De Redenen :

  • roy

    Wat zijn voor jullie de grootste redenen dat men wil vertrekken,definitief,uit Nederland vraag ik me af:

    Wij zelf gaan ook,om te starten hier onze redenen ( voor de duidelijkheid,geen enkel land is perfect ) :

    - Belastingstelsel en zijn aanverwanten.

    - De bekrompenheid.

    - Luchtvervuiling ( die we niet meer ruiken omdat we er in opgegroeid zijn,Randstad)

    - Het overschot aan autos (files,luchtvervuiling,wegenbelasting)

    - Criminaliteit en het slappe beleid hierop.

    - De (“ieder voor zich de rest kan doodvallen mentaliteit”,het verkeer is hier een goed voorbeeld in).

    - Het opgefokte gestresste leven aan alle kanten.

    - Het klimaat ( in dit land regent het zelfs nog in Juli-Augustus).

    En dan nog een rits aanvullende kleinere redenen en aanverwanten aan boven beschreven.

    Wat is voor JULLIE de belangrijkste redenen ??

  • Ruud

    Roy,

    Wat dacht je van de economie? Ik heb twee kinderen en die willen straks ook graag werken.

    Bedrijven verdwijnen naar het oosten. Sinds de uitbreiding van Europa zijn daar meer dan voldoende goedkope arbeidskrachten te vinden. Daardoor zakt het gemiddelde inkomen hier ook. Zal niet lang meer duren dat hier Polen nog asperges komen steken. Binnenkort verbouwen ze die namelijk zelf. Kunnen we ze zo ophalen.

    Elke werkdag krimpt er een bedrijf in met gedwongen ontslagen. Al twee jaar achter elkaar.

    Veel bedrijven (V&D bijvoorbeeld) gooien oudere werknemers eruit, die vervangen worden door goedkope, op contract staande, jongere werknemers. Die krijgen driemaal een contract en gaan er dan ook weer uit.

    Bedrijven met grote productie capaciteit en veel personeel gaan nog een stapje verder. Gaan naar China. Is goed voor de economie. Krijgen de Chinezen geld zodat ze hier producten kunnen kopen. We weten alleen nog niet welkeJ

    Door de uitbreiding van Europa is er heel veel goedkope grond bijgekomen. Wat ze daar mee kunnen laat zich raden. Geld zit er zat in de pot gevuld door landen als Nederland. Bij ons mogen de koeien al niet meer naar buiten.

    Ik mag dit jaar 35% meer energie kosten gaan betalen bij hetzelfde verbruik. WOZ waarde van mijn huis ook 35% hoger dit jaar. Het bedrijfsleven krimpt in, en de overheid dijt uit. Dat moet betaald worden door steeds minder burgers.

    Randstad ’s ochtends en ’s avonds één groot parkeer terrein. Maar wel met een hele mooie laag asfalt op het wegdek.

    Een deel van de bevolking is overgegaan tot het luid sprekend (schreeuwend) en armen zwaaiend communiceren.

    Mensen die hun mening geven (politiek/creatief) moeten onderduiken en daarna dag en nacht met bodyguards over straat. Ze zijn blij dat ze nog leven. Een paar anderen niet meer.

    Groetjes,

    Ruud

  • wim

    Uiteraard zijn de zaken die jullie noemen aanleiding om te gaan denken over emigratie. Ook voor mij, vandaar mijn bezoekjes hier en zelfs al 2 vakanties ter verkenning.

    Maar……………..voor mijn gevoel moet je vertrekken omdat je ergens anders denkt je leven te kunnen voortzetten. Het risico is dat je vlucht voor de genoemde zaken en het gras elders al snel groener blijkt.

  • roy

    Als je je orienteert op een ander land,moet je niet bang zijn de nadelen DAAR ook te erkennen,overal zijn nadelen en dingen minder,hierna weeg je zorgvuldig 1 en ander met elkaar af en maak je een beslissing.

    Vooral,als je zoals ons,kinderen in de bassischool leeftijd hebt,denk je hier extra over na,is het land van de toekomst goed voor hun als ze groot zijn,onderwijs,gezondheidszorg en veiligheid,daar draait het dan om.

  • Ruud

    Elk land heeft zijn voor -en nadelen Wim. Kijk ook heel bewust naar de “nadelen” van andere landen. Internet is daar een heel goede uitvinding voor. Heb zelf redelijk veel van de wereld gezien. Bij vakanties zie je vaak alleen de positieve dingen van een land. Volg de algemene ontwikkelingen zowel hier als in andere landen de laatste jaren dagelijks op de voet. Conclusie: ik zou hier graag weg willen, niet vluchten, zo erg is het hier niet.

  • wim

    Ben het niet met je eens. Als je naar een land op vakantie gaat met als achterliggende reden te kijken of het een potentieel emigratieland is gaat dat niet op.

    Internet is volgens mij juist een te doods medium om te bepalen of je ergens zou kunnen aarden.

  • Diana

    Op internet kan je wel allerlei statistieken vinden, klimaatgegevens, werkgelegenheid, kosten voor levensonderhoud en niet te vergeten: de ervaringen van anderen die je zijn voorgegaan :-)

    Maar het eind van de rit is het inderdaad belangrijk dat je ter plekke gaat kijken of het gebied aan je verwachtingen voldoet. Daarna is het een kwestie van ervaren..je kan namelijk niet alles van te voren inschatten….

    groeten Diana (Kamloops BC Canada)

    www.canadutch.com

  • Ruud

    Als je op “vakantie” gaat om te kijken of het een potentieel emigratieland is, heet dat bij mij geen vakantie. Je kunt er natuurlijk wel een combinatie van maken. Er zijn zoveel chat sites op internet die bepaald niet doods te noemen zijn. Alle voor en tegenstanders aan het woord.

  • Ruud

    Mee eens dus;)

  • zita

    Hoi Roy,

    De belangrijkste reden dat wij over emigreren zijn gaan denken is de schoolplicht in Nederland. We hebben twee kinderen (12 en 13 jaar).

    De oudste heeft flink concentratieproblemen (ADHD). Omdat hij daar onvoldoende hulp bij kan krijgen op school leert hij op een behoorlijk laag niveau.

    De jongste heeft een vorm van autisme (PDD-NOS). Doordat er nog geen school is die hem voldoende kan helpen is school dagelijks een ramp voor hem. Veel leerkrachten weten niet hoe ze met hem om moeten gaan, waardoor er veel conflicten zijn.

    Voor allebei de kinderen zou schriftelijk onderwijs (met mijn begeleiding) een uitkomst zijn. Helaas is dat hier in Nederland niet toegestaan.

    Ook voor de toekomst denk ik dat de kinderen meer kansen hebben in een ander land. Hier denk men te veel in hokjes in plaats van te kijken naar wat iemand wel kan.

    Verder een aantal punten die jij ook al noemde:

    - Files

    - De ikke ikke en de rest kan…. mentaliteit.

    - Het opgefokte gestresste….

    En het op elkaar gepakt wonen.

    Of het emigreren echt gaat gebeuren is nog afwachten, maar dit zijn de redenen dat we daar serieus over nadenken.

    Groetjes van Zita.