Hoe weet je....

• ria

Hoi joke goh das niet zover hier vandaan waar je dochter zit.Mooi dat het haar bevalt zeg,komt ze na de school wel weer naar huis of blijft ze hier.Ja wat bevalt me hier niet de mentaliteit van de mensen niet,hoe het hier allemaal gaat,en raar maar waar het kliemaat niet.Even de zon is wel fijn hoor maar elke dag vind ik niks meer ik mis de 4 jaargetijden uit nederland.Ook de socialevoorzieningen zijn hier hel anders dan thuis.Maar ook de vrienden mis ik nartuurlijk heel erg en het bij elkaar op de koffie gaan en zo dat is er heir ook niet bij.Het enigste wat ik van hier zal gaan missen is het werken met de honden van het eiland hier,maar ja dat kan ik dan in drenthe weer gaan doen.Al gaat het nu overal slechter nederland blijft toch mijn land hoe jammer ook want mijn man vind het hier geweldig.We moeten maar zien waar en waneer het schip strand he.groetjes ria

• Joke.

Hoi Ria.

Ik weet niet wat ze over twee jaar gaat doen.

Dan is ze 19 jaar.

Ze weet ook nog niet wat ze wilt worden.

Maar ik verwacht dat het een school in Noorwegen wordt.

Gewoon omdat er geen andere mogelijkheden zijn.

Gran Canaria, op zich, vindt ze niet zo bijzonder.

Geen contact met de lokale bevolking.

Ergens werken, dan wordt je uitgeknepen.

En de plaatselijke jongens zien alleen maar blonde meiden die ze zo snel mogelijk de koffer in willen krijgen………al dan niet door drank of drugs.

Maar ze voelt zich veel beter in een warm klimaat.

Wat doe je met honden, Ria?

En ja, Drenthe is ook mooi.

Voordat we naar Noorwegen door gingen hebben we in Almelo gewoond.

Dat was ook heel prettig wonen.

Groetjes vanuit een niet al te warm Noorwegen.

Joke.

• ria

Hoi joke ja ik kan me er wat bij voorstellen ja en als ze blond is helemaal.Maar als ik het zo lees is het wel een verstandige meid he gelukkig maar.Het zal voor jullie als ouders ook niet makkelijk zijn om je kind helemaal hier te hebben he.Ja uitknijpen kunnen ze hier zeer zeker en vooral die jongelui he maar ook volwassenen hoor.Ik hoop dat ze er toch nog een beetje tussen komt zodat ze zich mischien wat beter gaat voelen.Woont ze hier op zichzelf of op een school zoals je dat in amerika vaak ziet?ik werk hier als vrijwilligster bij de dierenbescherming van het eiland.We vangen honden op,halen ze hier uit de pereras(dat zijn dodencellen).We plaatsen ze dan op het internet en dan kunnen ze geadopteerd worden.Als dat zo is brengen we ze naar de luchthaven hier en vliegen ze naar duitsland met mensen mee die ze dan daar afgeven aan de dierenbeschermers in duitsland.We worden gelukkig ook ondersteund door nederland,www.wereldasielen.nl Hebben jullie er nog geen spijt van dat julie naar noorwegen zijn vertokken?En hoeveel tijd heb jij het gegeven voor jezelf?ze zeggen heir allemaal tegen mij dat ik het te snel opgeef.Hoop van je te horen groetjes ria

• Willem

Suid-Afrika is baie aangenaam en die landskappe is verskriklik mooi.

Ongelukkig is die ekonomie, politiek en veiligheid nog altyd 'n probleem.

• Willem

Ik ga trouwens vanaf augustus in Oslo wonen. Voor 3 jaar.

Mijn verloofde is Amerikaanse dus wellicht daarna in de USA (Arizona heeft mijn voorkeur) of Zuid-Afrika (dat blijft toch de droom, maar alleen met een echte toekomst, lees: succesvolle eigen zaak of erg goede baan).

In Zuid-Afrika heb je veel geld nodig wil je echt van het klimaat en het land willen genieten. Huis met zwembad en beveiliging, bedienden, 4X4, Kruger trips, duiken, vakanties in de Kaap of KwaZulu-Natal. Maar ja, BEE en criminaliteit…

:-) Als ik er aan terugdenk kan ik toch wel zeggen dat het een van de mooiste periodes uit mijn leven was tot dusverre (Saxonwold / Johannesburg, 1999 tot en met 2002).

• Vera Jansen

Beste Petra,

Met belangstelling lees ik je bericht. Deze interesse komt voort uit mijn werk: ik werk als redacteur voor het programma ‘Geen Weg Terug’ (EO). Dit programma gaat over Nederlanders die alles in Nederland achterlaten om in het land van hun droom een nieuw bestaan op te bouwen; die hun droom najagen.

Ik vroeg me af of, en zo ja in welk stadium, jullie plannen om naar Oostenrijk te vertrekken nog bestaan?

Ik zou er graag wat meer over willen weten.

Mochten jullie interesse hebben, of behoefte aan meer informatie, dan kun jullie contact opnemen met de redactie van ‘Geen Weg Terug’ via redactie@eye2eyemedia.nl

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Vera Jansen

Redacteur ‘Geen Weg Terug’

• Joke.

Hoi Willem.

Ik denk dat ik je al van Norsk.nl ken.

Daar zag ik je schrijven over RSA, maar omdat het een op Noorwegen georienteerde site is, schreef ik maar niet dat ik ook in Zuid-Afrika gezeten had.

Wij woonden in Venda, helemaal in het noorden van RSA.

Tussen 1992 en 1995/96.

Ze noemen het een wereld in èèn land en het is werkelijk zo qua natuur en klimaat.

• Joke.

Hoe kom je zo op de duur van drie jaar?

Heb je een contract voor drie jaar?

Ik zou alleen naar RSA teruggaan, als ik zeker wist dat onze leven geen gevaar liepen.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar ik denk meer aan het zinloze geweld/afslachten.

We hadden weinig geld in RSA.

Maar deden evengoed alles.

Want het leven is minder duur.

Een zwembad was lekker, ja.

Die was vanhet hospitaaltje.

Beveiliging lag vaak dronken bij het hek of in de struiken, dus dat was een vals veiligheidsgevoel.

Kwaie hond houdt ook niet alles tegen en hekwerk voor de ramen en alarm in huis ook niet.

Krugerpark en Ramsgate zijn mooie herinneringen.

Ik ben nog niet zover dat ik er weer heen zou willen om te kijken/rond te reizen of om er weer te wonen.

De angst zit er nog te diep voor me in.

(We hebben de eerste vrije verkiezingen meegemaakt).

Grappig dat ik je nou hier ook tegen kom.

Sterkte met de verhuizing straks en ik hoop dat je een mooie tijd in Noorwegen krijgt.

Joke.

• Joke.

ria schreef:

>

> Hoi joke ja ik kan me er wat bij voorstellen ja en als ze

> blond is helemaal.Maar als ik het zo lees is het wel een

> verstandige meid he gelukkig maar.Het zal voor jullie als

> ouders ook niet makkelijk zijn om je kind helemaal hier te

> hebben he.

Nee, 16 jaar en zo ver weg…….oef, ik wou af en toe wel door die telefoon naar haar toe kruipen. :)

>Ja uitknijpen kunnen ze hier zeer zeker en vooral

> die jongelui he maar ook volwassenen hoor.Ik hoop dat ze er

> toch nog een beetje tussen komt zodat ze zich mischien wat

> beter gaat voelen.Woont ze hier op zichzelf of op een school

> zoals je dat in amerika vaak ziet?

Ze woont in een noors internaat.

Een apartementencomplex dat die school heeft opgekocht.

Dit jaar zal het wel makkelijker worden, omdat alles nu bekend terrein is voor haar.

>ik werk hier als

> vrijwilligster bij de dierenbescherming van het eiland.We

> vangen honden op,halen ze hier uit de pereras(dat zijn

> dodencellen).We plaatsen ze dan op het internet en dan kunnen

> ze geadopteerd worden.Als dat zo is brengen we ze naar de

> luchthaven hier en vliegen ze naar duitsland met mensen mee

> die ze dan daar afgeven aan de dierenbeschermers in

> duitsland.We worden gelukkig ook ondersteund door

> nederland,www.wereldasielen.nl Hebben jullie er nog geen

> spijt van dat julie naar noorwegen zijn vertokken?

De eerste anderhalf jaar was het moeilijkste.

Ik heb goed spijt er van gehad.

De noren zijn mij vies tegen gevallen.

Als ik mijn leven over zou doen, zou ik ook beslist niet meer naar Noorwegen gaan.

Er ligt hier teveel zweet, bloed en vooral tranen van mij.

De rest van de familie heeft het hier niet zo moeilijk gehad.

Maar nu, acht jaar verder heb ik een leven dat ik in NL nooit gehad zou kunnen hebben.

Een mooi, klein huisje (verbouwde hut) midden in de natuur, kijkt uit over een fjord.

>En hoeveel

> tijd heb jij het gegeven voor jezelf?ze zeggen heir allemaal

> tegen mij dat ik het te snel opgeef.

Ja, ze kunnen gelijk hebben.

Ik wist al van Afrika dat het eerste jaar hjet moeilijkste was.

Alles is vreemd, onwennig en kost heel veel energie en moeite om alles voor elkaar te krijgen, uit te vinden hoe alles werkt, enz.

Het tweede jaar ga je terugkerende dingen herkennen, los je alles makkelijker op en wordt je wat meer ontspannen.

Het derde jaar is alles vertrouwd, is je huis je thuis en loopt alles vanzelf.

Ik had me/ons voor Noorwegen dan ook drie jaar gegeven.

Hadden we niet tegen ons huidige huis aangelopen, dan denk ik ook dat we inmiddels al weer in een ander land hadden gezeten.

Nou weet ik niet hoe oud je bent en wat je grootste reden is om terug te willen.

Ik zag je ook met Ankie schrijven.

Zij ging weer naar Canada.

Wij waren een half jaar terug in NL, toen mijn man en ik ons hardop uitspraken dat NL het toch ook niet meer voor ons had.

Men zegt dat als je weer terug wilt en wilt slagen om weer te wennen in NL, dat je dan binnen drie jaar terug moet gaan.

In hoeverre dat klopt?

Misschien moet je niet te snel al je schepen op G.C. verbranden.

Het kan zijn dat je NL te veel door een roze bril heen bekijkt.

Hoe vaak ga je er op vakantie en hoe ervaar je dat?

>Hoop van je te horen

> groetjes ria

Gezellig zo schrijven. :)

Joke.

• ria

Hoi joke bedankt voor je lange uitgebreide mail zeg hahahahaha.Je mag ook gewoon naar mijn eigen e-mail adres sruuren hoor als je wilt.Ja ik kan me het goed voorstellen dat je als moeder zoiets hebt van och jee hoe gat het daar met haar.Het is toch je kind he en dan zover weg bah vreselijk lijkt me dat.Wekl mooi om te horen dat het nu wat beter met haar gaat daar op school.Vermaakt ze zich ook een beetje in porto rico of komt ze s,avonds naar playa del ingless?Ik herken echt heel veel van dat de bevolking je is tegen gevallen en dat van die tranen helmaal.Jij hebt het dus niet zo snel opgegeven als dat ik het nu doe,knap hoor van je.Ik weet niet of het zo is dat je binnen 3 jaar weer terug komt in nederland en dat het dan goed is.Het enigste wat ik wel weet is dat ik het werken met de honden graag wil blijfen doen en dat kan gelukkig in drente.Als je eens in nederland bent kom dan eens langs om te kijken lijkt me erg gezellig.Ik ben 39 jaar en mijn man is 36.Wij hebben helaas geen kinderen maar zoals je al hebt gelezen alleen dieren.Zou je eens een foto of zo kunnen sturen van jullie plekje daar in noorwegen?Lijkt me erg leuk om eenst te zien zeg.Hebben jullie het zelf gebouwd daar of stond het er al?ja het klimaat is daar nartuurlijk brrrrrrrrr koud he of valt het en beetje mee?spreken julie ook noors of zitten jullie daar op een school?Jeetje ik ben niet nieuwschirig hoor hahahahaha.Je hoeft er ook geen antwoord op te geven als je het niet wilt hoor joke,het is niet nog al wat zeg.Komt je dochter met vacantie naar jullie toe of blijft ze hier?Nou nu hou ik echt op met vragen hoor.groetjes ria gran canaria