Statenloos

• TumTum

Stel : je woont 180 dagen per jaar in Nederland en 180 dagen per jaar elders (Brazilië b.v.)

Je reist met een Nederlands paspoort want dat is tenslotte je land van herkomst. Eigenlijk ben je continu op vakantie dus…….

Ben je dan Statenloos?

Met andere woorden, MOET je wettelijk INGEZETENE zijn van een bepaald land?

Reuze benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen want ik ben tot nu toe geen enkele website tegengekomen waarop ik hierover iets vindt…….

• mil

Je nationaliteit heeft weinig tot niets te maken met het land waar je verblijft

Er zijn bevolkingsgroepen die ‘statenloos’ zijn omdat ze hetzij een staatsburgerschap zijn ontnomen (veel duitse joden tijdens WOII), niet erkend worden (bijv palestijnen) of buiten de boot gevallen zijn als gevolg van wetswijzigingen (Roma in Tsjechie/Slowakije)

Als je de Nederlandse Nationaliteit hebt zal je niet snel ‘statenloos’ worden

• TumTum

O.K., maar ben ik niet verplicht om officieel ingezetene te zijn van één bepaald land, m.a.w. ben ik niet verplicht om ergens ‘fiscaal resident’ te worden, ondanks dat ik nergens langer dan 180 dagen verblijf?

('t Is een lastige hè?!)

• Hans

Al woon je 360 dagen in Bazilië, of elke week in een ander land, je blijft gewoon Nederlands staatsburger. Iemand die op een schip vaart en zelfs onder buitenlandse vlag is en blijft gewoon Nederlands ingezetene.

• mil

wat is de situatie dan precies? werk je in het land waar je verblijft?

Als je zoals je eerder beschreef ‘op vakantie’ bent ben je fiscaal niets verplicht. Zelfs als je vakantie de vorm aanneemt van een langdurige rondreis sta je vast nog ingeschreven bij de burgelijke stand in NL en ben je verzekerd qua ziektekosten via je reisverzekering

but again.. Ik weet niet precies wat je situatie is.

• Hans

Je haalt een aantal dingen door elkaar, belasting betalen of ingeschreven staan ergens in Nederland heeft niets te maken met statenloos zijn.

Al ben je jaren aan het zwerven over de hele wereld, je kunt altijd weer gewoon terug naar Nederland, waarom, omdat je Nederlands staatsburger blijft. Je blijft dit totdat je je hebt naturaliseren, bijv. omdat je in Australië woont en Australisch staatsburger wilt worden. Dan heb je niets meer met Nederland en de Nederlandse staat te maken. Je bent dan Australier van Nederlandse komaf.

Tot die tijd kun je altijd terug vallen op de Nederlandse regering, als je je paspoort kwijt bent moet je naar een Nederlands consulaat in dat land. Zo moeilijk lijkt het me toch niet.

• mil

ikzelf heb meer de indruk dat TumTum de twee zaken met elkaar verward.. Ik probeer slechts de situatie duidelijk te krijgen, omdat hij het eerst heeft over ‘statenloos’ zijn en vervolgens over belastingplicht

• ar2nl

ik zal pendelen tussen twee landen: Spanje en Argentinie. Ik kies zelf waar ik belastingplichtig ben en sta in beide landen ingeschreven.

• Tom

ik denk dat TumTum juist wil voorkomen dat hij ERGENS belasting moet betalen :) of heb ik het mis? In de meeste landen ben je volgens mij vrijgesteld van het betalen van belastingen als je er minder dan 180 dagen per jaar woont, alleen ben je dan denk ik wel verplicht om belasting te betalen in NL maar dat weet ik niet zeker, want dan weet ik het wel. Je gaat in 3 landen zitten, nergens dus 180 dagen overal geld verdienen en nergens belasting betalen (althans als je een eigen bedrijf hebt, omdat de werkgever het geld inhoudt op je salaris).

Wie weet hoe dit precies in elkaar zit?

Ik weet van 1 persoon hier in Zuid-Afrika die werkt een half jaar hier in Zuid-Afrika het andere helft van het jaar in Zuid-Amerika, verdient zijn geld via handel van grondstoffen op het internet en betaalt nergens belasting. Het zal we niet legaal zijn, maar wie pakt je? Vooral als je je uitschrijft uit het land waar je eerst woonde en niet HOEFT in te schrijven waar je naar toe gaat (bijvoorbeeld ZA, hier kun je je niet bij de gemeente inschrijven zoals in NL). Niemand weet dan waar je zit, je houdt een bankrekening aan in een derde land en voila!

Of vergeet ik iets?

• Hans

Als je je in een land niet inschrijft dan zie ik ook geen reden om belasting te betalen, maar ook geen reden om elke 180 dagen te verhuizen.

Maar neem nu Amerikanen, die zijn belastingplichtig voor al hun wereldwijd inkomen. Ze kunnen bij wijze van spreken elke 10 dagen in een ander land gaan wonen en dan nog moeten ze hun verdiensten opgeven aan de US government.

Maar we dwalen af van statenloos naar belasting ontduiking terwijl we helemaal niet weten of dit wel de bedoeling is.