Statenloos

• TumTum

Interessante reacties! Ben intussen nog wat gaan pendelen op het net en volgens internationaal volkeren recht MOET je ergens domicilie kiezen. Je zou dat b.v. kunnen doen in een land “dat onder goedkope vlag vaart” net als in de scheepvaart.

• Hans

Overigens vind ik deze zin een beetje, laat ik zeggen vreemd.

''''MOET je wettelijk INGEZETENE zijn van een bepaald land'''''''

Stel, je bent geen ingezetene van een bepaald land, van helemaal geen land dus, wat voor paspoort wil je dan gebruiken om telkens 180 dagen in een ander land te gaan wonen, van Statenloos Land?????

• TumTum

Belastingontduiken is zeker niet de bedoeling maar als je in de gelegenheid bent om een ‘goedkoop’ land uit te zoeken omdat je toch uitgewerkt bent geef ik daar de voorkeur aan boven uitgeknepen worden in een relatief ‘duur’ land als Nederland. Daar kom ik dan wel naar toe op vakantie voor al die dingen die daar nog wel leuk zijn….!

• TumTum

Tom, je vergeet de ziektekostenverzekering…….

Het is bijna niet mogelijk om je te verzekeren als je niet ingezetene van een bepaald land bent….

In Nederland lukt dat so wie so niet…In Brazilië kun je een verzekering afsluiten bij een van de vele privéklinieken gedurende je verblijfsduur daar, maar langer dan 2X90 dagen kun je daar niet wonen zonder permanent visum…..

Vandaar dat ik, zeg maar nog een ‘tweede’ land zoek…..

• TumTum

……..waar het om (schijnt) te gaan, is dat je verplicht bent om zogenaamd ‘fiscaal domicilie’ te kiezen…..

• emigrantje

na het lezen het volgende:

ik ben verhuisd naar onze buren

ingeschreven en aanvullend verzekerd in nl

ik ben verhuisd en kan mij niet inschrijven omdat ik in een tijdelijke woning bivakeer

….(tijdsduur=onbekend)

ik heb geen huurovereenkomst, verblijfsvergunning

Besta ik dan nu wel??

Het gaat er om denk ik dan maar met nuchtere kijk…als je voor werk heen en weer reist moet het bedrijf ergens in geschreven staan

zo niet dan is het beunhaas

Of het NL is of ergens anders….je draagt zowie zo belasting af van je inkomen

overigens ben ik nu werkzaam in NL maar kan er verder niets mee

mochten er problemen voor doen kun je eigenlijk geen kant op

ik heb nu aangeklopt omdat er een rechtzaak zal moeten plaats vinden maar de 2 landen sturen me van het kastje naar de muur

Houdt er dus rekening mee alvorens iets illegaals te gaan doen en zorg voor een goede buffer!!!!

denk aan je ouwe dag langdurig ziek…. of bv invalide(krantenartikel nl gezin in dtsl)

je moet wel moed en veel geld hebben om illegaal bezig te zijn

greetzzzz

• Tom

Om een bedrijf te beginnen hoef je je niet altijd ergens in te schrijven hoor (een partnership in ZA bestaat uit een Word document dat je zelf moet ondertekenen met je partner en dat je zelf ergens opbergt). Daarnaast kun je ook altijd op persoonlijke titel gaan ondernemen. Tot slot wil het feit dat je een bedrijf opricht niet automatisch zeggen dat je in dat land ook AL je belastingzaken moet regelen.

TumTum, je MOET dan wel een domicili aannemen, maar als jij naar een land gaat waar ze dat niet zo belangrijk vinden (en die zullen er ongetwijfeld bestaan) ga je daar toch lekker naartoe. Kun je je daar gewoon verzekeren. Er zijn trouwens toch genoeg van de belastingparadijzen waar ze geen of weinig vermogenbelasting heffen. Ben wel benieuwd welke constructie het best gaat werken, hou je ons op de hoogte?

groeten Tom(Tom:))

• Nina

Om je AOW voor 100 % te behouden moet je in nederland als inwoner staan ingeschreven tussen je 15e en 65ste levensjaar. Voor ieder jaar dat je niet staat ingeschreven verlies je 2%. Inkopen schijnt tegenwoordig mogelijk te zijn binnen een aangesloten EU land. Een voorbeeld: buitenlanders die hier officieel zijn komen wonen op hun 30ste , krijgen op hun 65ste 70% AOW ( 35 maal 2 = 70).

Een aanvulling via de sociale dienst is tegenwoordig nog mogelijk tot aan het bestaansminimum behalve bij een vermogen boven de vrijstellingsgrens.

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om als nederlander in het buitenland te gaan wonen en af te zien van je opgebouwde rechten. Graag zelfs zou ik zeggen.

Blijft er meer over voor de achterblijvers!!!

• TumTum

Emigrantje……Binnen de EU mag je toch wonen en werken waar je maar wilt? Heeft je (tijdelijke) baas wellicht geen sociale premies afgedragen?

Kijk uit met rechtszaken! Tenzij je een z.g ‘ bewijs van onvermogen’ kunt overleggen, kosten ze je klauwen met geld…..

Wat ik uit je bericht proef ben je behandeld als een Poolse aardbeienpluk(st)ker die tijdelijk ondergedoken heeft gezeten op een (Duitse?) camping……

• TumTum

Tom, ik WIL helemaal geen bedrijf beginnen, ik wil gewoon met rust gelaten worden en me kunnen vestigen waar ik maar wil….

Zodra je daadwerkelijk op zoek gaat naar ‘makkelijke’ landen, kom je tot de ontdekking dat die er bijna niet meer zijn….