De Nederlandse ambassades zijn alleen bezig met handelsbetrekkingen. Het bedrijfsleven dus en niet met de burgers, Dat is gewoon hetzelfde beleid als het VVD/CDA kabinet dat weggestemd is.
Ruud
.
Die is raak Joke! Uit de reacties blijkt dat het nog waar is ook.
Alhoewel een koude douche in een warm klimaat erg prettig kan zijn, vraag ik me af hoe het is om een hele reis te ondernemen in de veronderstelling dat je de ambassade moet informeren dat je in dat land woont en dan blijkt dat het ze helemaal niet interesseert! Hoe kouder moet de douche worden?
Het geeft ook het relativerende gevoel dat een leven helemaal niet belangrijk is, de wereld draaid ook zonder jou ( of mij) door.
De vraag is ook ,wat willen we van een ambassade?
Waar verwachten we ze voor nodig te hebben en hebben zij ons ook nodig?
Ik was al lichtelijk pissig dat we niet meer (alleen) via de post een nieuw paspoort konden regelen……. maar dat persoonlijk moeten komen doen.
Even op en neer rijden…………… in Zuid-Afrika was dat zeven uur heen en zeven uur terug rijden en niet zonder gevaar.
Hier in Noorwegen , twee en half uur heen en twee en half uur terug.
Maar je mag wel het risico lopen dat je nieuwe paspoort niet met de post aankomt.
Ow, wat ik ook een hele rare vond.
Onze rijbewijzen waren afgelopen.
Ik ben opgevoed met het vingertje “nooit je documenten zomaar afgeven”, dus ook niet je rijbewijs.
Maar hier in Noorwegen moet je hem inleveren bij het noorse kantoor en er een noors rijbewijs voor terugkrijgen.
Ik wilde eigenlijk helemaal geen noors rijbewijs, ik ben nederlander!
Toch moest het.
Hoi Joke,
Dat van dat rijbewijs klopt. In ieder geval binnen de EU. Zo zijn nu eenmaal de afspraken.
Formeel mag je geen eens met je Nederlandse rijbewijs in een Noorse, Duitse, Portugese etc. auto rijden in dat betreffende land als je daar inwoner van bent.
Dus wel al toerist, niet als geregistreerde inwoner. Geldt in Nederland ook!
Dus als je terug komt met je Noorse rijbewijs, mag je eigenlijk niet in een auto met een NL-kenteken rijden. Omwisselen dus. mara ik denk dat niemand dat doet.
Hier in Portugal wordt er in de Algarve op gecheckt en dan hang je.
Dit zijn de Europese afspraken.
suc6
Ruud
Inderdaad zijn de meeste NL ambassades NIET geintresserd in privee personen…zelfs het MKB zien ze niet zitten.
Vaak kun je van lokale kamers van koophandel meer info en/of hulp verwachten dan van (onkundige) ambtenaartjes die op een ambassade “werken”..!!!!!
Breek me de bek niet open over NL ambassades……:-(
Hans.
Het is inderdaad tekenend hoe een land als Nederland geen RUK geeft om haar eigen burgers…zelfs al zijn dit geditineerden!!!
Om nog maar te zwijgen van de STARRE houding inzakke visa verstrekking…..en documenten legalisatie in sommige landen.
Een kennis van mij was 15 jaar getrouwd met een peruaanse dame en had 2 kinderen met haar….toen zijn baan ophield in Peru (hij was werkzaam voor een multinational) kon hij en zijn 2 kids terug naar NL…zijn vrouw NIET….want die had geen visum voor NL..!!!!!!!!!!!!! te gek voor woorden natuurlijk….
Nee hij moest eerst terug naar NL een zgn. MVV regelen…vast werk zien te vinden (waar vind je dat nog met 52 jaar??)…..en wat weet ik nog niet meer…!!
Het geeft te denken….
Hans
valt me wel op dat veel voorbeelden van het ‘niet functioneren van de NL ambassades’ zaken zijn die helemaal niets met de ambassades te maken hebben
Dat Peru verhaal bijvoorbeeld… Dit is gewoon regelgeving in NL, geldt voor iedereen die van buiten de EU naar NL wil komen. Heeft de ambassade echt geen hand in
.. en als je vreemd opkijkt dat men niet op jou zit te wachten als je denkt je in te moeten schrijven, heb je je in mijn ogen slecht laten informeren over wat de ambassade voor je kan betekenen
Hoi Ruud.
Je mag je nederlandse rijbewijs houden (in Noorwegen, Portugal weet ik niet) totdat hij verloopt.
Ik heb daar meerdere keren over gebeld en gemailt, omdat inderdaad de verhalen nogal eens varieerden.
Het noorse rijbewijs is levenslang geldig, dat is een voordeel op het nederlandse.
Behalve het groot rijbewijs, die moet je hier elke 10 jaar vernieuwen.
Nog een ding……….Noorwegen is nog geen volledig lid van de EU.
De ambassade vertegenwoordig NL in het land waar het zit.
Ook wij vertegenwoordigen ons land waarin we verblijven (ouderwetse gedachte, maar ok).
Een amassade is niet alleen voor handelsbetrekkingen.
Het is een brug tussen ons land en het betreffende land.
Maar ook voor z'n eigen burgers die in dat betreffende land verblijven.
In de tijd van de tsunamie en een paar bomaanslagen in andere landen.
Wist oa Noorwegen precies hoeveel noren er zaten en waarom ze er waren.
Ook waren ze op de hoogte of ze wel of niet terug wilden.
Er was maar èèn rugzakreiziger waarvan niet bekend was waar hij precies zat.
Uiteraard duurde het vinden van doden en gewonden bij de tsunamie langer.
Maar men wist dat die mensen daar waren.
Wat hoorde je op de wereldradio? De klacht van de regering “we zijn niet op de hoogte van het aantal nederlanders en weten ze niet te bereiken”.
Als vertegenwoordigers van ons land (en een land zijn wij, de burgers, zonder mensen…..geen land), die door de belasting (ons) betaald worden, mag je ook een beetje vorm van betrokkenheid verwachten.
Dat was ook met het uitbreken van een burgeroorlog.
De noren stuurden (Sierra Leone?) gelijk boten en vliegtuigen met militaire bescherming.
Niet om de noren nou op de borst te slaan.
Maar je zal er maar zitten, weg willen en niet weg kunnen.
Vooral als je kinderen bij je hebt.
Ik weet niet of je ooit in zo een situatie verkeerd hebt? Maar ik kan je vertellen dat het geen lekker gevoel is.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?