Hoe weet je....

• Willem

Ik vind 3 jaar een mooie periode. Het klimaat is me toch te koud in Noorwegen.

Zuid-Afrika is erg veranderd de afgelopen jaren. Alleen is het nu een erg nepotistische samenleving waar je als Xhosa in de regering of als Sotho in het zakenleven succes zult hebben. Als blanke zonder echte connecties is het erg moeilijk geworden.

En het leven is stukken duurder geworden. Van huizen, auto's, verzekeringen tot de supermarkt. De beveiligingsindustrie is ook stukken volwasseren. Veel SADF ouens zitten er nu in.

Het probleem met op er vakantie gaan is dat je depressief terugkeert naar Europa. Omdat je liever in SA bent, het niet kan en je dan weer in Europa moet wennen ieder keer. Dat heb ik tenminste steeds.

• Willem

Limpopo (Noordelike Provinsie). Dat is heel anders wonen dan in Johannesburg.

Ik heb ook een tijd in Bloemfontein en Kaapstad gewoond. Ook weer heel anders dan Johannesburg. En veel op vakantie geweest in George. Mooie omgeving.

• Willem

Uit die blou van onse hemel, uit die diepte van ons see,

Oor ons ewige gebergtes waar die kranse antwoord gee,

Deur ons ver-verlate vlaktes met die kreun van ossewa -

Ruis die stem van ons geliefde, van ons land Suid-Afrika.

Ons sal antwoord op jou roepstem, ons sal offer wat jy vra:

Ons sal lewe, ons sal sterwe - ons vir jou, Suid-Afrika

In die merg van ons gebeente, in ons hart en siel en gees,

In ons roem op ons verlede, in ons hoop of wat sal wees,

In ons wil en werk en wandel, van ons wieg tot aan ons graf -

Deel geen ander land ons liefde, trek geen ander trou ons af.

Vaderland! ons sal die adel van jou naam met ere dra:

Waar en trou as Afrikaners - kinders van Suid-Afrika.

In die songloed van ons somer, in ons winternag se kou,

In die lente van ons liefde, in die lanfer van ons rou,

By die klink van huweliks-klokkies, by die kluitklap op die kis -

Streel jou stem ons nooit verniet nie, weet jy waar jou kinders is.

Op jou roep sê ons nooit nee nie, sê ons altyd, altyd ja:

Om te lewe, om te sterwe - ja, ons kom Suid-Afrika.

Op U Almag vas vertrouend het ons vadere gebou:

Skenk ook ons die krag, o Here! om te handhaaf en te hou -

Dat die erwe van ons vad're vir ons kinders erwe bly:

Knegte van die Allerhoogste, teen die hele wereld vry.

Soos ons vadere vertrou het, leer ook ons vertrou, o Heer -

Met ons land en met ons nasie sal dit wel wees, God regeer.

Ik krijg er iedere keer weer tranen van in mijn ogen. Zuid-Afrika is het land waar ik het liefste zou wonen. Was het maar niet (nagenoeg) onmogelijk. Misschien lukt het toch over een paar jaar.

• Petra

Beste Vera,

Als je je huiswerk wat beter had gedaan, dan had je gezien dat ik al eerder contact met jullie heb gehad, maar dat ik niet interessant genoeg ben voor jullie programma vanwege het niet willen doen aan geloofsbelijdenis op tv, de veel te goede voorbereiding (wij gaan geen valkuilen tegenkomen, alles is al helemaal geregeld) dus er blijft weinig te filmen over dan mensen die naar oostenrijk verhuizen, hun spulletjes uitpakken en vervolgens vrolijk verder leven.

met vriendelijke groet,

Petra Leyten

• ria

Hoi petra jeetje he jij durft.Ik wou dat ikeens zo voor mijn mening uit durfde te komen zeg.Waarom was je toen niet goed genoeg voor dat progamma?Moet je het volgens hun regels doen,en gelovig zijn of zo?jammer anders had ik je mischien nog op tv gezien hahahahaha.Zijn jullie er al helemaal klaar voor om te gaan of duurt het nog even?groetjes ria

• Willem

Amen! :-)

• Joost P.

groot gelijk Petra!!

aan al dat “reality” gedoe dat alsnog samen geknutseld is heeft niemand behoefte.

Behalve dan de directeuren van Omroep bedrijven dan…

Laat maar eens zien wat emigreren ECHT inhoudt!! En dus niet alleen belegen eind-veertigers/vijftigers die ergens in de ardeche een oud vervallen boerderijtje gaan opknappen!!!

JP

• Fengzi

Je weet echt neit waar je over praat. Je bent zeker zo'n rechtse VVD kont likker

• ria

Hoi hoi heb je het over mij?ria

• Petra

Hoi Ria,

Ja hoor, wij zijn d'r helemaal klaar voor!

Komende week de hele zooi inpakken, rotzooi naar het grofvuil brengen en dan gaan met die verhuiswagen!

En met durven heeft het niets te maken. Wel met het feit dat ik een ontzettende hekel heb aan deze manier van zieltjeswerving. Als je iets van iemand gedaan wil krijgen (in dit geval medewerking aan een tv programma), dan is het mijns inziens niet meer dan normaal dat je zelf iets meer energie erin steekt dan: neem contact met ons op. Vooral omdat dit mailtje standaard naar iedereen wordt gestuurd die erover rept binnenkort te gaan verhuizen.

En wij waren inderdaad niet goed genoeg omdat we te goed voorbereid zijn en niet elke zondag braaf naar de kerk gaan ;-)

groeten, Petra