid,

Ik weet niet maar volgens mij kan NIEMAND je ervan weerhouden om te emigreren!!!

Dus ook niet een of andere ambtenaar…..! Das punt 1….

je moet gewoon de panamse diploma's van je kinderen tzt laten legaliseren op de NL ambassade (ook laten vertalen…) en dan is er volgens mij niets aan het handje.

Ik zou wel met spoed spaans gaan leren….ook voor je kinderen…indien dit mogelijk is.

Tsja….speciaal onderwijs….sorry maar dat weet ik ook zo 123 niet…kan me voorstellen dat er in Panama ook zulke kinderen zijn die ook onderwijs moeten hebben….dus….vraag eens na bij de panamese ambassade in Den haag….(of zitten ze nog steeds in Brussel??)

Maar ik zou me geen zorgen maken om wat een of andere debiele leerplicht ambtenaar hier tegen jullie zegt vwb je kinderen. Ik zou er niet te zwaar aan tillen.

vergeet je ook niet dat voor ieder jaar dat je NIET in NL woont (of werkt) dat ze je 2% van je AOW pensioen aftrekken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wist je dat??

chao

Hans

• Astrid

Hehe Hans,

Pensioen??? Nee dat wist ik niet, weer zon handige tip van je!

Maar even nog over de constructie - het naar Panama - vertrekken.

Voorlopig blijven wij Nederlanders en laten ons de eerste tijd niet uitschrijven uit Nederland/ cq Gemeente, we gaan zogezegd, -langdurig op vakantie-. Mogelijk is dit pensioen verhaal dan ook niet van toepassing.

Maar het is daardoor wel van belang in het kader van de leerplicht voor de kinderen.

Denk jij dat de Leerplichtambtenaar ons niet zou tegen kunnen houden?

Bij het NOB werd gezegd, dat we forse boetes konden verwachten als we toch zouden gaan en zij het niet eens zijn met de wijze/vorm van onderwijs, die wij hen daar moeten geven.

Ik heb echt geen idee hoe en wat de consequenties zullen zijn als het gaat om, oppakken en wegwezen. Ik geloof niet dat een ambtenaar ons op schip(h)lol gaat opwachten, maar….misschien worden we wel opgepakt, als we ooit weer ons neus laten zien.

In ieder geval zullen een aantal kinderen nooit, zelfs niet in Nederland, een diploma halen, laat staan dat ze dit in Panama zullen behalen.

Ooit, en vraag mij niet wanneer, is het de bedoeling dat we ook een Panamese Nationaliteit krijgen, maar dat zal ook niet zonder slag of stoot gaan.

Ik probeer nu eerst het onderwijs te regelen en dan ga ik me daar eens overbuigen. Dus…je ben hier nog niet van mij af hahaha.

Groetjes

Astrid

ps NEEEEE niemand houdt mij nog tegen!

• Astrid

Hehe Hans,

Pensioen??? Nee dat wist ik niet, weer zon handige tip van je!

Maar even nog over de constructie - het naar Panama - vertrekken.

Voorlopig blijven wij Nederlanders en laten ons de eerste tijd niet uitschrijven uit Nederland/ cq Gemeente, we gaan zogezegd, -langdurig op vakantie-. Mogelijk is dit pensioen verhaal dan ook niet van toepassing.

Maar het is daardoor wel van belang in het kader van de leerplicht voor de kinderen.

Denk jij dat de Leerplichtambtenaar ons niet zou tegen kunnen houden?

Bij het NOB werd gezegd, dat we forse boetes konden verwachten als we toch zouden gaan en zij het niet eens zijn met de wijze/vorm van onderwijs, die wij hen daar moeten geven.

Ik heb echt geen idee hoe en wat de consequenties zullen zijn als het gaat om, oppakken en wegwezen. Ik geloof niet dat een ambtenaar ons op schip(h)lol gaat opwachten, maar….misschien worden we wel opgepakt, als we ooit weer ons neus laten zien.

In ieder geval zullen een aantal kinderen nooit, zelfs niet in Nederland, een diploma halen, laat staan dat ze dit in Panama zullen behalen.

Ooit, en vraag mij niet wanneer, is het de bedoeling dat we ook een Panamese Nationaliteit krijgen, maar dat zal ook niet zonder slag of stoot gaan.

Ik probeer nu eerst het onderwijs te regelen en dan ga ik me daar eens overbuigen. Dus…je ben hier nog niet van mij af hahaha.

Groetjes

Astrid

ps NEEEEE niemand houdt mij nog tegen!