emigratie naar latijns-amerika

• Johan

@Koos:

In welk opzicht lijk ik een zuid-amerikaan?? Maar het klopt wel dat ik wel weet wat me (ongeveer) te wachten staat. Maak je niet ongerust…ook ik ben “lowprofile”….en toch zien de meeste mensen daar meteen dat ik geen zuid-amerikaan ben;-) Dat heeft nadelen maar ook voordelen:-)

Ik ben al in heel wat landen daarzo geweest….tsja en niet alleen aan het strand en “doing them turist traps”als je snapt wat ik bedoel. Dom Republiek is ook erg mooi, maar zoals gezegd ik zou er (niet meer) willen leven…te duur….en te weinig mogelijkheden.

Dat ik (nog) niet in Paraguay geweest ben zegt niets. Qua cultuur,opzet en beleving zal het niet veel verschillen van Bolivia (daar was ik wel al eens geweest) of Peru. Hier en daar is het landschap iets anders….het eten…..of de kleding. Punt is dat de meerderheid der bevolking zich rekent tot de latinos…en dat zegt mij genoeg. Ik was niet van plan ergens in een achteraf dorpje 500 km van Asuncion te gaan wonen……..echt niet.

Bolivia is idd niet echt stabiel NU….maar wie weet over 2-3 jaar?? Ook in Paraguay is er vorige maand een linkse regering aangetreden olv señor Lugo. Eens kijken wat dat geeft……

Peru is idd een erg mooi land met mooie vrouwen,een prachtige cultuur en een uitgebreide keuken:-) Verder is het een land met toekomst en zijn er veel mogelijkheden. Wie weet als het me toch niet zo bevalt in Paraguay….laat ik de weg naar Peru geheel open.

Met je mening van de argentijnen lig je wel goed denk ik….want ik weet van PY vrienden dat argentijnen niet echt geliefd zijn omdat ze altijd opscheppen en idd hautain uit de hoek kunnen komen. Dat veel Paraguayanen toch in Argentinie werken/leven heeft louter te maken met het feit dat er in PY zelf te weinig werk is.

Vorige week speelde het PY voetbal elftal 1-1 uit in ARgentinie….en reken maar dat er volop gefeest is in Asuncion!!;-)

Verder vind ik Argentinie te duur. (ben er geweest in 2005). Zeker in BA zijn de prijzen op ons nivo zoniet hoger. De criminaliteit is (wat jezelf ook al aangeeft) een groot probleem.

Het feit dat men buitenlanders altijd geld probeert af te troggelen is normaal….dat gebeurd overal ter wereld in toeristen gebieden…..ja dus ook in Zuid-Amerika.

Zelfs in Valkenburg aan de Geul in Limburg probeert men nog wel eens “Hollanders” af te zetten…niks nieuws dus onder de zon. Als je wat spaans spreekt en net doet alsof je alles kent zullen de prijzen zakken;-)

Keep you posted….morgen me koffer pakken:-)

suerte

Johan

• pat

Ik vind de commentaar op Argentijnen raar. Ik werk als reisleider in AR en moet echt bij elke groep vaststellen dat de mensen in die groep vol lof spreken over de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid van de Argentijnen, behalve dan in Bs As.

Als Belg vind ik het dan zeker raar dat een Nederlander vindt dat Argentijnen hautain zijn. Persoonlijk geef ik je gedeeltelijk gelijk, beste Koos, maar Argentijnen zijn hautain in eigen land. Vraag eens even in het buitenland wat ze van Nederlanders vinden, ik vrees dat je vele superlatieven zal tegenkomen…maar zoals zo vaak kan je ze niet allemaal over dezelfde kam scheren, noch de Argentijnen noch de Nederlanders.

Dat de prijzen in Argentinië hoger zouden zijn dan in Nederland betwijfel ik ten zeerste. Als je over Bs As spreekt moet je de prijzen vergelijken met Amsterdam. Als je over de populaire vakantiegebieden spreekt, moet je de prijzen ook vergelijken met de populaire vakantiegebieden in Nederland. Ondanks de inflatie is het in Córdoba en in het hele noorden van AR nog steeds goed te doen. Ik baseer me hiervoor op cijfers die ik uit eerste hand van mensen ontvang die economisch sterk genoeg zijn om een reis van 3 weken naar Argentinië te betalen.

Dat er problemen zijn in Zuid-Amerika staat natuurlijk buiten kijf, maar ik vrees dat die van Paraguay en Bolivië dit keer op termijn zwaarder zullen doorwegen dan in de rest van Zuid-Amerika. De toekomst zal het leren.

Groeten

Pat

• Ernesto

Hoi Pat, je hebt gelijk dat mensen buiten Buenos Aires meestal wel vriendelijk zijn tegenover reizigers. Uberhaupt tegeonver elkaar. Wellicht is mijn beeld vertekend omdat ik altijd in Buenos Aires verblijf, eind vorige jaar en in mei en juni van dit jaar. Ik ging alleen naar Rosario en een dagje naar Cordoba en het was zo heerlijk om geen “mala onda porteña” mee te maken.

Maar wat betreft prijzen: ik vond het de laatste keer dat ik er was krakzinnig duur zijn geworden. Echt. De prijs in de horeca, de prijzen van hostels en appartamenten, zelfs in de super vind ik schandalig duur. En nogmaals: dat was Buenos Aires.

Wat goedkoper blijft is vervoer: ik kon de bus nemen naar Rosario en vanuit daar Cordoba voor relatief weinig.

Aan de andere kant: vliegen binnen Argentinie blijft barbaars duur. En als je toerist bent of in het buitenland woonachtig Argentijn moet je dubbel betalen, zoals op Cuba, belachelijk!

• Koos

Hallo Johan!

JOHAN: < In welk opzicht lijk ik een zuid-amerikaan??>

Je schreef over Paraguay alsof je er zelf bekend bent en je bent er zelf nog niet geweest.

JOHAN:

Haha, ben je wel in heel Bolivia geweest mijns inziens verschilt het in alle opzichten nogal met Peru en Paraguay waar je nog niet geweest bent is weer een ander land met een eigen karakter. De mannen uit Paraguay zijn de grootste players van latijns-amerika!!!

JOHAN: < Bolivia is idd niet echt stabiel NU….maar wie weet over 2-3 jaar?? >

Tja, Venezuela zal ook wel ooit bevrijd worden van Hugo Chavez. En Harrie Potter blijft ook niet eeuwig met z'n scepter zwaaien.

JOHAN: <…men buitenlanders altijd geld probeert af te troggelen…>

Gelukkig zijn de prijzen hier zichtbaar en kan men ze niet verdubbelen. Dit heb ik vaak meegemaakt maar ik maak mij bewust van de prijzen en kreeg het dan toch voor de lokale prijzen: “och, ja je hebt gelijk ik vergis mij met de grootverpakking”

Fijne reis in Paraguay!

Met vriendelijke groet,

Koos

• Koos

Beste Pat,

PAT: < Ik vind de commentaar op Argentijnen raar. Ik werk als reisleider in AR en moet echt bij elke groep vaststellen dat de mensen in die groep vol lof spreken over de vriendelijkheid en de hulpvaardigheid van de Argentijnen, behalve dan in Bs As.>

Van de latijns-amerikanen zijn ze niet mijn favoriet punt aldus heb ik noch iets gezegd over vriendelijkheid noch over de hulpvaardigheid. Toch vind ook jij ze hautain. Tuurlijk stop ik ze hiermee in een hokje (typisch Nederlands), maar ik kan ze goed lijden hoor.

De Chilenen en Argentijnen lijken qua gedrag het meest op de Europeanen en genieten daarom niet mijn voorkeur. Door mijzelf met de stereotiep latijns-amerikaan te omgeven, wordt ik als Hollandse houten klaas een beetje losser en kan ik meer van het leven genieten.

Groeten,

Koos

• Johan

hee Koos ik zit nu in PY…bevalt prima….hotel is goedkoop en erg schoon en veilig.

22 euro per dag…met ontbijt…zwembad…..en fitness ruimte.

Mooie vrouwen ook aanwezig:-)

tevens mooi weer…wat wil een mens meer???

suerte

Johan

• johan

Zoals gezegd…vind ik NIET daT Bolivia veel verschilt van PY. beide landen zijn straatarm…hun cultuur en de opzet van de maatschappij zijn bijna identiek.

Toe nu toe bevalt PY erg goed…alleen de dames zijn erg timide en terughoudend. Voorde goeie orde…Ik spreek goed spaans en zie redelijk uit en ben geen ouwe lelijke vent:-)

LOL

suerte

Johan

• Koos

Hey Johan!

Heb je al hoogte ziekte??? ;-)

Als de dames in Paraguay timide zijn dan ben ik verward geweest met Brad Pitt. Wellicht ben je te jong??? Haha, nee ikzelf reken mij absoluut niet tot de door jou geschetste groep dus aan je leeftijd ligt het niet.

Mocht je positief geantwoord hebben op mijn eerste vraag dan ben je wellicht in een ander land of heb je in de Belgische Ardennen ook last van hoogte ziekte?

Klopt in beide landen spreken ze Spaans en zijn de inwoners Zuid-Amerikaans, vijf verschillen:

1. Bolivia kent meerdere bergen van rond de 6.500 meter, echter de hoogste berg van Paraguay meet zo'n 850 meter…

2. Boliva is overwegend bergachtig en meer dan tweederde van Paraguay is vlak…

3. Bolivia kent ca.50% minder inwoners per km2 dan Paraguay…

4. Bolvia kent een ca.25% lager bruto binnenlands product dan Paraguay…

5. Bolvia kent een ca.35% lagere koopkrachtpariteit dan Paraguay…

Is niet erg dat je een voorbarige conclusie trekt, want volgens mij hebben de Paraguayos zich destijds in de Chaco-oorlog (1932-1935) ook gruwelijk verkeken op het Bolviaans hoog gebergte.

Met vriendelijke groet,

Koos

• Johan

naar ik begrepen heb hebben de

• Koos

Hey Johan!

In principe heb gelijk, maar wat was de prijs: een kat in de zak. Immers olie hebben ze nooit gevonden. Was dat al die mensenlevens van die laaglanders waard?

By the way: wil je alle lama's (vicuña, alpaca en de of guanaco), condor's en flamingo's tellen? Denk dat je zo klaar bent! In Bolivia was je even bezig…

OK, ik maak je het eenvoudiger noem een vulkaan in Paraguay?

Groeten,

Koos