Hoe weet je....

• L@ M@m@

Ja zeker.Heb zelf in 1989 een maand in Algerije gewoond en als je dan terug keert naar NL word je depressief van de grote hoeveelheden voedsel in winkels, onvriendelijke ongastvrije mensen overal (we woonden in Amersfoort, daar is het wel heeeel erg)…ik heb wekenlang mijn boodschappen alleen in buurtwinkeltjes kunnen doen, meer kon ik ff niet bolwerken.

• khonkaen

ik ben 15 jaar geleden voor het eerst naar thailand met vakantie geweest..

ik voelde mij daar gelijk thuis , het was een verademing..

maar inderdaad emigreren of verhuizen is een grote stap… want hoe weet je of het wonen je daar bevalt ??

daarom ben ik eerst 2x wezen overwinteren en heb hier en daar een tijdje gewoond.

toen wist ik het wel .. thailand is het land voor mij ..

en ik heb er nooit 1 seconde spijt van gehad , dat ik daar 12 jaar geleden ben gaan wonen..

6 jaar geleden ben ik nog eens voor een geplande vakantie van 3 maanden

terug naar nederland geweest.. ik kreeg de schrik van mijn leven en drie bekeuringen in twee weken ..voor het niet dragen van veiligheidsgordels en de maximum snelheid overschrijden met 5 km..

ben toen maar met het eerste de beste vliegtuig terug naar het relaxte thailand,

gegaan …

willem

• Willem

Een oom en tante van mij wonen ook in Thailand.

Maar ze hebben me ook gezegd dat je een hart moet hebben voor het land.

Het is toch heel anders dan de USA, Canada, Zuid-Afrika, Australie enzovoorts.

• Willem

Daar wordt ik niet depressief van. Ik waardeer de hoge organisatiegraad van Nederland alsook de goede voorzieningen en mijn sociale contacten die ook erg goed zijn.

In Zuid-Afrika had ik gewoon het geluk een mooi leven te hebben.

Een doorsnee Zuid-Afrikaan heeft het echter bij lange na niet zo breed en zal zonder meer naar Europa verhuizen wanneer hij dat zou kunnen omdat hij zijn kinderen dan wel zou kunnen laten studeren, hij dan wel zeker is van werk enzovoorts.

• ria

Hoi petra nou meid ik zou zeggen heel veel succes met het verhuizen,en nartuurlijk heel veel geluk en gezondheid in oostenrijk.Ik hoop voor jullie dta jullie daar heel gelukkig zullen gaan worden en dat jullie het naar je zin zullen hebben.Ja maar toch vind ik het heel knap van je dat je zoiets durft,ik zou het zo niet durven hoor toppie zulke mensen!!!!!!!!!!!!!!!!!je hebt nartuurlijk gelijk ook wij gaan niet naar de kerk dus kan me er ook geen voorstellig van maken.Wel hebben we contact gehad met mensen vroeger die naar de kerk gingen,en ik moet je zeggen dat wij daar behoorlijk mee op onze bek zijn gegaan.Wat was dat een achterbaks zooitje zeg bah bah bah.He meid bedankt voor je mails en ik hoop nog eens wat te horen als je te plek zit oke.groetjes ria

• Joke.

Hoi Willem.

Het is hier weer een waardeloze zomer.

Grijze lucht, alles zeiknat, het lijkt wel najaar.

Dat vind ik de grootste nadeel van Noorwegen.

Nou hangt het er ook wel vanaf waar in Noorwegen je woont.

Het zuiden heeft vaak mooiere dagen.

En is het mooi weer dan wordt je gek van de knotten, paardenvliegen en andere vliegende steekgevallen.

Zuid-Afrika.

Toen wij weggingen was het zo dat iedereen die lid was geweest van het ANC een hoge baan kregen.

In banken, de regering of op provinciaalniveau.

En de meeste hadden niet eens de lagere school doorlopen.

De gevolgen lieten niet lang op zich wachten.

Daarnaast werden er veel mensen van Cuba binnengehaald…ik denk dan aan de artsen.

Het verwijt dat iedereen met geld en een hoge opleiding het land verliet en hun in de steek liet, klopt niet helemaal.

Ze werden er ook uitgewerkt/uitgejaagd.

Het telkens terugkomen in Europa en depressief worden………..

Hoeveel angst en geweld ik daar ook heb meegemaakt, mijn hart bloedde toen ik naar NL terugkeerde.

Ik weet nog dat op mijn eerste dag in RSA een zwartman tegen mij zei :welkom thuis.

Zo voelde het ook, ik kwam er thuis.

Ookal heb ik helemaal geen wortels in RSA liggen.

Terwijl het terugkeren naar NL was, dat het weer vertrouwd was.

Ik wist hoe alles er werkte, waar ik alles kon vinden en wat ik er zou vinden, maar thuiskomen……………nee.

Ken je het lied “stuur groete aan mannetjies Roux” en het lied “Ek het 'n huisie by die see”?

Laurika Rauch heeft het op een cd staan.

Als ik dat weer luister krijg ik altijd kippevel.

Net als bij het leidje “op Blouberg se strand”.

Joke.

• Joke.

ria schreef:

>Wel mooi om te horen dat het nu wat

> beter met haar gaat daar op school.Vermaakt ze zich ook een

> beetje in porto rico of komt ze s,avonds naar playa del

> ingless?

Hoi Ria.

Ze is niet zo een uitgaander.

Vooral omdat de jongeren met wie ze dan samen is, zoveel drinken.

Scandinaviërs leren niet echt goed hoe ze met drank moeten omgaan.

Maar ze heeft er leren windsurfen en duiken.

Als ze uitgaat, dan is het in Porto Rico.

Ze vond er een leuke ierse pub.

Maar ze zit er ook niet voor het uitgaansleven, ze zal toch ook moeten studeren in de avonden. :)

>Ik herken echt heel veel van dat de bevolking je is

> tegen gevallen en dat van die tranen helmaal.Jij hebt het dus

> niet zo snel opgegeven als dat ik het nu doe,knap hoor van

> je.Ik weet niet of het zo is dat je binnen 3 jaar weer terug

> komt in nederland en dat het dan goed is.Het enigste wat ik

> wel weet is dat ik het werken met de honden graag wil blijfen

> doen en dat kan gelukkig in drente.Als je eens in nederland

> bent kom dan eens langs om te kijken lijkt me erg gezellig.

Ik hoop dat je hier blijft schrijven.

Zodat ik op de hoogte blijf van hoe het verder met je gaat.

Je verhuizing, je huis kwijtraken en je zoektocht naar een nieuw plekkie in NL.

Wie weet zoek ik je dan een keertje op in Drenthe.

>Ik ben 39 jaar en mijn man is 36.Wij hebben helaas geen kinderen

> maar zoals je al hebt gelezen alleen dieren.Zou je eens een

> foto of zo kunnen sturen van jullie plekje daar in

> noorwegen?

Ik ben een analfabeet wat internet betreft en zijn mogelijkheden.

Ik heb helaas geen foto's van hier op de computer.

>Lijkt me erg leuk om eenst te zien zeg.Hebben

> jullie het zelf gebouwd daar of stond het er al?

Het stond er al.

Het was eerst een hut en de bewoners voor ons hebben er een stuk aan laten bouwen.

Het was net klaar en af, toen raakte hij zijn baan kwijt en wilden terug naar een meer bewoond gebied.

We hebben echt mazzel met dit plekje gehad.

>ja het

> klimaat is daar nartuurlijk brrrrrrrrr koud he of valt het en

> beetje mee?

De zomer kan waardeloos zijn.

Zoals dit jaar.

Ik denk dat ik in de herfstvakantie een weekje naar Porto Rico pak, voor wat zon en warmte.

Maar het najaar en de winter is niet zo koud als in NL.

Omdat de lucht veel droger is, voelt het minder koud aan dan de temperatuur op de termometer.

Veel minder regen en grijs in de winter.

Meer sneeuw (wat isoleert) , staalblauwe luchten en zon in de winter.

>spreken julie ook noors of zitten jullie daar op

> een school?

We spreken noors buitenshuis.

We hebben er inderdaad les in gevolgd.

Goed noors schrijven kan ik nog steeds niet.

Ik voel me veelste onzeker daarin.

Maar mijn kinderen zijn daarin niet te onderschijden van de noorse.

>Komt je dochter met

> vacantie naar jullie toe of blijft ze hier?

Ze is eind juni naar huis gekomen en blijft tot de school weer begint (8 weken).

Met de kerst komt ze ook twee weekjes thuis.

En dit jaar hoop ik haar te bezoeken samen met mijn andere dochter.

Carnaval in Las Palmas vond mijn dochter trouwens erg leuk om te zien/bekijken.

Ik heb wel nagedacht over wat jij allemaal schreef.

Ik heb groot respekt voor je dat je dat werk kunt doen: honden opvangen uit dodencellen.

Ik denk dat ik die ellende niet aan zou kunnen zien.

Die stakkers.

Ik zou vreselijk boos worden en in staat zijn een moord te plegen.

Dat vond ik in Afrika ook moeilijk, om het dierenleed te zien.

Hier in Noorwegen is het wat dat betreft ook geen rozengeur en manenschijn.

Maar toch niet tevergelijken.

Wat voor eigen bedrijf heeft je man?

Kan hij dat niet gewoon aanhouden?

Ookal wonen jullie straks in NL?

Dat hij een paar keer per jaar overvliegt om te kijken of het allemaal goed gaat.

Is het niet zonde om dat op te geven?

Groetjes vanuit een grijs en nat Noorwegen.

Joke.

• Joyce

Wij hadden absoluut geen idee welk land onze voorkeur zou krijgen… Dus hebben mijn man en ik alletwee motivaties opgeschreven waarom we nou willen emigreren. Wat een ander land wel zou hebben dat Nederland niet heeft maar wel een punt van overweging is om gelukkiger en blijer te kunnen zijn.

Nav die standpunten hebben we een aantal landen uitgezocht, we hadden er toen zo'n 12! Een aantal kenden we al van de vakanties/reizen, een aantal nog niet. Maar er wonen is een ander verhaal en dus hebben we heel veel gelezen over deze landen. Langzaamaan blijven er steeds minder landen over (trechter-effect).

Een atlas erbij pakken klinkt misschien heel stom, maar ons heeft het wel geholpen. Zo kwamen we op landen waar we anders nooit over na hadden gedacht! Veel, heel veel lezen en zoeken. En daarna reizen naar het land (of de landen) die je over houdt om te zien of het real life ook is wat je wilt. Langzaamaan kom je er wel!