De echte redenen van emigratie

• Niels

Ik begrijp het, de “koek” is te klein in een land als Brazilie. Er zijn zo veel mensen en er is te weinig te verdelen om iedereen een redelijk bestaan te kunnen bieden. Heb gedurende mijn studie stage gelopenin Zuid Afrika. Prachtig land, geweldige tijd gehad, zou er zo naar toe willen emigreren, maar dan moet ik wel een eigen zak met geld meenemen of bijdragen door een bedrijf te stichten (en liefst buitenlandse valuta inbrengen) en lokale mensen in dienst te nemen. Op iemand van buitenaf die mee uit de ruif wil eten zit men daar niet te wachten.

• nok

Hoi Loes, vanmorgen vroeg nog door Grootebroek gefiets,en het was er zeer rustig!

Anders was het in Hoogkarspel,daar was de Kermis,en dat duurt al 3 dagen,dorst hebben ze altijd,maar op een paar stuk getrapte fietsen,wat hekken,en verkeers borden die om gedraaid,en uit getrokken zijn viel het wel mee, Gisteren vechtpartijen,maar ook dat jongens… meiden slaan,dat is nieuw hier!

Maar heb je het nu naar je zin daar of niet in NZ?

Een paar dagen terug twijfelde je toch nog?

Groeten uit de Kleipolders aan zee,met regen,kou en rust…..*D

• Richard

Zonder geld is het een groot risico om te vertrekken. Zonder planning evenzeer. Dan kan een verhuizing als snel een nachtmerrie worden. Wij hebben een talenschool in Italië opgezet. Veel van onze studenten zijn hoogopgeliede Brazilianen die naar Italië zijn gekomen voor werk. Veel van de dingen die beschreven worden vertellen zijn mij ook.

Verhuizen naar een ander land is best lastig, maar als je een duidelijk plan hebt valt het mee. Ik ben echt niet rijk, want daar ben ik te jong voor, maar we hebben het toch mooi voor elkaargekregen en de reserveringen stromen binnen. Voordat ik naar Italië vertrok heb ik goed gekeken naar mijn sterkten en zwakten en die van mijn vriendin. Ook had ik 5/6 grove ideeën om hier op te starten. Bij aankomst ben ik naast het leren van Italiaans ook deze plannen gaan uitwerken en onderzoeken. En dat werkt! Het klinkt misschien niet zo avontuurlijk, dat je in het begin alles planmatig neerzet, maar bij gebrek aan een hoop geld, zal het toch echt wel moeten. Genieten van de zon, ruimte e.d. dat komt later wel weer. Het voordeel van verhuizen binnen Europa is natuurlijk de verminderde papierwinkel. Kijk ook goed waar je sterk in bent. Geld investeren in een ander land is geen probleem en het aannemen van lokale bevolking in principe ook niet, maar onderzoek van te voren wel arbeidsrecht, belastingen, premies, huurprijzen, contractvormen, rechtsvormen, etc. Enbegin ook tijdig met het leren van de taal. Mijn ervaring is dat het vertrek en voor het vertrek moeilijker is dan de aankomst.

Ik kan het iedereen aanraden, maar wees niet naiëf.

• anoniem

Nogmaals ik wilde niet negatief uit de hoek komen, maar als borsjea om de redenen die hij beschreven heeft Nederland wil verlaten en naar Brazilie wil verhuizen, dan kan hij nog wel eens bedrogen uit komen.

Ik ben hier wel met weinig middelen naar toe vertrokken, en heb een baan kunnen vinden, 1200km verderop dan waar ik eigenlijk had willen wonen. En ik redelijk tot goed rondkomen van mijn Braziliaanse inkomen, wat ook het enige inkomen is wat ik geniet. Dus ik weet hoe het is om hier te leven.

Brazilie is een geweldig land, en kan voor sommigen een paradijs zijn. Maar voor het merendeel van de Brazilianen is Brazilie helaas geen paradijs, maar is Brazilie het leven in armoede en geweld.

• loes

hi, klopt het woord twijfel!!!! maar het word steeds minder, en de reis is geboekt naar hollandia, en tja kermis dat is ook zo iets he, da he je hier nie. toevallig zat ik mijn afscheidsfeest van de week te bekijken op d.vd. ken je vast wel, dat was in de *houten herberg* (berkhout), dat dorpse, ons kent ons, maar ach nogmaals hier laat je wat en daar vind je wat, kortom ik mot gewoon nie zeuren. we gaan onze vrienden bezoeken, mijn oude stekkie bij de total, en dan lekker toeren door west friesland, en dan waarschijnlijk weer blijd terug naar de ruimte…………..cheers loes.

• Niels

Beste anoniem,

Is het niet zo moeilijk een arbeidsvergunning of verblijfsvergunning in Brazilie te krijgen? Ik neem dat ook Brazilie eisen stelt aan immigranten.

• nok

Leuk,vroeger toen ik de korte broek net ontgroeid was kwam ik wel in de ridder van St-Jorris!

Maar in ieder geval veel succes met je reis.En wie weet zie ik wel in NZ? Eens wil ik met mijn vrouw een trip gaan maken,maar nu eerst Euries sparen,

Dag moidje ,je benne zo blijd as blik *D

• Stippel

Goh,

Ik herken precies wat je schrijft!

Wij hebben als tussenstap een emigratie van 4 jaar gehad en zitten nu ongeveer ‘t zelfde als jij, in ’n dorp, met 2 part-time banen, en doen ons best om te veel materialisme buiten de deur te houden (hoewel 't moeilijk is, misschien moet ik behalve de ja-nee sticker plakken ook nog de tv buiten knikkeren…;-)

• Marga

Hi Loes,

Heb je je ticket geboekt voor je gehele gezin, of blijft je man achter in jullie bedrijf?

Jammer als je aan het twijfelen bent, maar snap het wel dat het niet makkelijk is.

Taal is een van de redenen dat het moeilijk is.

Groetjes Marga

PS waneer ga je terug naar holland?

• Goh

http://www.een.be/extra/subsites/zoisermaareen/e_zieme_c03_hetdorp/index.shtml

:D