Beste Yvonne,
Ikzelf ondervond dit ook in Belgie, werken doe je voor de staat en niet voor jezelf in Europa. Jij werkt dan gelukkig ´maar´ 40 uren per week. Ik werkte als zelfstandige in Belgie tot 100 uren per week. Als ik dan zie dat ik ´maar´ 15 a 20 % meer verdien als een fabrieksarbeider die 36 uren per week werkt en dat diezelfde 30 dagen vakantie heeft per jaar, geen zondagen of feestdagen werkt en helemaal geen financieel risico hoeft te nemen…. En dan had ik nog een goeddraaiende zaak die zonder problemen alles kon betalen.
Maar geloof me…ik begrijp de frustratie, de wetten in Belgie en Nederland zijn gemaakt voor migranten en luieriken, die kunnen er hun voordeel uit halen.
Maar… dit is eigenlijk niet de reden van mijn reactie. Je spreekt nl over een eventueel vertrek naar Spanje. Dit is een stap die ik ook genomen heb een 4-tal jaren geleden, maar ondertussen ben ik er weer vertrokken en eigenlijk om dezelfde redenen waarom ik in Belgie vertrokken ben. Onder toenemende druk van de Europese Gemeenschap is Spanje zijn wetgeving aan het aanpassen om te voldoen aan de Europese norm. Als je even weet dat er op dit ogenblik een enorme migratie is van Oostblokkers, dan kan je je wel inbeelden wat dit betekent en betekenen zal voor de werkende bevolking van Spanje. De sociale lasten zijn bv op 2 jaar tijd verhoogd van 30% naar 85% en die zullen verder stijgen. Komt er nog bij dat in de streek van Alicante alleen meer dan 1 miljoen illegalen leven en die werken met z´n allen in het zwart aan prijzen waarvoor wij niet eens onze lasten kunnen betalen. Ik denk dat als je toch nog niet beslist hebt waar naartoe te gaan, je jezelf even moet afvragen of het niet beter zou zijn om een land te kiezen buiten de EU om niet van de regen in de drop te geraken. Uiteraard heb je overal voor- en nadelen.
Groetjes…Pat