Zoveel mensen zoveel redenen…de een vliegt familie achterna of een geliefde…een ander vertrekt voor een baan..weer een ander is toe aan een nieuwe uitdaging….
Als je alleen vertrekt omdat Nederland je niet meer aanstaat zal je van een koude kermis thuiskomen. Emigreren kost veel tijd, geld en energie. Maar mijn ervaring is ook dat de mensen die het hardst schreeuwen dat ‘ Nederland een …land is (vul maar in..)’ meestal geen beslissing kunnen nemen. Want als je je daadwerkelijk gaat orienteren in een evt nieuw land en je komt op het moment dat je ECHT knopen moet gaan doorhakken, dan wordt het andere koek. Je gaat je familie achterlaten, je “ vaste baan” op zeggen, je huis verkopen, veel (!) geld uitgeven aan de aanvraag van een visum en nog meer geld uitgeven aan de daadwerkelijke overtocht enz enz enz…De eerste tijd ben je volkomen opjezelf en je evt gezin aangwezen en dan blijkt ineens dat je meer op je vrienden en familie gericht bent dan je dacht…
Ik zie het als een weegschaal. Nederland heeft goede en slechte dingen maar ergens anders helemaal opnieuw beginnen brengt ook de nodige problemen met zich mee. De mensen kennen je niet, weten niet hoe je als kind was, erkennen je opleidingen niet dus je moet je op allerlei fronten weer opnieuw gaan bewijzen. En dat gaat vaak niet zo soepel als je hoopt.
De kunst is om alles af te wegen en te kijken naar welke kant de weegschaal naar toe uitslaat.En wat als gezegd os door ik meen Ruud: besluit je nederland te verlaten, richt je op je nieuwe land en gebruik je energie voor positieve dingen ipv alleen maar nederland af te kraken…..
Diana (Kamloops BC Canada)
www.canadutch.com