OK nu weet ik meer….
zolang je officieel in NL woont zijn jullie kinderen gebonden aan de leerplicht.
Je kunt zeker vertrekken naar panama….punt is echter dat bij een evntuele terugkomst problemen gaat krijgen met het min. van Onderwijs en eventueel ook met Justitie!!! (lees: boete…etc…etc…) Het weghouden van je kinderen van een school is immers een strafbaar feit!! Dus hoe je DAT gaat oplossen (zonder je te laten uitschrijven hier) is mij ook een raadsel.
VERDER VERGEET JE OOK DE NL FISCUS EVEN….WANT OOK DIE ZAL VRAGEN STELLEN IN DE TRANT VAN….WAAR HEEFT MEVROUW VAN GELEEFD AL DIE TIJD??????????? En reken maar dat je vragen daarover krijgt tzt….nadat je je aangifte hebt ingediend.
Ik weet niet maar wat is precies het probleem om je te laten uitschrijven uit NL????
dat gedeelte snap ik dus niet.
Als je echt wilt emigreren zul je ook DIE stap moeten nemen. Het is zelfs NOODZAKKELIJK om je permanente visum te verkrijgen in Panama….want OOK daar zullen ze een bewijs willen zien dat je in NL uitgeschreven bent. (op dat punt weet ik niet in hoeverre de ambtenaren daar corrupt zijn…maar ga er maar niet van uit).
Verder kun je zoals eerder gezegd 90 dagen in Panama blijven…mocht je langer willen blijven en geen gezeik willen krijgen met de Immigracion…ga je gewoon een dagje of 2 naar Costa Rica (stempeltje halen aan de grens…) en klaar is Kees en je mag weer 90 dagen blijven. Wie doet je wat…zo zijn er zat expats die daar leven…
Je kunt eenmaal 90 dagen verlengen…maar dat kost je geld…en je hebt weer een hoop gesleep naar Immigracion…en wachten enz…enz…dus een visa run lijkt me makkelijker.
je kunt wel eerst rustig rondkijken in panama ivm onderwijs voor je kinderen. Dat zou ik zeker doen.
Nederland is echt niet zo zaligmakend hoor…tenminste niet voor mij.
later dit jaar vertrek ik definiteif naar de Dom. rep…..
suerte.
Hans