De paradox van vrijheid!

• Goh

Wat doen we met Ronnie?

• Joke.

Wij doen daar niets mee, behalve nadenken over zijn woorden.

Joke.

• Ron

Hoewel ik er niet over uitgepraat kan raken wil ik best nog even aanvulling geven over de essentie van mijn verhaal.

Maar wil nog wel even benadrukken wat ik al eerder schreef; “als iedereen de verantwoordelijkheid zou nemen voor de gevolgen van zijn doen en laten, hoeft niemand de last van de hele wereld op zijn schouders te voelen - omdat we die last samen dragen.” Dus ik probeer hier niemand iets op te dragen laat dat duidelijk zijn.

Zelf geef ik mensen wel eens psychologisch advies op vrijwillige basis en het grote probleem wat ik dikwijls opmerk is dat mensen net computers zijn die je opnieuw moet programmeren omdat ze een zodanig verdraaid denkpatroon hebben dat ze zichzelf bang maken en constant bevestiging van hun omgeving nodig hebben.

Ik merk op dat veel mensen te geconditioneerd leven en zich te afhankelijk opstellen, kortom, een passieve houding die zelfdestructief is. We laten ons leugens aanpraten en geven dat aan elkaar door omdat we denken dat dat zo hoort. De gehele mensheid is bezig met de verkeerde verhalen te vertellen. Het voorbeeld is al verkeerd.

Naar mijn mening is dit de oorzaak van het probleem waar de wereld aan ten onder gaat. De grote leugens die er verteld worden in de wereld. De aandacht van de media is gericht op verlies, falen, bedrog, moord en oorlog. Kortom: op alles wat fout gaat. “If it bleeds, it leads”- slecht nieuws verkoopt beter, heet dat dan. Dat is mij te simpel.

Elk verhaal, elke waarneming, elke visie is een keuze van een mens. In reactie op een terroristische aanslag kan een politicus ervoor kiezen zijn gehoor angst in te boezemen -of hij kan zijn kiezers moed en zelfvertrouwen inpraten. Dat is zijn keuze. En in geen enkele krant staat de waarheid. In de krant staat datgene wat volgens de redacteuren van die krant die dag het belangrijkste is.

Dagelijks komen er 40 duizend mensen om van de honger, omdat wij in de verkeerde verhalen geloven. Wij geloven in het verhaal dat zoiets als armoede en honger onvermijdelijk zijn, maar toch is het zo dat er ondanks de groeiende wereldbevolking genoeg voedsel en welvaart geproduceerd wordt voor iedereen. Ik weet dat er oplossingen voor het grijpen liggen en ik meen dat het onze plicht is om steeds weer op zoek te gaan naar die betere verhalen. Het betere verhaal is geen illusie, het is een keuze, een oproep.

De werkelijkheid is dat elke dag, overal in de wereld op elk moment, mensen problemen oplossen en antwoorden vinden op de uitdaging om de wereld rechtvaardiger, schoner en mooier te maken. De verhalen van die mensen en hun initiatieven zijn de betere verhalen. Als we in die verhalen geloven, geloven we in een andere werkelijkheid en maken we een andere werkelijkheid. Niet utopisch, want elke werkelijkheid begint met een verhaal, met een idee. Denk aan Da Vinci, Einstein of Mozart. Of plantages waar bananen op een ecologische manier worden geteeld en waar arbeiders een gezond leven kunnen leiden en een eerlijke beloning krijgen. Zet dit tegenover de arme plantagearbeiders die te weinig betaald krijgen, hard moeten werken met chemicalien die hun gezondheid ondermijnen.

Betere verhalen voeren naar een beter beleid, naar meer steun en betere klandizie. Er zijn misstanden en er gaan dingen fout, maar er is altijd een mogelijkheid om voor een beter verhaal te kiezen. Om je niet te laten meeslepen door de omstandigheden die je niet kunt beinvloeden en je te concentreren op dingen binnen je macht die je kunt verbeteren en waarvan men kan genieten. Dat is geen naiviteit, maar intelligent optimisme.

Betere verhalen veranderen de wereld, ze versterken vooruitgang, inspireren de ontvangers en vervullen de boodschappers.

En eigenlijk is het heel simpel. De beste verhalen leren de mensen niets nieuws. De beste verhalen bevestigen wat het publiek al lang denkt, zorgen ervoor dat de mensen die ze horen zich heel knap en veilig voelen, omdat wordt bevestigd dat ze altijd al gelijk hadden. Kortom, we hebben goede marketing nodig om de wereld te veranderen!!!

• Goh

Kortom: je verteld aan mij niets nieuws.

Het verschil is: ik maak er het beste van naar omstandigheden, en wil plezier in het leven :+ Als jij iemand wilt veranderen, dan heb jij ook een ander marketingbureau nodig ;-) want op deze manier werkt het denk ik niet. Hou het klein, in je eigen omgeving en niet met hele grote woorden, want dan lijk jij juist op Bush en Houssein :?

Het is aan een ieder om bewust te leven en jezelf vragen te stellen en niet zaken klakkeloos over te nemen van anderen of uit de krant.

Ik denk dat jij enorm tegen jezelf bent opgelopen, het begint te begrijpen: dat alles een eigen keuze is (en jij had verkeerde keuzes gemaakt) en nu wil jij er iedereen op wijzen.

Heel aardig van je, maar vaak hebben mensen een tik op de neus nodig, zoals jij ;-) om het te snappen.

Ron, ga leven met je hernieuwde inzichten en geniet!

• Ron

Kortom: je verteld aan mij niets nieuws.

Beste “goh”, fijn om te horen dat mijn verhaal je gevoelens bevestigd.

“De beste verhalen bevestigen wat het publiek al lang denkt, zorgen ervoor dat de mensen die ze horen zich heel knap en veilig voelen, omdat wordt bevestigd dat ze altijd al gelijk hadden.”

Het verschil is: ik maak er het beste van naar omstandigheden, en wil plezier in het leven Als jij iemand wilt veranderen, dan heb jij ook een ander marketingbureau nodig want op deze manier werkt het denk ik niet. Hou het klein, in je eigen omgeving en niet met hele grote woorden, want dan lijk jij juist op Bush en Houssein.

Beste “goh”, vraag me nu af of je het allemaal wel begrijpt, nogmaals we dragen die last samen in de wereld….., ik probeer dus niemand te veranderen en wil ook helemaal niet de last van de wereld dragen, het gaat hier gewoon om uitwisselen van inzichten. Klein begin is het halve werk…..etc, etc…

Het is aan een ieder om bewust te leven en jezelf vragen te stellen en niet zaken klakkeloos over te nemen van anderen of uit de krant.

Beste “goh”, ik schreef dan ook; "Elk verhaal, elke waarneming, elke visie is een keuze van een mens. Maar helaas is het zo dat mensen zijn gaan geloven in de slechtere verhalen omdat de aandacht van de media is gericht op verlies, falen, bedrog, moord en oorlog. Kortom: op alles wat fout gaat, slecht nieuws verkoopt nu eenmaal beter omdat we daarin zijn gaan geloven. Bovendien is het zo dat een politicus ervoor kan kiezen zijn gehoor angst in te boezemen -of hij kan zijn kiezers moed en zelfvertrouwen inpraten. Dat is zijn keuze. Helaas gebeurt dit hedentendage nog niet. Kijk naar Bush die het verkeerde voorbeeld geeft en zo miljarden mensen op het verkeerde been zet.

Ik denk dat jij enorm tegen jezelf bent opgelopen, het begint te begrijpen: dat alles een eigen keuze is (en jij had verkeerde keuzes gemaakt) en nu wil jij er iedereen op wijzen. Heel aardig van je, maar vaak hebben mensen een tik op de neus nodig, zoals jij om het te snappen.

Beste “goh”, het is inderdaad zo dat ik tot nieuwe inzichten ben gekomen en me meer bewust ben geworden, wees blij, je bent nu ‘veilig’ in mijn omgeving! ;)

Je persoonlijkheid is alles wat je jezelf hebt aangeleerd. Dat aangeleerde word in de psychologie ook wel “Je zelfconcept” genoemd. Je zelfconcept vormt dus de absolute kern van je levenservaring, apathie, pijn, angst, frustratie, vrees en het gevoel dat je losgekoppeld bent van je eigen leven vormen de tol die je betaalt voor het verliezen van het contact met je authentieke ik, ofwel je ware Ik. Je ware Ik is zoals je vroeger als klein kind was, nog niet negatief geprogrammeerd, opvoeding en milieu hebben nog geen psychologische slagbomen voor het “niet-kunnen-geloven”, opgericht. Als klein kind had je dus nergens last van omdat je in een beschermde omgeving bent opgegroeid en alle keuzes werden voor jou gemaakt, je gedragen op hun manier, aanpassen op hun manier etc. Kortom, de meeste keuzes werden voor jou gemaakt.

Zelfs toen je oud genoeg was om bewust beslissingen te nemen, kon je tot buitenstaander en vijand worden gemaakt als je ervoor koos de regels van die gemeenschap niet te volgen. Dat zou je kwetsbaar hebben gemaakt. Het doet vermoeden dat je wellicht van jongs af aan bent geconditioneerd om keuzes te maken die hoofdzakelijk door angst werden gemotiveerd. Denk er eens over na hoe die vroege ervaring en de behoefte om de goedkeuring van anderen te hebben, zodat je in vrede kon overleven, je misschien hebben gebracht naar andere gebieden en keuzes van je leven als volwassene. Het is goed mogelijk dat je geleerd hebt keuzes te maken gebaseerd op het feit of die beslissing en de gevolgen daarvan anderen wel of niet bevielen. Als die tendens begon als een morivatie die net zo krachtig was als je eigen overleven, denk je dan eens in hoe diepgeworteld die zou kunnen zijn geworden. Een angst om het anderen niet naar de zin te maken, die wordt geplaatst boven de wens om te onderzoeken hoe de dingen in elkaar steken en daarvoor verantwoording op te eisen, kan een enorme keuze van het leven zijn. Je bent je misschien niet bewust dat je die keuze hebt gemaakt. Het is goed mogelijk dat je geconditioneerd bent om je macht weg te geven en dat je je eigen, persoonlijke behoeften secundair maakt als jij je keuzes bepaalt.

Het houdt je dus onbewust in de greep omdat je hebt geaccepteerd aan al die vervormingen in je leven, maar ze gewoonweg nog niet hebt geanalyseerd en/of toegegeven. Dus het zelfbeeld wat je nu hebt, verklaart een hoop over wie je nu bent. Maar heb je je zelfconcept wel eens in twijfel getrokken of durf je gewoonweg niet van die ervaringen -die je hebben gevormd wie je nu bent- af te stappen???

Kennis is macht, dus ook zo over jezelf.

Ik heb hier eigenlijk niets meer aan toe te voegen, dit is n.l. precies waar ik op doel, dit is een blauwdruk van onze samenleving, puur geconditioneerd door een gecentraliseerd machtssyteem die ons als marionettepoppen van wieg tot graf begeleiden. We moeten JUIST meer verantwoordelijkheid nemen voor een gezond en evenwichtig bestaansrecht.

Ron, ga leven met je hernieuwde inzichten en geniet!

Beste “goh”, ik geniet meer dan ooit omdat ik nu met meerwaarde leef en anderen kan helpen. Ik maak me nu nuttig en ik loop nu niemand meer voor de voeten omdat ik nu mijn zelfbeeld en eigenwaarde heb gevonden.

Daarbij probeer ik niet iemand de macht te ontnemen, maar ik probeer mensen juist hun eigen macht terug te laten vinden. Het draait allemaal om zelfbeeld en eigenwaarde wat men kwijt is geraakt en wat zorgt voor instabiliteit, afhankelijkheid, passiviteit, etc, (zie eerdere verhaal over zelfconecpt).

“Wat ze zelf niet zien, zou wel eens precies datgene kunnen zijn wat ze het meeste nodig hebben.” Kennis is macht, dus ook zo over jezelf.

In de toekomst zal de meerderheid van de mensen bewuster leven en zijn/haar zelfbeeld en eigenwaarde hebben gevonden indien mensen bereid zijn dit aan elkaar door te geven. Alleen zo kunnen we sterke zelfvoorzienende gemeenschappen opbouwen die niet afhankelijk hoeven te zijn van een gecentraliseerd machtssyteem. Decentraliseren is mijn motto.

Beste “goh”, ik hoop dat je zelf ook geniet en er tenminste nog iets van opsteekt. Misschien kun je je eigen inzichten en ervaringen m.b.t een betere samenleving eens vertellen. Ik hoop niet dat je zegt; “gewoon je eigen straatje schoonhouden en blijven lachen”…. want dat idee geef je me nu wel mee met je reacties tot nu toe. ;-(

• Goh

Beste…..RON,

Je verteld veel over hoe jezelf in elkaar zat en nu zit. Dat is prima.

Ik draag geen last samen met anderen, het: we, ze, wij, ons komt op mij enorm paternalistisch over. Ik draag ten eerste verantwoordelijkheid voor mijzelf, dan voor mijn directe naasten en zo wordt de kring steeds wijder.

Dat kan ook niet anders RON, want jij ben niet in staat om iemand van de andere kant van de straat te ‘helpen’, die kent jou niet, (dan zal er eerst een vertrouwensband dienen te zijn) wil misschien wel helemaal niet geholpen worden of is helemaal niet nodig.

Je vergeet een paar dingetjes, elke keer weer.. Mensen zijn geen eenheidsworst, iedereen heeft een andere achtergrond, andere referentiekaders, maar nog belangrijker: verschillende niveau's !

Mensen gaan ook door fases heen, als in een proces. Levens zijn organische processen. Iets leren is iets kunnen en willen opnemen. Soms is daar zelfs een shock voor nodig: jij bent daarvan het levende bewijs….

Je komt eerlijk gezegd nu een beetje psychotisch over: Ik, Ron zal jullie het wel eens even vertellen en dat is nodig omdat ik mijzelf jaren lang van alles heb wijsgemaakt. Tja…..Niet iedereen had dezelfde fopspeen in zijn mond als jij ;-)

Ron, we kunnen uuuurrren doorgaan, maar over pakweg 2 jaar ben je hier ook weer van genezen. Ben je soms ook zo fanatiek gelovig geweest? Radicale moslims zijn ook overtuigd van het eigen gelijk, maar zien niet in dat wij ze als zielepoten zien.

:O:O:O:O:O:O

• Jutje

Ik stel voor dat jullie lekker even email adressen uitwisselen Ron en goh want het lijkt wel alsof het forum plat ligt door jullie ellelange verhalen.

Laten we weer even terugkeren naar een thread waar meer mensen wat aan hebben en die ook wat begrijperlijk zijn.

• Ron

…goh! juist diè opvatting is uitermate conservatief, in de benauwde zin van het woord. Zoiets vast willen houden getuigt niet bepaald van progressiviteit.

Zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden als er geen mensen zouden bestaan die minstens proberen de vinger op de zere wonde te leggen. Denk vooral aan; Gandi, Martin Luther King, Deepak Chopra, Dalai Lama, Dr. Phill, Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali, etc, etc….deze mensen proberen tenminste nog iets duidelijk te maken, anders kan er ook nooit iets veranderen! en zeker niet als er alleen maar mensen zouden zijn met oogkleppen op die alleen aan zichzelf denken.

Passiviteit is juist de dooddoener voor een gezonde samenleving, dat probeer ik al vanaf het begin af aan duidelijk te maken. Bovendien zijn routinematige activiteiten en/of denkpatronen geestdodend en hunkeren hersenen juist naar nieuwigheid.

Kortom, indien een samenleving word gestimuleerd zijn eigen macht te vinden is het niet nodig deze te ontnemen en/of er voor te zorgen. Mensen willen juist als zelfstandige individuen erkend en behandeld worden. Eerlijkheid, oprechtheid en recht door zee zorgt dat mensen krijgen waar ze werkelijk recht op hebben.

DAAROM ben ik ook voor zelfvoorzienende gemeenschappen waarin je eigen verantwoordelijkheid geldt en waar je voor JEZELF zorgt en niet dat er een gecentraliseerde “eenheidsworst” regeert over ons allemaal en die ons van wieg tot graf begeleidt als marionettepoppen. Daarom zeg ik de hele tijd; DECENTRALISEREN!!!!!

Denk vooral ook aan de succesvolle projecten van de microkredieten (Maxima). Kleine leningen die het leven van een arm gezin ingrijpend verbeteren. Waar ontwikkelingshulp en miljardardenleningen falen, daar ontpopt microkrediet zich als het succesverhaal in de strijd tegen armoede. (lees boek; “klein geld” van Juriaan Kamp). Kortom erg succesvolle projecten die allemaal gebaseerd zijn in het verdelen van krachten die worden gebundeld in een netwerk. Resultaat is een zeer stabiele zelfvoorzienende betrokken gemeenschap waar we allemaal aan kunnen deelnemen.

Je zei het zelf min of meer al; “Iets leren is iets kunnen en willen opnemen, maar soms is daar zelfs een shock voor nodig”.

Precies! dan komt men ook vaak tot nieuwe inzichten, JE WEET HET WEL!!!

Dus ik begrijp niet waar je zo woedend over bent, we willen beiden hetzelfde!!! maar dan moeten we wel voor onszelf opkomen en ons niet LATEN regeren!!!!

Gandi zei ook; “On this planet there's enough for everybody's need, but not for everybody's greed”.

En nu voeden we de ‘greedy’ people en laten ons regeren en ontstaan er kloven in de samenleving omdat we niet de verantwoordelijkheid voor onszelf nemen. Denk aan het Matrix verhaal en wat filosoof Ad Verbrugge erover zei.

lees vooral nog eens terug;

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=490&i=13604&t=13604

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=490&i=13619&t=13604

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=490&i=13620&t=13604

• Joke.

Maar goed…………hoever ben je met je eigen veranderingen/emigratieplannen?

Met de mond iets verkondigen is èèn ding, nou er naar leven.

Goed voorbeeld doet goed volgen…………………wat kunnen we van jou zien?

Joke.

• Goh

Ik ben niet woedend :?

het is alleen zo ontzettend verm:Oiend :O R:ON

:+ :D