Ik zit niet echt op advies te wachten of zo,tenzij ik daar om zou vragen, maar ben meer benieuwd hoe anderen dat oplossen of er mee omgaan.
Want ik weet bijvoorbeeld zeker dat iedereen te maken krijgt met moeilijke momenten en dat men wel eens denkt: en nu is het genoeg en ik wil het niet meer en ik wil terug. Maar dan? Wat ga je doen of hoe pak jij als individu die gevoelens aan en hoe ga je daar mee om??? Of welke genante situaties heb je meegemaakt doordat je de taal niet goed sprak of doordat je niet goed op de hoogte was van de plaatselijke omgangsnormen???
En wat het inkopen betreft: je leert ook heel creatief te zijn en te relativeren.
Bepaalde produkten zijn hier inderdaad niet verkrijgbaar of heel zelden (als er bijvoorbeeld een partij binnenkomt wordt dat over verschillende winkels verdeeld en je moet er net maar achter komen en het zien. Vaak gaan dan mensen dan groot inslaan). Is het er niet? Jammer dan maar dan probeer ik het zelf te maken.
Een voorbeeld is bijvoorbeeld speculaaskruiden. Even googelen en je hebt een aantal recepten.
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om NL te bezoeken, ik ben er dan ook niet meer geweest sinds mijn vertrek maar ik heb ook manieren gevonden om bepaalde produkten te krijgen. Als bekenden naar NL gaan dan vraag ik of zij iets voor mij willen meenemen. Zelfs heb ik het een keer gewaagd om toeristen die mijn man zou begeleiden, gevraagd, of zij wat boodschappen wilden doen voor ons. En dat deden zij!!! Dus zoals je ziet, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.