Ervaring met ambassade?

• Pat

Ook hier in Argentinie hebben we minder goede ervaringen met de ambassade van Nederland. Er wordt niet gereageerd op het opsturen via mail van aanmeldingsformulieren e.d. Voor alles moet je overigens persoonlijk naar Buenos Aires. Het ligt echter zo'n 750 km van hier en er zijn op 100 km na geen snelwegen, dus een enkeltje duurt minimaal 12 uren.

Pat

• Eric S'pore

Voordeel van een stadstaat als Singapore: 10 minuten met openbaar vervoer van mijn werk! ;-)

(maar zoals gezegd, ik heb ze niet nodig…)

Eric

• Alien

Inderdaad Ruud, wanneer er iets in de media komt over ambassades dan is het meestal het Sinterklaasfeest of Koninginnedag.

Toch was ik ervan overtuigd dat je jezelf in moet schrijven zodat men weet waar de Nederlanders zijn. In eerste instantie dacht ik aan eventuele evacuatie (uit Joke's reactie blijkt dat dit ook niet vanzelfsprekend is), maar zoals jij aangeeft ook voor deelname aan de verkiezingen, misschien zijn er ook andere zaken waarvoor het handig zou zijn dat de ambassade op de hoogte is van haar burgers.

Zoals Pat vermeld zijn ze daar absoluut niet behulpzaam.

Bedankt voor jullie reacties, ik was benieuwd naar de ervaringen van mensen die DE stap al hebben genomen.

Nogmaals bedankt.

• Joke.

Welke stap hebben genomen?

Kijk je ook naar waar we zitten? :(

• Alien

Ik ben het even kwijt Joke, voor mij is emigratie een STAP.

Of dit naar Noorwegen, Zuid-Afrika of Belgie is maakt niet uit. Ik lees nu enige tijd de ervaringen om er iets van op te steken. Natuurlijk zijn er veel onderwerpen die mij niet aangaan, maar ik ben heel blij dat diegenen die in het buitenland zitten (DE stap) ons behulpzaam zijn met hun inzichten.

Natuurlijk realiseer ik me dat het in Singapore anders is dan in Portugal, maar daarom is dit ook een algemene site. Het blijft leuk om de verschillende ervaringen te lezen. Bijvoorbeeld ik had er niet aan gedacht dat ik bij de ambassade moet zijn om aan de verkiezingen mee te doen (en dat nog wel in deze vierkiezingstijd!).

Die site van de ambassade zal ik zeker opzoeken natuurlijk (staat allang op m'n lijstje), maar in dit geval ging het me om jullie ervaringen. Ik begrijp ook wel dat er allemaal positieve dingen op de site zullen staan. Ik ben me nog aan het orienteren om weg te gaan, dan spelen er weleens vragen door je hoofd. Momenteel is het nog niet belangrijk om de ambassade site door te spitten (hoop ik).

• Joke.

Dat hangt er vanaf naar wel land je gaat.

Landen die als onveilig te boek staat, daar is het helemaal op eigen risico heenverhuizen.

Geldt ook voor verzekeringen en zo.

Nou wisselt personeel ook wel in de loop der jaren op een ambassade.

Kijk ook of er consultaten in het betreffende land zijn.

Want misschien zit er in de ambassade nederlanders, maar in het consultaat (dat misschien dichterbij je toekomstige woonplaats is) een consultaat met buitenlanders…..of een kantoor van meerdere landen samen.

Ik heb me er nooit zo om bekommerd.

Je moet zelf voorzichtig blijven, geen domme dingen doen en verantwoording voor je eigen daden dragen.

Of terwijl op de blaren zitten. :)

Joke.

• Alien

Daarom begon ik deze draad ook met de opmerking dat ik niet van plan was om in de gevangenis te komen :)

Laten we eerlijk zijn in sommige landen kun je al in de gevangenis komen wanneer je een auto ongeluk hebt gehad! En die pech kan iedereen overkomen.

Laten we de ambassade nu maar even met rust: het Sinterklaasfeest komt eraan!

• GerritRO

Trouw 27-11-06

Justitie biedt amper hulp in buitenlandse cel

door Adri Vermaat

Een groeiend aantal Nederlandse gedetineerden in het buitenland kan niet terug. Het ministerie van justitie werkt op formeel juridische gronden niet mee aan hun terugkeer.

Het gaat om honderden Nederlanders die onder veelal slechte omstandigheden vastzitten in landen, waarmee geen internationale verdragen zijn afgesloten. Daartoe behoren Zambia, Peru en de Dominicaanse Republiek. Justitie werkt aan hun repatriëring alleen mee als landen zich aansluiten bij grote internationale verdragen, zoals het uit 1983 daterende overleveringsverdrag van de Raad van Europa. Ad-hocregelingen en bilaterale overeenkomsten wijst Nederland af, ook als dat de terugkeer van gedetineerden belemmert.

De Amsterdamse advocaat Bob Vink vindt dat de overheid hiermee tekortschiet in haar ’humanitaire taak’. „Nederland houdt vast aan juridisch dogmatische redeneringen. Tijden veranderen en het aantal Nederlanders dat in verre buitenlanden in de cel komt, neemt toe. Als landen bereid zijn Nederlanders terug te laten keren, is het eenvoudig om daar ’ja’ tegen te zeggen."

„Zonder verdrag is er geen rechtsgrond“, reageert een woordvoerder van het ministerie van justitie. „We willen weten waarom een land niet wil deelnemen aan een groter verdrag, maar eventueel wel aan een bilateraal verdrag of individuele regeling.Wij zijn niet tegen terugkeer van Nederlanders, maar stellen voorwaarden aan landen.” Vink noemt het ’schrijnend’ dat Nederlanders die in het buitenland in de knel komen, geen beroep kunnen doen op gefinancierde rechtshulp. „Dat betekent dat verreweg de meesten die voor de rechter komen, aan hun lot worden overgelaten".

Ruim een jaar geleden was Zambia bereid om de tot levenslang veroordeelde Roel Goosen te laten terugkeren. Den Haag ging daar niet op in. Een andere Nederlander, Wim Aalten, zit al jaren in een cel in Mexico. De Mexicaanse autoriteiten stuurden twee maal een brief naar Den Haag met een verzoek tot overplaatsing van Aalten. Maar de minister van justitie weigerde beide malen het verzoek te ondertekenen. Hierop meldde Mexico zich kort geleden alsnog aan voor het overleveringsverdrag van de Raad van Europa.

Post Edited (2006-11-29 09:50:22)

• Janneke

Hi,

Ik heb alleen ervaring met het NL consulaat waar het de vernieuwing van NL paspoorten betrof en dat was niet om over naar huis te schrijven wat betreft service of attitude.

Janneke

www.newzealand-infocenter.com

• Emy

Na aankomst in Noorwegen vond ik het mijn plicht als Nederlands burger om aan de Nld ambassade te melden dat we er waren.

Dat vonden ze dus bij de ambassade niet normaal, ze wilden ook hier niet weten hoeveel Nld er woonden en waar ze dan woonden.

Terwijl je bij rampen in het buitenland altijd hoort van de engelse en ook de noorse ambassades en buitenlandse zaken dat ze contact op nemen met al hun nationaliteithouders, vindt Nederland zijn eigen mensen niet belangrijk.

Ook met het aanmelden voor stemmen kreeg ik een erg bot antwoord. dus heb ik het zelf uitgezocht via websites van verschillende ministeries (was trouwens nog niet makkelijk om eruit te komen)

Nou wonen wij ook te ver van de ambassade en de consulaire posten dat we niet op een uitnodiging kunnen komen, maar we krijgen ze ook niet…