emigratie naar latijns-amerika

• Koos

Hoi!

Ik ben aan het overwegen naar latijns-amerika te emigreren en daar een eigen onderneming op te zetten (aldus als investeerder).

Ben gerust want ik ben goed bereisd en op Cuba en República Dominicana na heb ik ze allemaal reeds eerder bezocht, zo'n 1,5 tot 3 maanden aaneengesloten afhankelijke van de landsgrootte. Bovendien een aantal landen meerdere malen.

Ondanks mijn eigen kennis verneem ik graag welke voor en tegens een ieder op de genoemde landen heeft. Mochten er voorkeuren zijn verneem ik deze ook graag, aub onderbouwd met argumenten.

Aangezien de andere postings van latijns-amerika anders van opzet waren heb ik een nieuwe gestart.

Bedankt voor de medewerking!

Groeten,

Koos

De landen in alfabetische volgorde:

Argentina

1. Infrastructuur +

2. Visumeis: investeerder USD 100.000 (EUR 70.000)

Bolivia

1. Infrastructuur -

2. Dictatuur -

3. Visumeis: investeerder ???

Brasil

1. Taal – (ik spreek Spaans)

2. Veiligheid grotere plaatsen –

3. Mensen +

4. Visumeis: investeerder USD 50.000 (EUR 35.000), kosten visa ca. BS 12.000/ EUR 4.500

Chile

1. Natuur +

2. Infrastructuur +

3. Visumeis: investeerder ???

Colombia

1. veilligheid –

2. Infrarastructuur +

3. Mensen +

4. Visumeis: investeerder USD 100.000 (EUR 70.000) ????

Costa Rica

1. Visumeis: investeerder ???

Cuba (nog niet eerder geweest)

1. visumeis: investeerder ???

Ecuador

1. Variatie land +

2. Infrastructuur +

3. Mensen +

4. Dictatuur -

5. Visumeis: investeerder ???

El Salvador

Guatemala

Honduras

México

1. Veiligheid -

Visumeis: investeerder ???

Nicaragua

Panamá

Paraguay

1. Vlak landschap -

2. Veiligheid -

3. Mensen +

4. Visumeis: investeerder ???

Peru

1. Visumeis: investeerder USD 25.000 (EUR 17.500)

República Dominicana (nog niet eerder geweest)

Uruguay

1. Vlak landschap

2. Mensen

3. Infrastructuur +

3. Visumeis: geen minimum qua investeren

Venezuela

1. Veiligheid –

2. Mensen +

3. Variatie land +

4. Dictatuur – (enorm gespannen situatie)

5. Visumeis: investeerder ???

• Henk

Het is misschien ook handig om de sector waarin je wilt investeren op te nemen. Het lijkt me dat het ene land daarin wellicht betere kansen biedt dan een ander land.

• pat

ik kan je al vertellen, en het verwondert me dat je dat niet weet vermits je beweert er al geweest te zijn, dat in Argentinië het $ - teken staat voor peso en US$ gebruikt wordt voor dollar. Je hebt dus geen 100.000 US$ nodig maar 100.000 $(peso) wat ongeveer gelijk staat aan 22.000 euro

Pat

• Koos

De sector en activiteiten zijn afhankelijk van het land en de aldaar aanwezige marktniches.

Nu denk ik aan een handelsbedrijf of een productiebedrijf. Horeca zie ik niet zitten, sta graag voor de bar.

Ik denk eerst een bestemming te kiezen dan daarheen te gaan en op mijn gemak de markt aldaar te verkennen op de mogelijkheden.

• Johan

Hoi Koos,

Ook ik heb soortgelijke plannen net als jij en Zuid-Amerika is mijn favoriet vwb emigratie.(spreek ook Spaans).

Ik begrijp niet dat je Cuba ueberhaupt noemt in je overzicht. Zo'n land kun je toch moeilijk een emigratieland noemen!!!(met alle respect)

Sommige punten begrijp ik niet in je overzicht. (maar dat kan aan mij liggen)

Ben je ooit al eens in Paraguay geweest??? Hoe kun je dan stellen dat het er onveilig is?? .

Brasil,Colombia en ook Venezuela acht ik idd NIET veilig…zeker in de grotere steden is geweld aan de orde van de dag. Colombia zou ik ook (net als Cuba) niet eens overwegen aangezien daar al ruim 40 jaar een burgeroorlog woedt. Venezuela valt mi ook af….de politieke situatie daar is VERRE van stabiel op lange zicht. En alleen voor de mooie dames hoef je er niet heen te gaan…want die vind je (bijna) overal in Zuid-Amerika;-)

Voor mij persoonlijk lijkt Paraguay optimaal…..ruimte….goedkoop (Asuncion staat al 5 jaar onderaan de Mercer lijst!!),mogelijkheden…en een permanent visum is makkelijk te verkrijgen. (5000 USD moet 1 jaar lang op een PY bank staan met enkele aanvullende papieren…welke bij emigratie normaal zijn) Verder heeft Paraguay ook een uitgebreid BANKGEHEIM;-) en is het erg aantrekkelijk voor investeerders.

Bolivia is een goeie tweede ware het niet dat idd daar nu OOK een burgeroorlog dreigt:-(

Als je echt geld over hebt en niet nauw hoeft te kijken zou ik eens Panama en Costa Rica onder de loep nemen. Nadeel daar is wel dat het Onroerend Goed erg duur geworden is. Ik zelf hoef niet zonodig te leven tussen de expats of het te hebben van een strandbarretje…..

Wat heb je tegen een vlak landschap???????? Dat snap ik effe niet…maar goed. Iedere keer uitgeput zijn als je 20 trappen moet lopen in vb. Quito lijkt me ook niet geweldig. (hoogteziekte..etc…etc…tekort aan zuurstof…)

Mensen +??? wat bedoel ja daarmee??? Overal heb je goeie en slechte mensen…ja OOK in Zuid-Amerika…bereid je daar maar op voor. JIJ bent tenslotte de “gringo”…als je snapt wat ik bedoel.

Ik weet niet in welke hoedanigheid je ervaring met Latijns-Amerika hebt opgedaan…..maar alles is relatief….zoals bevoorbeeld de huisvestingskosten. Vaak zijn panden in de hoofdstad duurder dan bv. een flatje of huisje in een kleinere stad ver weg van de hoofdstad. Alles hep zijn voor en nadelen Koos….

Verder geldt ook WAT wil je investeren……en Wat wil je ervoor doen???Ben je alleen…heb je familie??? schoolgaande kids?? (goed onderwijs is vaak duur in Zuid-Amerika)

Verder kun je twisten over het feit of je Ecuador of Bolivia een dictatuur wilt noemen…persoonlijk vind ik van NIET;-) Venezuela gaat wel erg hard die kant op….Ik zou me ook nooit thuis kunnen voelen in zo'n verziekte sfeer:-(

Ben je nu WEL of NIET in de Dom. republiek geweest????;-) Ik wel…meerdere keren zelfs en ik heb er zelfs 3 maanden gewoond in 2006. Het is een mooi eiland maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om daar NIET heen te emigreren.

Eind deze week vertrek ik naar Paraguay voor 3 weken. Ik weet het is niet echt lang voor een eerste kennismaking (met doel emigratie). Een langer verblijf zat er helaas niet in gezien werk..etc..etc…

als je eens wilt “brainstormen”over dit thema hoor/zie ik het wel in mijn mailboxje;-)

suerte

Johan

• Koos

Hoi Johan!

Fijn een uitgebreide reactie!

Ik heb alle landen van latijns-amerika op een rijtje gezet. Ook Cuba en República Dominicana de twee landen waar ik (nog) niet ben geweest.

Ja, ik ben in Paraguay geweest en moet toegeven ik heb mij in Paraguay enorm vermaakt. Maar de veiligheid is er ver te zoeken!!! In mijn ogen is het een soort cowboy-land. Veel duistere handel en de wapens zijn veelal zichtbaar aanwezig. Qua normen en waarden is het meest uitbundige land: noem eens een ander land op waar meiden na het uitgaan stip-tease uitvoeren op straat bovenop de auto's. Dat het niet een op zichzelf staand gebeuren stond bleek uit de kranten en de televisie waarop een padre de ouders oproept hun dochters waarden aan te leren!!!

En als alle uitgaangelegenheden gesloten zijn gaa vrijwel iedereen naar een benzinepomp waar je drank kunt kopen en zet je daar het feest verder. Alle auto's langs elkaar muziek en de stereo's vol open, straatraces met bezopen bestuurders en de laadruimtes van pickups vol met mensen. Zelf heb ik ternauwernood een meisje in onze auto weten vast te grijpen toen ze uit de auto dreigde te vallen en een andere keer heb ik weten te voorkomen dat we bovenop een onverlichte vrachtwagen knalden die 's nachts de weg overstak. Tja, als alle bestuurders dronken zijn en weinig tot geen verlichting voeren…

De andere genoemde landen kan ik het mij geheel in vinden. Maar ben jij recent in Colombia geweest? Daar word met man en macht aan hun imago gewerkt, ongelofelijk hoe zij het Escobar-tijdperk hebben weggewerkt.Tja, natuurlijk wel met Amerikaanse hulp. OK, de Farc dreiging is aanwezig maar in principe ga je niet naar de gebieden waar die actief zijn.

Mooie dames vind je overal ter wereld, net als lelijke trouwens!

Klopt, Asunción (Paraguay) staat voor 6e achteropeenvolgend jaar onderaan de Mercerlijst (kosten levensonderhoud). Eventjes gezocht en tot zover heb ik kunnen vinden:

kosten levensonderhoud (cost of living)

City Country Rank 2008 Score 2008

Amsterdam Netherlands 25 97.0

São Paulo Brazil 25 97.0

Rio de Janeiro Brazil 31 95.2

Bogotá Colombia 87 80.1

Caracas Venezuela 89 79.3

Santiago Chile 92 78.5

Mexico City Mexico 108 73.6

Lima Peru 115 70.5

Guatemala City Guatemala 122 68.1

Panama City Panama 124 67.3

Monterrey Mexico 131 65.8

Montevideo Uruguay 136 63.2

Santo Domingo Dominican Rep. 137 62.8

Buenos Aires Argentina 138 62.7

San José Costa Rica 139 60.6

Quito Ecuador 142 54.6

Asunción Paraguay 143 52.5

Ik hou wel van rijtjes dus kwam ik ook nog tegen een vergelijk van:

Leefkwaliteit (quality of living)

City Country Rank 2007 Score 2007

amsterdam The Netherlands 13 105.7

montevideo Uruguay 76 88.2

buenos aires Argentina 79 87.4

santiago Chile 83 86.5

panama city Panama 92 82.9

monterrey Mexico 94 82.6

brasilia Brazil 104 78.8

san jose Costa Rica 106 77.8

asuncion Paraguay 111 76.1

sao paulo Brazil 114 74.6

rio de janeiro Brazil 115 74.5

quito Ecuador 118 74.2

lima Peru 120 73.6

guayaquil Ecuador 125 72.0

manaus Brazil 126 71.5

santo domingo Dominican Rep. 127 71.4

mexico city Mexico 128 71.3

la paz Bolivia 139 64.5

guatemala city Guatemala 140 64.3

caracas Venezuela 141 64.1

bogota Colombia 143 63.6

medellin Colombia 144 63.3

santa cruz Bolivia 149 62.1

san salvador El Salvador 164 56.4

managua Nicaragua 170 54.9

san pedro sula Honduras 180 51.8

havana Cuba 189 47.8

En last-but-not-least:

persoonlijke veiligheid (personal safety)

City Country Rank 2007 Score 2007

Amsterdam   The Netherlands 22 115.8

Santo Domingo Dominican Rep. 92 -

Panama city Panama 96 91.4

Monterrey  Mexico 99 89.9

Assuncion Paraguay 103 87.9

Manaus Brasil 103 87.9

Santiago   Chile 110 86.9

Montevideo  Uruguay 115 86.3

San José Costa Rica 125 78.7

Brasilia Brasil 131 75.7

Lima Peru 132 74.6

Quito Ecuador 132 74.6

Buenos Aires Argentina 134 74.4

Guayaquil Ecuador 146 68.7

Managua Nicaragua 146 68.7

Mexico d.f. Mexico 153 66.0

La Paz Bolivia 156 63.3

Santa Cruz Bolivia 163 60.8

San Salavador Brasil 177 57.7

Rio de Janeiro Brasil 180 51.7

Sao Paulo Brasil 181 49.3

Guatemala Guatemala 189 48.9

Caracas Venezuela 191 43.0

Medellin Colombia 197 35.9

Bogota  Colombia 207 -

Genoeg cijfertjes!

Ben gerust, ook ik hoef niet zo expats of toeristen om mij heen te hebben en ook al geen “strandbarretje”. Alhoewel als je in Paraguay neerstrijkt is een bar een gegarandeerde bron van inkomsten.

Vlak landschap, tja ben in Nederland opgegroeid en het word eens tijd voor wat anders. Werken aan mijn conditie is ook een strak plan, heb ik alvast een goed begin mee gemaakt. Hoogte ziekte nog niet gehad, wel een keer lichte hoofdpijn. Ach, toen was ik binnen anderhalf uur van zeeniveau naar 5.500 meter hoogte gereden. Denk dat ik in de tussentijds te weinig gedronken had, maar was dan ook druk met de haarspeldbochten.

Qua mensen zijn er landen waar de mensen mij beter liggen qua karakter, vandaar een plusje. Ach, in nederland worden de achtenlozen ook geplukt (denk aan woekerpolissen ed.)

Tuurlijk ben ik bewust dat elk voordeel ook zijn nadeel heeft. Aangezien ik nog jong genoeg ben heb ik nog de tijd genoeg om erachter te komen wat mijn lotbestemming is. Bovendien ben ik single, dus maakt alles ook veel gemakkelijker.

Blijkt dat jij nog niet in Paraguay bent geweest! Dus verneem ik jouw ervaring na jouw bezoek!

Groeten,

Koos

• Johan

Hoi Koos,

ik weet niet maare ben je al eens in een volkswijk in Bogota geweest of in Lima??? Ook daar kun je taferelen tegenkomen welke jij zo leuk omschreven hebt in je posting…LOL.

Overal in Zuid-Amerika zijn de mensen (gemiddeld) veel spontaner en uitbundiger dan bij ons in NL……

Paraguay lijkt me wel wat/….:-) Ik zal je berichten hoe of het was…ok?

Je hoeft niet te gaan in gebieden waar de Farc zit…..zij weten jou (na verloop van tijd) wel te vinden;-) Er zijn zelfs buitenlanders ontvoerd met medewerking van de Colombiaanse echtgenotes/vriendinnen…omdat deze onder druk werden gezet door de Farc!!!(zonder gein) Het kan in in Colombia overal gebeuren…dus niet alleen in de hoofdtsad of in een afgelegen jungle. Zelfs in Cartagena (toch wel een zeer overheidsgetrouwe stad) werden in 2007 nog meer dan 35 (!) mensen ontvoerd…!

Peru lijkt me ook wel wat….qua landschap zeer afwisselend (bergen,woestijn,jungle en savannegebied alles is er zo'n beetje aanwezig). Qua economie is Peru zeker in opkomst. Nadeel is (mi) dat het vb. een stuk duurder is dan Paraguay of Bolivia.

Uit jouw lijstjes blijkt dat qua veiligheid Paraguay lang niet zo slecht is…..er zijn zat landen waar het veel erger is mi. Ook de leefkwaliteit is er mi ruim voldoende.

suerte

johan

• Ernesto

Nog even over Argentinie: ik kom er regelmatig omdat het mijn geboorteland is. Helaas is de tijd van goedkoop Argentinie voorbij, de inflatie is ouderwets hoog, toeristen en in het buitenland woonachtige Argentijnen worden bij huur en (ver)koop en zelfs bij het boeken van een binnenlands vlucht ontzettend uitgeknepen, er is een tarief voor Argentijnen die er wonen en een veel hoger tarief voor toeristen en “buitenlandse” Argentijnen. De prijzen zijn afgelopen twee jaar enorm gestegen, de kwaliteit van dienstverlening en producten helaas niet. Ook uiteten is vergelijkbaar qua prijs met Europa. Betaalde ik vroeger 400 tot 600 dollar pm voor een appartament in Buenos Aires, in mei en juni kon ik niets vinden onder de 900 dollar. Te gek voor woorden.

Bovendien: de grootste steden-Buenos Aires, Rosario, La Plata- zijn onleefbaar: teveel verkeer, drukte, hoog vochtigheidsgraad, onbeschoifd gedrag en onveiligheid. Ik hoop over een paar jaren terug te gaan maar dan ga ik zeker naar een kleinere plek, in de bergen, Cordoba of Mendoza.

Succes!

• Koos

Beste Ernesto!

Inderdaad Cordoba en Mendoza zijn fantastische plaatsen. Vergeet echter ook San Martin de los Andes en omgeving niet.

Maar langs het hoog gebergte in Argentinië kan ‘s winters een sterke wind staan tot zo’n 200 km/u!!! En dan gaat de koude in onbeschutte Mendoza door merg en been. Echter Mendoza ligt aan de voet van de hoogste berg in Zuid-Amerika.

Je kunt er geweldig eten, echter qua mens zijn de Argentijnen niet mijn favoriet, ze zijn hautain!!!

Tja, alle buitenlanders zijn in de ogen van latijns-amerikanen multimiljonair… plukken dus! ;-)

Met vriendelijke groet,

Koos

• Koos

Beste Johan!

Volgens je eigen woorden ben je nog nooit in Paraguay geweest, laten we dus je bevindingen afwachten. Je lijkt een echte Zuid-Amerikaan hoe je erover praat: Bijv. ooit vertelde een Peruaan aan Amerikanen over Nederland alsof hij er geweest was. Zachtjes vroeg ik hem in het Spaans of hij er ooit geweest was…. nee, maar hij had er veel over gehoord.

Aangezien ik niet het prototype wandelde kerstboom ben en een low profile status aanhoud en goed opga in de gemeenschap verwacht ik niet zo in de kijker te lopen. En gelukkig zijn er nog genoeg bobo's van grote buitenlandse ondernemingen waar ze luttele miljoenen in plaats van een tienduizend dollar kunnen scoren. En geloof mij als je in drugs handelt zit je niet op wisselgeld te wachten.

Bolivia heeft mij een te onstabiel politiek klimaat. Peru heeft in het noorden nog een gebied wat mijns inziens qua toerisme het helemaal gaat worden. Bijv. pas 4 jaar terug is hier werelds 3e hoogste waterval ontdekt…

Lijstjes zijn leuk, echter je moet je er niet blind op staren. Onlangs las ik dat in Rio de Janeiro 5 moorden per dag gepleegd worden, waarvan 3 door de politie!

Ik ben benieuwd naar je Paraguay ervaring.

Groeten,

Koos