Ciao a tutti,
Allereerst een leuk forum. Een beperkt publiek, maar ach..
Velen zijn naar het buitenland vertrokken of denken daarover. Anderen juist niet, maar ventileren hier wel een mening (misschien stiekem toch een verlangen?)
Enfin, ik ben een jaar geleden naar Italie verhuist en ben hier een eigen bedrijfje begonnen. Ik ben nog jong (32) en heb altijd een band met Italie gehad. De laatse 10 jaar in Nederland zag ik echter veranderingen plaatsvinden en in een dusdanig tempo en met grote impact, dat ik mij realiseerde dat dit niet meer het land was waarin ik de eerste 15-20 jaar had gewoond. Ik realiseerde me, dat ik te ‘zacht’ of sociaal was voor Nederland. Als ik zag hoe familie, broers en zussen, collega's en velen anderen met elkaar omgingen en hoeveel mensen het spoor bijster ware, zonder het zich te realiseren, begreep ik dat dit niet het land was waar ik eventueel kinderen in de wereld zou willen brengen.
Elk stoplicht, brug of ander publiekelijk werk mag dan goed werken (in tegenstelling tot andere landen), maar de relatie tussen mensen is verstoord. Moord, geweld, liquidaties, egoisme, gebrek aan spontaniteit, materialisme, etc. Ik werd er helemaal ziek van.
Toevallig kreeg ik een Italiaanse vriendin, die bij mij in Den Haag kwam wonen. Grappig is het dan om te zien, hoe je geconfronteerd wordt met je eigen cultuur. Wij besloten om weg te gaan, omdat het moeilijk was voor haar om te aarden (Nederlanders laten vreemden niet snel toe in vetrouwelijke omgeving) en ik was dingen zat. Een aantal gebeurtenissen zetten de trein toen in gang. Een vriend werd voor z'n huis neergestoken )wel oveerleefd), 3 autoinbraken voor de deur binnen een week, 2 inbraken in complex in een maand, min. 2 uur per dag in de file staan, de helft van je vrienden die het goed vindt om een relatie over de telefoon te onderhouden, en nog wat andere zaken…Weggaan was voor mij uiteraard makkelijker. Makkelijk niet, aangezien de portemonnee niet die van een 40-jarige is. Tot op heden is het voor mij een grote opluchting. Er zijn genoeg dingen niet goed, maar de verbetering is evident.
Wat ik graag wil weten is wat jullie redenen waren om te vertrekken of wat jullie redenen zijn om het te overwegen. Is het onvrede, liefde, avontuur, zelfrealisatie, kansen, vluchten of misschien iets anders of een combinatie van redenen? Het gekke is dat ik nu - net als voorheen - in de stad woon. Maar het verschil is enorm.
Fatemi sapere.