De Redenen :

• roy

Dat ebt vanzelf weg.

• anna

Beste Janneke,

Ik vlieg regelmatig naar Argentina en Chili (voor werk) en ben ook idolaat van het land maar om nu te zeggen dat Argentina nu veiliger is dan Spanje is ook niet waar.

Een betere toekomst voor je kinderen? ik betwijfel het..

Ik begrijp dat je weg wilt want wij hebben dit ook na 13 jaar Spanje te hebben gewoond aan de kust. Omdat wij kinderen hebben vinden wij dit hier geen goed leefklimaat en zijn duidelijk op zoek naar andere belangrijke zaken voor onze kinderen. Dat een warm land dit keer het niet zal zijn is duidelijk. Over het algemeen worden er veel zaken beter geregeld in de gematigde klimaten (Canada, Scandinavie, Nieuw Zeeland etc) voor kinderen, is het onderwijs van beter niveau en wordt meer aandacht besteed aan sociale zaken.

Misschien ook niet onbelangrijk omdat je een kind hebt is het niveau van onderwijs in de wereld. www.pisa.nl en www.oecd.com

kijk ook eens bij www.wereldexpats.com of bij www.wereldschool.nl

en niet te overhaast beslissingen maken. Er komen niet voor niets ontzettend veel Argentijnen naar Spanje.

mvg Anna

• Syl

misschien worden mensen wel juist opgeslokt door het dagelijkse patroon van 9 tot 5.

Langzaam aan het afstompen door het stramien/sleur. Dat er niet veel energie meer overblijft om datgene te doen wat bij ze past. Want daar is niet zoveel tijd en energie meer voor. Omdat het dagelijkse vaste patroon alle energie wegvreet :?

• Patrick

Beste Anna,

Misschien zijn er veel streken in Argentinie waar je met je mening gelijk kan hebben. BA is niet te vergelijken met andere plaatsen in Argentinie.

Maar laat ons even zo stellen, of je nu in BA, Parijs, Amsterdam of een andere grote stad bent, dan riskeer je meer geconfronteerd te worden met criminaliteit dan op andere plaatsen.

Wat betreft het onderwijs ben ik ervan overtuigd dat Argentinie niet onderdoet aan Spanje. Alleen al het feit dat Argentijnen geinteresseerd zijn in hun kinderen en hun toekomst geeft meer perspectief. In Spanje heb ik de ervaring dat kinderen als toekomstige werkkrachten gezien worden en het liefst in de sector waar de streek van afhangt. Alleen al het feit dat men kinderen verplicht om de streektaal te leren en ze in het slechtste geval zelfs in een klas stoppen waar enkel in die streektaal onderwezen wordt, doet me gruwelen.

Overigens hebben we in Argentinie alle schoolboeken gekocht en vergeleken met de Spaanse. Het niveau ligt ginder hoger dan in Spanje.

Het beter geregelde leven en sociale voorzieningen in de landen met een gematigd klimaat vervolgens. Dit impliceert dan op zijn beurt weer verhoogde werkdruk, belastingsdruk en bijgevolg de egoistische mentaliteit die schering en inslag is in Nederland. Ik stel me dan ook weer de vraag of een emigratie waar men van de regen in de drup terecht komt wel de moeite loont. Tenzij natuurlijk dat enkel het verrijken van de horizon belangrijk is.

Of dan anderszijds de scholen en het sociale systeem beter is in landen met een gematigd klimaat blijft een open vraag. Het zal in grote mate afhangen van het land en de streek waar men terecht komt. Overigens krijg ik de indruk dat een kunstmatig gevoel van welbehagen wordt opgedrongen aan de bevolking van deze landen, waar consumptie op de eerste plaats komt.

Tenslotte het feit dat er veel Argentijnen naar Spanje komen. Dit is inderdaad een feit,maar heb je al eens een langer gesprek met ze gevoerd. Ik in elk geval wel en geloof me, de meesten zouden niet liever willen dan terugkeren. De meeste Argentijnen werken in deze streek voor een baas voor zo'n 800 euro per maand. Ze huren dan met z'n allen een appartementje om toch maar wat geld naar Argentinie te kunnen sturen. Een auto hebben ze niet, de familie en vrienden en vaak de vrouwen en kinderen zitten nog steeds in Argentinie. Zelfs een vakantie zit er niet in want ten eerste kunnen ze het land dikwijls niet verlaten omdat ze er illegaal zijn en ten tweede een ticket heen en terug kost snel 1000 euro.

Geloof me, enkel het topje van de ijsberg heeft gevonden waar ze voor kwamen.

Wij hebben op onze beurt heel goed nagedacht en onze beslissing niet overnacht genomen.

Mvg

Patrick

• L@ M@m@

Excuses, excuses, excuses…daar kun je als emigrant inmiddels wel een trapje tot aan de maan toe bouwen en weer terug.

Je kunt in je stramien blijven zitten (niks mis mee) of het durven te doorbreken.Bij het laatste loop je de kans dat sommige mensen die in het stramien blijven zitten je niet begrijpen of afwijzen.Hoeveel ‘vrienden’ we inmiddels door onze keuze niet zijn verloren! Als we in het stramien waren blijven zitten hadden we daar ook nog mee omgegaan…mensen die wel vrienden willen zijn, totdat je emigreert pffffffffff

• Maartje

Hoi allemaal,

wij wonen inmiddels alweer vijf jaar in Belgie en dat is officieel een emigratie.

we zijn nu aan het orienteren om nog wat verder door te gaan richting de antillen.

Maar ii moet zeggen de opsommingslijsten / redenen die ik hier vind

beaam ik alleen is het wel zo dat wij wel blijven zeggen dat je toch je nederlandse mentaliteit niet snel kwijt bent.

Wij vonden het in Belgie soms wel 10 jaar achterlopen en riepen dat het in Nl

nog niet zo heel slecht was geregeld, het klinkt raar maar bv de Nederlandse belastingdienst is niet zo'n kriem als hier .

Ik praat het niet goed hoor Nederland want wij zijn er destijds ook voor gegaan

alleen blijf je toch een nederlander met de goede en slechte kanten.