Statenloos

• TumTum

…….ben ik lekker mee gestopt Nina……

Hoop voor jou dat er over een paar jaar überhaubt nog AOW is!

• Tom

Nina,

Je kunt ook gewoon lekker in het buitenland gaan wonen en WEL gebruik maken van je rechten, want het recht op AOW verlies je niet door in het buitenland te gaan wonen hoor!

Tom

• Hans

Goed, ik begrijp nu waar het om draait. Zelf heb ik in Costa Rica gewoond, is een redelijk ontwikkeld land met zeer goede medische voorzieningen (prive klinieken) , goed klimaat, ook belasting technisch.

En, je kunt een visum krijgen als pensionada. Als je aan kunt tonen dat je voor de komende 5 jaar een inkomen krijgt uit , pensioen, aow, noem maar op en is dat voldoende dan krijg je een pensionada status. Naar 5 jaar weer gewoon verlengen.

• TumTum

….als je jezelf maar wèl vrijwillig verzekerd bij de SVB (Sociale Verzekeringen Bank) en de AOW premie blijft betalen, anders wordt je met 2% per jaar gekort….

Dit moet je doen, binnen een jaar nadat je uit NL vertrokken bent want anders kan het niet meer……….

• emigrantje

NL werkgever heeft zijn steentje bijgedragen maar pas op als je het zelf nodig heb

Ze sturen je echt van de ene naar de andere kant

en dat geldt eigenlijk voor alles dus ook voor bewijs van onvermogen

Sorry da tik me zo moet uit drukken maar als NLstaatsburger laat NL je wel cker in de kou staan en ja voel me nu nergens meer thuis (maar is mijn zaak toch?)

m.a.w. verkeerde huidskleur???

Ik wilde alleen ff waarschuwen

de malle molen van het leven zullen we maar zeggen

greetzzzz

• Hans

Heb je enig idee wat dat kost?? Het is leuk om dat voor een jaar te doen maar als je niet de intentie hebt om op korte termijn terug te komen in Nederland en er te blijven wonen dan is dat gewoon geen optie.

• Stippel

Hmmmm, emigrantje, en andere emigreerlustigen:

wist je ook dat je geen AOW opbouwt over de jaren dat je niet in NL ingeschreven bent? 2 % per jaar, (als je 5 jaar niet ingeschreven staat krijg je straks 10 % minder) dus dat kan als je straks oud (en wijs?) bent ook nog best lullig uitpakken… voor zover er dan nog AOW bestaat natuurlijk…

• TumTum

Ik kan toch gewoon zelf die uitgespaarde premie op een spaarrekening vastzetten?

Is een kwestie van zelfdiscipline om er vanaf te blijven……….

• TumTum

Waarom ben je daar weggegaan Tom?

CR lijkt ons n.l. ook een optie om in overweging te nemen…………

• TumTum

….herstel, Hans bedoel ik…….