Wat zou jij doen met 35.000,- en je wilt hier weg?

• Hans

Het eerste bericht van Jim ging over 35.000, vaak is dat het totaal wat er te makken valt. Hij blijkt nu ook nog 75.000 achter de hand te hebben, wat zeer verstandig is denk ik en dat maakt het plaatje weer anders.

Maar we zijn benieuwd, wat voor bedrijven kan Jim opzetten voor 35.000 in ZA, misschien is dat een optie voor hem.

• pi@

en wat gedacht van tunesie!!!

daar is nog heel wat te verhandelen

• Jim

Hoi Tom,

Klinkt leuk, een business in ZA, heb zelf een vriendin wonen in Cape Town en ben er ook geweest. Heb wel overwogen om daar wat te gaan doen, maar het lijkt me moeilijk vanwege de beperkingen in technologie en economie. Ze lopen daar zeker 5 a 10 jaar achter wat dat betreft. Maar wat verkoop jij dan via internet en hoe is het dan geregeld oftewel hoe zit het bedrijf dan in elkaar? Kun je me daarover iets meer vertellen?

• Ron

Als ze daar achterlopen biedt dat toch juist kansen, of begrijp ik het nou weer niet.

• Ruud

Heel goed Ron;)

• roy

….

• Tom

Jim, ik moet je toch corrigeren hoor, ZA loopt echt geen 5 tot 10 jaar achter! Het aantal gebruikers loopt inderdaad erg achter als je kijkt naar het aantal inwoners, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de kwaliteit van websites die hier worden gemaakt dan kan ik je mededelen dat er vele europese bedrijven zijn die juist hun websites in ZA laten maken. De kosten liggen lager dan in Europa en de kwaliteit is in veel gevallen hoger.

Wij verkopen een service aan mensen uit voornamelijk Europa en de VS die naar ZA komen. De mensen betalen ons dus in Euro's, GBP's en Dollars. Het maakt helemaal niet uit wat voor service het is, het geldt voor iedere service die je kunt leveren. Het voordeel is dat je te maken hebt met kosten die over het algemeen lager liggen dan in Europa terwijl je de inkomsten krijgt op Europees/Amerikaans niveau. Wij bieden alles aan via het internet.

• Tom

Hans, waarom heb je 35.000 euro nodig om een bedrijf te beginnen????? Denk je dat Michael Dell 35.000 euro in zijn pocket had toen hij begon, NEE dus. Het gaat vooral om het idee dat je in de praktijk wilt brengen / verkopen. Voor sommige ideeen heb je vele miljoenen Euro's nodig, voor andere ideeen heb je maar een paar 10-tjes nodig. Het is natuurlijk het moeilijkste om die 10-tjes ideeen te vinden :).

• Hans

Hoi Tom,

Je hebt gelijk, niet overal heb je veel geld voor nodig. Maar jij praat alleen over de IT business en daar heeft natuurlijk niet iedereen verstand van.

Jim zal met plezier te horen krijgen wat voor ideeën er komen waarmee hij met duizend euro een bedrijf op kan zetten en de kost kan verdienen. Dat is wat hij vroeg. Maar behalve jou idee van IT is er nog niet veel uitgekomen. Blijkt dat er of niet veel ‘goedkope’ ideeën zijn of iedereen houdt die voor zich, gok ik zelf op het eerste. Zie ik dat verkeerd dan hoort Jim graag een aantal ideeën van je.

Het is vaak al zo dat iemand hier in Nederland al een idee heeft en dat in het buitenland uit gaat voeren, dit is bij Jim niet het geval anders hoefde hij het niet te vragen. Dan kom je vaak bij de al bestaande bedrijvigheid uit en daar moet je meestal meer geld voor betalen dan enkele duizenden euro's of dollars.

Hans

• Andre

Tom, mag ik vragen wat voor service je biedt?

En: ooit gedacht aan Argentinie? Tegenwoordig is het goedkoop om maar iets te beginnen. Ben zelf bezig met het opzetten van een toeristische service, ook in Barcelona.